Vuoteen 2030 mennessä niin kutsutut digitaaliset tuotepassit ovat Euroopan Unionissa tekstiileille pakollisia. Tämä tarkoittaa, että kuluttajille tulee tarjota valintojen tueksi tietoa tuotteiden vastuullisuudesta, kuten ilmastojalanjäljestä ja kierrätettävyydestä. Muun muassa Kappahl ja Marimekko...
Mildura Fruit Company toteutti yhteistyössä Citrus Australian ja Agriculture Victorian kanssa projektin, jonka tavoitteena oli vahvistaa sitrushedelmien jäljitettävyyttä korkean arvon vientimarkkinoilla. Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinoille kohdennetussa projektissa luotiin jäljitettävyys GS1...
GS1 Finlandin vuotta 2023 voisi luonnehtia valmistautumisen ja taustatyön vuotena. Valmistelimme organisaatiotamme entistä dynaamisempaan ja asiakaslähtöisempään toimintatapaan, kehitimme innovointiamme ja teimme vaikutustyötä vahvistaaksemme GS1:n roolia ruokaketjun datakyvykkyyksien kehittäjänä...
Verkkokaupoissa digitaalisen kehityksen, automatisoitujen varastointijärjestelmien ja myynnin kasvun myötä datan oikeellisuuden merkitys korostuu entisestään. Vuonna 2023 ruotsalainen apteekkialan verkkokauppa Apotea aloitti yhteistyön GS1 Swedenin kanssa. GS1-standardien avulla Apotea pyrkii...
Kesko oli mukana Food Data Finland -hankkeen yhteiskehitysprojektissa, jossa luotiin malli GS1 2D-koodin hyödyntämisestä digitaalisessa kuluttajaviestinnässä syksyn 2023 ja alkuvuoden 2024 aikana. Samaan aikaan aloitimme sisäisen suunnittelun 2D-koodien käyttöönotoksi omien merkkiemme pakkauksissa.
EU:n pakkausjätteen vähentämiseen tähtäävien ja pakkausten uudelleenkäytön lisäämistä koskevien vaatimusten kasvaessa on viime aikoina tehty tutkimuksia ja kokeiluja asian edistämiseksi. Useampi eri maissa toteutettu pilotti on päätynyt käyttämään pakkausten yksilöinnissä skaalautuvuuden...
Kun tuotteen yksilöivä GTIN-koodi vaihdetaan, se pakottaa päivittämään tiedot kaikkialle. Näin kuluttajalle on tarjolla tiedot juuri siitä tuotteesta, jota hän on ostamassa.
Vuoden vaihtuessa taivaalla räjähteli raketteja, mutta tietokannoissa oli toisenlainen ilotulitus. Siellä iloisesti rakettien tahdissa tullikoodien muutokset tulivat voimaan. Tullinimikkeet tai CN-nimikkeistö, kummin niitä haluaakaan kutsua, on Euroopan unionin ylläpitämä luokittelu. Tänä vuonna...
Synkassa elintarvikkeen ominaisuudet ilmaistaan erilaisin väittein.
Verkkokaupassa kuvilla on suuri merkitys tuotteiden valinnassa. K-Ruoka.fi:ssä otettiin tänä syksynä käyttöön MRHI-kuvat, jotka helpottavat löytämään tuotteet entistä nopeammin tuotelistalta. Suurin osa palvelussa olevista MRHI-kuvista tulee GS1 Synkasta, jonne tavarantoimittajat ovat ne itse...
GS1 palkitsee syksyisin Tuotetiedot Nyt -tapahtumassa vuoden Tuotetietomestarin. Tänä vuonna palkinto jaettiin kolmannen kerran ja voittajaksi julistettiin Meira. Kävimme luovuttamassa voittopokaalin markkinointikoordinaattori Marjo Piriselle ja markkinointipäällikkö Sanna Kylmäselle. Samalla...
Kuluttajien kiinnostus ympäristöä, terveyttä, ruokavaliota ja muita arvotekijöitä kohtaan ovat kasvussa. Tämä on ohjannut kertomaan tuotteista myös sellaisia ominaisuuksia, joilla on pystytty kohdistamaan tuotteita paremmin oikeille kohderyhmille.
QR-koodien hyödyntäminen kuluttajatuotteiden markkinoinnissa on tehokas keino syventää asiakasdialogia ja kasvattaa myyntiä. Mutta miksi et samalla ottaisi käyttöön GS1 2D-koodia? Se kykenee tekemään kaiken sen mitä perinteinen QR-koodi on tehnyt, minkä lisäksi se toimii jatkossa myös toimitusketjun...
Pakkausten yksilöintiin ja uudelleenkäytön toteuttamiseen on olemassa erilaisia vaihtoehtoja. Mikäli pakkausten uudelleenkäytön ympärille muodostuva toimintaympäristö koostuu useista eri yrityksistä, on olemassa olevaan, avoimeen ja globaaliin standardiin perustuva yksilöinti parhaiten skaalautuva...
