Tuotekuva
Mikä on tuotekuva?
Tuotekuvalla tarkoitetaan tuotteen myyntiin- ja markkinointiin tarkoitettuja kuvia. Riittää, että tuotteelle lisätään yksi hyvälaatuinen tuotekuva, jossa tuote on kuvattuna pakkauksessaan, suoraan edestä tai pienellä kallistuskulmalla.
Tuotekuvia voi lisätä enintään kolme esim. tuote kuvattuna eri kuvakulmista.
Millainen on hyvä tuotekuva?
Tuotekuvassa näkyvä tuote on edustavan näköinen ja se täyttää Synkan aineistovaatimukset. Tässä alla on kuvattu tärkeimmät aineistovaatimukset, tarkemman ohjeen löydät Tiedostot-linkin alta.
- Tuote on kuvattu etupuolelta, jossa on lievä kallistuskulma
- Tuote on kuvattu pakkauksessaan
- Resoluutio: 300 ppi (sallittu 72-300 ppi)
- Tiedostokoko max 40 Mt
- Väriavaruus: RGB
- Tiedostomuodot: JPG tai TIFF (LZW-pakattu)
- Kuvan pidemmän sivun suositusmitta 2401-4800 px (korkealaatuinen tuotekuva) kuitenkin vähintään 900 px (normaali tuotekuva)
- Yksi tuotekuva on merkitty pääkuvaksi
- Kuva sisältää aktivoidun syväyspolun, jonka nimi on "Path 1" (syväyspolun kulmikkuuden arvon tulee olla yksi tulostimen pikseli)
- Kuva tulee olla rajattu mahdollisimman lähelle tuotetta ja siinä tulee olla läpinäkyvä tai valkoinen tausta
Miten tuotekuvia hyödynnetään?
Tuotekuvia hyödynnetään monipuolisesti tuotteen myyntiin ja markkinointiin.
Verkkokaupoissa tuotekuva on kuluttajalle ehkä tärkein tunniste ja kuvaus myytävästä tuotteesta. Lisäämällä tuotekuvan varmistat, että verkkokaupassa näkyy ajantasainen ja oikea kuva tuotteestasi.
Miten lisään tuotekuvan?
Yhden tuotekuvan lisääminen on helpointa tehdä vähittäistuotteen Media-aineistot -näkymällä. Useamman tuotekuvan lisääminen tehdään käyttöliittymän Media-osiossa.
Tuotekuva ladataan Synkkaan, jonka jälkeen sille annetaan seuraavat tiedot. Jokaisesta annettavasta tiedosta löydät myös kuvallisen ohjeen alempana sivulla. Alla olevat tiedot on annettu esimerkkikuvan perusteella.
Tuotekuvalle annettavat perustiedot
Annettava tieto | Ohje | Esimerkki |
Tyyppi | Määrittelee, minkä tyyppinen kuva on kyseessä. | Tuotekuva |
Puoli, josta tuote on kuvattu | Valitse se puoli, mistä suunnasta tuote on kuvattu. | Edestä |
Kuvakulma | Valitse, mistä kuvakulmasta tuote on kuvattu. | Ilman kallistuskulmaa |
Esillepano | Tuote on kuvattuna pakkauksessaan. | Pakkauksessa |
Kuvan tyyppi | Kuvan koko on 2401-4800 px, jolloin se on korkealaatuinen. | Korkealaatuinen myynti- ja markkinointikuva |
Pääkuva | Tämä on edustavin kuva tuotteesta. Tästä tuotteesta on vain yksi kuva lisättynä tuotteelle. | Kyllä |
Alla olevassa kuvakaappauksessa kuvan perustiedot on annettu meidän esimerkkikuvalle. Perustietojen perusteella Synkka muodostaa automaattisesti Tiedostonimen.

