GPC-ryhmittely

Global Product Classification (GPC) on maailmanlaajuinen tuoteryhmittely, joka päivitetään kahdesti vuodessa, kesäkuussa ja joulukuussa.

GPC eli Global Product Classification on maailmanlaajuinen tavararyhmittely, jota käytetään GDSN-pohjaisissa tuotetietopankeissa.

GPC

GPC-browser on työkalu, jolla voi selata GPC-ryhmittelyä ja hakea arvoja. Language-kenttään suositellaan valittavan kieleksi englanti ja Publication-kenttään valikon vaihtoehdoista GDSN-tekstin sisältävä vaihtoehto. 

GPS browser

 

Avaa tästä GPC-browers

GPC-ryhmittelyn tasot

GPC-ryhmittely muodostuu neljästä tasoista; segment, family, class ja brick.

Graafi GPS rakenne

 

Brick-taso kertoo tuotteen tuoteryhmän, ja yhdellä tuotteella/GTIN-koodilla voi olla vain yksi brick valittuna. Brickin attribuutit ja attribuuttien arvot kuvaavat tarkemmin tuotteen ominaisuuksia. 

GPC:n hyödyt

  • kaupparyhmät saavat yksityiskohtaisempaa tietoa tuotteista
  • tiedon syöttäjä saavuttaa laajemmat markkinat omalle tuotteelle, sillä kaupparyhmät hakevat tuotteita valikoimiin/kampanjoihin tuotteiden attribuuttien avulla
  • kuluttajat saavat kaupparyhmien tiedonvälityskanavien kautta tarkempaa tietoa tuotteista (tiedon alkuperänä tuotetietopankki ja attribuuttien arvot)

Lisätietoa GS1.org-sivuilta 

Instruction steps