Verkkokauppa sormi kauppakärryn valintanäppäimellä

Verkkokauppa ja kauppapaikat

Tällä hetkellä 61 prosenttia globaalista B2C-verkkokaupasta tapahtuu verkon kauppapaikoissa. Kauppapaikkoja myynti kasvaa nopeammin kuin muiden online-kanavien tai kivijalkamyymälöiden. Ne tarjoavat yrityksille uuden kanavan myytiin ja kansainvälistymiseen. Olemme tukemassa tätä kehitystä GS1-standardien hyödyntämisellä yritysten eri kehitysvaiheessa.

Kauppapaikat

Kauppapaikat ovat teknisiä alustoja, jotka eivät omista itse mitään inventaariota vaan niiden tehtävänä on yhdistää myyjät ja kuluttajat kaupankäynnin mahdollistavan ekosysteemin avulla.

Pelkästään EU:n alueella toimii noin 7000 kauppapaikkaa, jos mukaan lasketaan myös ei-vähittäiskauppaan rajoittuneet alustat (esim. Facebook, Airbnb, Über). Kauppapaikat ovat yksi alustatalouden ilmentymä, jonka uusia variaatiota syntyy edelleen ympäri maailmaa. 

Kuva-kokous-Paula-Anniina-Sanni-Pia

 

Kauppapaikat poikkeavat kivijalkakaupoista muun muassa siten, että myyntikanavan valitseminen, valikoimatyö ja valikoimaan päätyminen eikä kestä kuukausia – myyntitili on avattu minuuteissa ja tuote voi olla kuluttajan saatavilla jo saman päivän aikana. Kauppapaikat tarjoavat sekä pienille että suurille toimijoille mahdollisuuden tavoittaa suuren asiakaskunnan kohtuullisen pienellä vaivalla. 

 

Verkkokauppa nainen ostaa tuotteita kotona läppärillä