Valinnaiset tuotekuvalle annettavat lisätiedot
Annettava tieto | Ohje | Esimerkki |
Renderöity | Renderöidyillä kuvilla tarkoitetaan tietokoneella tehtyjä valokuvan kaltaisia kuvia. | Kyllä/Ei |
Voimaantulopäivä | Määrittelee päivämäärän, mistä lähtien aineisto on voimassa. | |
Päättymispäivä | Määrittelee, milloin aineisto ei enää ole käytössä. Jos kentän jättää tyhjäksi, aineisto pysyy julkisena. | |
Järjestysnumero | Erottelee kaksi saman nimistä kuvaa toisistaan. Annetaan kaksinumeroisena lukuna. | 01 |
Kieli | Kertoo, mitä kieltä tuotekuvassa esiintyy. Käytetään mikäli tuotteesta julkaistaan monta eri kuvaa, joissa esiintyy eri kieliä. | |
Kampanjan kuvaus |
Liittyvät ohjeet
Tuotekuvan perustiedot
Tuotekuvalle lisätään perustietoja. Alla löydät kuvallisen ohjeen jokaisesta annettavasta tiedosta.
Tuotteen puoli kertoo, mistä suunnasta tuote on kuvattu. Valitse alasvetovalikosta puoli, jolta tuote on kuvattu:
- Edestä
- Vasemmalta
- Päältä, ylhäältä
- Takaa
- Oikealta
- Pohjasta, alhaalta

Kuvakulma kertoo, mistä kuvakulmasta tuote on kuvattu. Valitse alasvetovalikosta kuvakulma:
- Suora, yläviisto
- Vasen
- Oikea
- Ei kallistuskulmaa
Suositeltavaa on, että yksi tuotekuva on tuotteesta pakkauksesta kuvattuna suoraan edestä pienellä kallistuskulmalla/tai suoraan edestä.

Esillepano kertoo, onko kuvan tuote pakkauksessa vai ilman pakkausta tai vaihtoehtoisesti esim. tyylitelty tai mallin päällä.
Normaali- ja korkealaatuiselle myynti- ja markkinointikuvalle voit valita:
- Pakkauksessa
- Ilman pakkausta
- Kuljetuspakkaus
- Sisäpakkaus
- Raaka/Valmistamaton
- Valmistettu
Normaali- ja korkealaatuiselle myynti- ja markkinointikuvalle, joka on kuvattu käyttötarkoituksessaan, voit valita:
- Aseteltu lautaselle
- Tyylitelty
- Lavastettu
- Pidelty kädessä
- Mallin yllä
- Käytössä
- Tuoteperhe
- Avattu kuljetuspakkaus
Tiedoston tyyppi kertoo, minkä laatuinen kuva on kyseessä.
- Normaali myynti- ja markkinointikuva
- 900-2400 px
- Normaali myynti- ja markkinointikuva, jossa tuote on kuvattu käyttötarkoituksessaan
- 900-2400 px
- Tuote, joka on kuvattuna käyttötarkoituksessaan voi olla esim. tarjoiltuna lautaselta, mallin yllä tai tuoteperhe
- Korkealaatuinen myynti- ja markkinointikuva
- 2401-4800 px
- Korkealaatuinen myynti- ja markkinointikuva, jossa tuote on kuvattu käyttötarkoituksessaan
- 2401-4800 px
- Tuote, joka on kuvattuna käyttötarkoituksessaan, voi olla esim. tarjoiltuna lautaselta, mallin yllä tai tuoteperhe
Tuotteella pitää aina olla yksi pääkuva. Valitse pääkuvaksi yksi tuotekuva, joka on edustavin kuva tuotteesta. Pääkuva on tyypillisesti kuvattu suoraan edestä pienellä kallistuskulmalla tai suoraan edestä ilman kallistuskulmaa.
Mobiilioptimoitua eli MRHI-kuvaa ei merkitä pääkuvaksi, vaan pääkuva on aina tuotteen edustavin myynti-ja markkinointikuva.