Blogi

Fazer valittiin vuoden 2025 Tuotetietomestariksi

Essi Loikkanen, Fazer
Vuoden 2025 Tuotetietomestari -palkinnon vastaanottanut Fazerin Essi Loikkanen kertoo, että tunnustus tuntuu erityisen merkitykselliseltä, koska se osoittaa, että tuotetietojen oikeellisuutta ja ajantasaisuutta arvostetaan. Haastattelussa hän kertoo, miten tuotetietoja Fazerilla hallitaan ja miksi se on tärkeää, sekä antaa vinkkejä tuleville Tuotetietomestarin tittelin tavoittelijoille.

Miltä tuntuu saada vuoden Tuotetietomestarin tunnustus?

On upeaa saada tunnustusta työstä, jota tehdään usein taustalla, mutta joka on kriittistä koko liiketoiminnan kannalta. Tunnustus tuntuu erityisen merkitykselliseltä, koska se kertoo, että tuotetietojen oikeellisuutta ja ajantasaisuutta arvostetaan. Meillä Fazer Makeisilla on seitsemän hengen tuotetietotiimi, joka vastaa siitä, että tuotetietomme ovat oikein ja ajan tasalla. Se ei olekaan mikään pieni tehtävä, sillä tuotetietoja on paljon, tällä hetkellä meillä on Synkassa lähes 2000 aktiivista GTIN-koodia, joita yhdessä koko tiimin voimin ylläpidämme. Tämä tunnustus kuuluu siis koko tiimillemme ja iloitsemme siitä yhdessä.

 

Miten te toteutatte tuotetietojen hallinnan?

Meillä tuotetietoja hallinnoidaan omassa Master data -järjestelmässämme, josta tuotetiedot lähtevät integraatiolla Synkkaan. Järjestelmäämme kehitetään myös jatkuvasti vastaamaan Synkan vaatimuksia ja asiakkaidemme tarpeita. Yhteistyö eri tiimiemme välillä on tärkeä osa koko tuotetiedonhallintaa, sillä eri tiimit hoitavat järjestelmään omien osa-alueidensa tiedot.

Synkka on erinomainen työkalu jakaa tuotetietoja keskitetysti asiakkaillemme ja sidosryhmillemme. Kannustammekin sellaisia asiakkaitamme ottamaan Synkan käyttöönsä, joilla sitä ei vielä ole, sillä sen kautta tuotetietomme päivittyvät keskitetysti kaikille vastaanottajille oikeaan aikaan.

 

Miksi laadukkaat tuotetiedot ovat teille tärkeitä?

Laadukkaat tuotetiedot ovat perusta kaikelle – ne vaikuttavat asiakaskokemukseen ja yrityksen uskottavuuteen. Kun tiedot ovat oikein ja saatavilla, kuluttaja voi tehdä itselleen sopivia ostopäätöksiä huoletta voiden luottaa tietojen oikeellisuuteen.

 

Miten näet tuotetietojen merkityksen kehittyvän tulevaisuudessa?

Uskon, että tuotetietojen rooli kasvaa entisestään, sillä kuluttajat ovat entistä tietoisempia valinnoistaan. Tulevaisuudessa tuotetiedot eivät ole vain tukifunktio, vaan yrityksen kilpailuetu, jonka avulla kuluttajat valitsevat kenen tuotteita ostavat.

 

Minkälaisia terveisiä haluaisitte lähettää niille, jotka tavoittelevat Tuotetietomestarin titteliä?

Varaa riittävästi resursseja tuotetietojen hallintaan. Panosta yhteistyöhön, jotta kaikki sidosryhmät hoitavat omien osa-alueidensa tuotetiedot ajoissa. Integraatio helpottaa tuotetietojen hallintaa merkittävästi, erityisesti jos tuotteiden määrä on suuri. Pitkäjänteisellä tuotetietojen hallinnalla mestaruuden voi saavuttaa.

Tuotetiedot Nyt

Vuoden 2025 Tuotetietomestarin tunnustus julkistettiin Tuotetiedot Nyt -infowebinaarissa torstaina 23.10.2025.