Blogi

2D-viivakoodin edelläkävijä Brasiliasta

Parla Deli
Mitä yhteistä on päivämäärillä 26.6.1974 ja 28.10.2021? Molemmat ovat omalta osaltaan merkkipaaluja modernin kaupankäynnin historiassa.

26.6.1974 klo 8.01 skannattiin maailman ensimmäinen viivakoodi kaupan kassapisteellä. Tämä tapahtui Yhdysvalloissa ja ensimmäisen tuotteen kunnia meni purukumipaketille.

28.10.2021 klo 9.22 taas skannattiin tiettävästi ensimmäinen raportoitu, pakkaukseen painettu QR-koodi, joka hyödyntää uuden sukupolven viivakoodia eli 2D-viivakoodia. Vaikka 2D-viivakoodeja onkin kulkenut kassapisteiden läpi aiemminkin, pääsee juuri tämä mozzarellapakkaus osaltaan historiaan, sillä se luettiin brasilialaisessa Parla Deli-yrityksessä, joka hyödyntää 2D-viivakoodia systemaattisesti toiminnassaan.

Parla Deli on leipomon, ravintolan ja lähikaupan yhdistelmä, joka halusi 2D-viivakoodien käytön avulla vähentää hävikkiään, helpottaa tuotteiden päiväys- ja varastohallintaa, kehittää oman prosessin läpinäkyvyyttä sekä tehostaa tuotteiden jäljitettävyyttä.  Tavoitteena oli tuoda 2D-viivakoodien käytön avulla saatu tieto myös kuluttajien saataville: niin tuotteiden oston ja käytön yhteydessä kuin osana kuluttajaviestinnän toteuttamista.

2D-viivakoodin käyttöönotto vaatii yritykseltä resursseja mm. yhteistyön ja prosessien rakentamiseksi. Parla Deli on erinomainen esimerkki siitä, miten systemaattisella työllä muutos on mahdollista.  Tänä päivänä yritys pystyykin hyödyntämään 2D-viivakoodien avulla saatua tietoa niin oman toimintansa tehostamisessa kuin tarjoamaan helposti kuluttajille tuotteisiin liittyvää tietoa, faktoja, vinkkejä ja inspiraatiota.