Ohje

GPC-ryhmittely

GPC käyttö

GPC Browser

Oikean GPC-arvon etsimisessä tuotteelle, apuna voi käyttää GPC Browseria. 

  1. Mene osoitteeseen: https://gpc-browser.gs1.org 
  2. Valitse kieli millä haluat etsiä tietoja luokittelusta
  3. Valitse versio mistä haet tietoja. Käytössä on aina Tuotannossa oleva
  4. Voit hakea joko hakutoiminnolla tai avaamalla arvoja taulukosta

GPC

GPC:n avulla luokitellaan tuotteet eri tuoteryhmiin ja sitä käytetään tuotteiden tunnistamiseen eri palveluissa. 

GPC-ryhmittelyn tasot

GPC-ryhmittely muodostuu neljästä tasoista; segment, family, class ja brick.

Brick-taso kertoo tuotteen tuoteryhmän, ja yhdellä tuotteella/GTIN-koodilla voi olla vain yksi brick valittuna. Brickin attribuutit ja attribuuttien arvot kuvaavat tarkemmin tuotteen ominaisuuksia. 

GPC:n hyödyt

  • kaupparyhmät saavat yksityiskohtaisempaa tietoa tuotteista
  • tiedon syöttäjä saavuttaa laajemmat markkinat omalle tuotteelle, sillä kaupparyhmät hakevat tuotteita valikoimiin/kampanjoihin tuotteiden attribuuttien avulla
  • kuluttajat saavat kaupparyhmien tiedonvälityskanavien kautta tarkempaa tietoa tuotteista (tiedon alkuperänä tuotetietopankki ja attribuuttien arvot)

Lisätietoa GS1.org-sivuilta