EU:n vaatimukset pakkausten uudelleenkäytölle kasvavat lähitulevaisuudessa. Jotta uudelleenkäytettävien pakkausten kiertokulku voidaan jäljittää ja siten myös raportoida viranomaisille, tulee niiden olla tunnistettavissa. GS1:n kehittämä globaali GRAI-tunniste tarjoaa tähän ratkaisun, joka ei sido...
Norjassa on saatu myönteisiä tuloksia ruokahävikin vähentämisessä GS1 2D-koodin avulla. Menyn päivittäistavaraketjun kokeilussa ruokahävikki pieneni jopa 18 % kiitos koodin sisältämän erä- ja päiväystiedon. Tämä kannusti Menyä laajentamaan pilottihankettaan.
GS1:n globaali verkosto edistää parhaillaan maailmanlaajuista siirtymistä uuteen, entistä monipuolisempaan viivakooditekniikkaan. Brysselissä järjestetyssä GS1 Global Forumissa alan johtavat asiantuntijat kokoontuivat keskustelemaan siitä, kuinka GS1 2D-koodien käyttöönotto muuttaa tulevaisuutta...
GS1 Rekisteri on palvelu, jolla yritys voi luoda tuotenumerot - GTIN-koodit eli "enarit". Palvelun avulla yritys voi myös tehdä ja tulostaa viivakoodit tuotteillensa.
Verkko-ostamisen kasvu jatkuu. Esimerkiksi Postin Suuresta verkkokauppatutkimuksesta ilmenee, että 30 prosenttia suomalaisista on lisännyt ostoksia verkosta tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.
Ranskalaisen vähittäiskauppaketju Carrefour ja GS1 France tutkivat, mitä hyötyjä Carrefour on saavuttanut GS1:n GDSN-verkoston (Global Data Synchronisation Network) käytöstä 15-vuoden ajalta.
Digitaalinen tuotepassi on osa Euroopan komission keväällä 2022 julkaisemaa uutta kiertotalouspakettia. Asetusluonnoksessa tuotepassilla tarkoitetaan tuotteeseen liittyvien tietojen joukkoa, jonka tulee olla sähköisesti saatavilla esimerkiksi tuotteessa olevan viivakoodin kautta. Ehdotuksessa myös...
GS1:n Tuomo Kronbäck kirjoittaa omassa artikkelisarjassaan digistrategian välttämättömyydestä ja sen edellytyksistä sekä seurauksista.
GS1 jakoi viime vuonna ensimmäistä kertaa palkinnon henkilöille, jotka tekevät esimerkillistä työtä tuotetietojen parissa. Osallistu mukaan Tuotetiedot Nyt -tilaisuuteen syyskuun 23. päivä, niin kuulet kenet valitaan tänä vuonna.
Elämäni ensimmäiset 30 vuotta törmäilin satunnaisesti nyt 50 vuotta täyttäneeseen viivakoodiin. Alkuaikoina tosin ei paljon kohtaamisia sattunut, mutta tapailut kiihtyivät, kun ikää meille molemmille tuli enemmän. 20 vuotta sitten teimme satunnaisesta tapailusta ihan virallista, kun aloitin työt...
Ratakaluston tunnistamisessa käytettävät RFID-tunnisteet ovat oleellinen osa Suomen rautatieturvallisuuden seurantaa. Kun RFID-tunnisteissa käytetään GS1:n standardoitua tietosisältöä, voidaan varmistaa niiden yhteentoimivuus eri toimijoiden välillä.
En ole mikään luontoihminen. Tirpat, öttiäiset ja marjat saavat olla minun puolestani ihan rauhassa metiköissä. Kuitenkin tästä huolimatta olen intohimoinen bongari. Kohteenani on urbaanisti uutuustuotteet. Se on iloa ja riemua, kun myymälästä löytää itselleen sopivan uutuustuotteen. Se tunne, kun...
QR-koodien käyttö on lisääntynyt älypuhelinten yleistymisen ja koronapandemian myötä. Niitä käytetään kuluttajatuotteissa yleensä markkinoinnin apuvälineenä. Nyt GS1 on tuomassa markkinoille uuden sukupolven, QR-koodilta näyttävän, viivakoodin. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikä tahansa QR-koodi...
Tuotteiden yksilöinti ei ole ainoastaan valmistajille tarkoitettu menettely. Sairaaloissakin voidaan valmistajan koodin sijaan antaa tuotekoodi laitteille sekä instrumenteille ja käyttää GS1-järjestelmää esimerkiksi varastoissa tai käytössä olevien tuotteiden yksilöinnissä.
Digitaalinen tuotepassi on osa Euroopan komission keväällä 2022 julkaisemaa uutta kiertotalouspakettia. Parhaillaan tätä ESPR-asetusehdotusta käsitellään Euroopan parlamentin valiokunnissa. Ehdotuksessa digitaalisella tuotepassilla tarkoitetaan tuotteeseen liittyvien tietojen joukkoa, jonka tulee...
Tässä vähän aikaa sitten kuuntelin keskustelua, jossa ruodittiin, millaisia keskustelunavauksia Tinderissä tehdään. Tuon keskustelun myötä aloin miettiä, mitkä olisivat hyviä kysymyksiä, joilla voisi nopeasti kartoittaa minkä tyyppinen vastapuoli on menemättä liian henkilökohtaisuuksiin.