Blogi

K-Ruoka.fi-palvelussa tuotteiden valintaa helpotetaan MRHI-kuvien avulla

Pirkka wc-paperi
Verkkokaupassa kuvilla on suuri merkitys tuotteiden valinnassa. K-Ruoka.fi:ssä otettiin tänä syksynä käyttöön MRHI-kuvat, jotka helpottavat löytämään tuotteet entistä nopeammin tuotelistalta. Suurin osa palvelussa olevista MRHI-kuvista tulee GS1 Synkasta, jonne tavarantoimittajat ovat ne itse tallentaneet.

Oikean tuotteen löytäminen voi olla verkkokaupassa joskus haastavaa, varsinkin kun tuotteita palautuu hakutuloksiin isoja määriä. Kivijalkakaupassakin asiakas erehtyy helposti kahvia ostaessa ottamaan hyllystä pannukahvin suodatinjauhatuksen sijaan. MRHI-kuvassa jauhatusta tai paahtoastetta on helppo korostaa ja auttaa näin asiakasta valitsemaan oikean tuotteen. Samoin lastenruokien joukosta voi olla nopealla silmäyksellä vaikea löytää, mistä ikäkuukaudesta lähtien ruokaa voi lapselle syöttää. Tässäkin MRHI-kuva voi helpottaa valitsemaan sopivan tuotteen nopeammin.

MRHI-kuvilla (Mobile Ready Hero Image) tarkoitetaan tuotteen verkkokauppamyynnissä käytettävää kuvaa, joka on muokattu erityisesti lista- ja ruudukkonäkymissä katseltavaksi. Kuvaa on selkeytetty niin, että kuluttaja voi helposti tunnistaa tuotteen tärkeät tiedot, vaikka kuva on pieni ja tuotteiden selailua tehdään nopeasti.

 

Hyödyllinen erityisesti eri pakkauskokojen tai makuvarianttien tuoteperheissä

MRHI-kuvista on hyötyä etenkin tuotteissa, joista on tarjolla eri pakkauskokoja tai makuvariantteja. Esimerkiksi pakkauskoko ei aina näy selvästi kuvasta, ja se löytyy usein tuotenimestä viimeisenä. Tällöin tuotteilla, joilla on pitkä markkinointinimi, voi pakkauskoko jäädä helposti kokonaan piiloon.

Tällä hetkellä K-Ruoka.fi:ssä MRHI-kuvia löytyy esimerkiksi leivistä, virvoitusjuomista, snackseista, jäätelöistä, pesuaineista sekä vaipoista. Niissä tuodaan selkeästi esille tuotteen brändi, tuotenimi, variantti sekä pakkauskoko. Asiakkaan valintaa helpottaa, kun tuotekuvasta näkee suoraan itselleen tärkeän valintakriteerin.

MRHI-kuvat eivät itsessään korvaa muita tuotetietoja tai varsinaista myynti- ja markkinointikuvaa, vaan ainoastaan täydentävät ja tuovat olennaisia tietoja helpommin visuaalisesti saataville. Tietojen saavutettavuus on tärkeää, ja sen vuoksi on olennaista, että kaikki kuvassa näkyvät tiedot löytyvät myös tuotteen tekstikuvauksista, jolloin ne ovat luettavissa esimerkiksi ruudunlukijalla.

 

Toiveena kasvattaa MRHI-kuvien määrää verkkokaupassa

K-Ruoka.fi-palveluun kuvat tulevat Keskon omasta media- ja aineistopankista. Sinne taas suurin osa kuvista välittyy tavarantoimittajien tallentamina GS1 Synkka -tuotetietopalvelusta. Lisäksi olemme tehneet yhteistyötä GS1:n kanssa ulkolaisten tuotetietopankkien kautta tulevien URL-kuvalinkkien hyödyntämiseksi.

MRHI-kuvat otettiin käyttöön K-Ruoka.fi:ssä tänä syksynä. Olemme Päivittäistavarakaupassa laatineet erilliset ohjeistukset Synkan toimittajille sekä Keskon media- ja aineistopankille. Niissä on kerrottu ja ohjeistettu muiden tuotekuvien lisäksi myös MRHI-kuvista. Olemme myös pitäneet Synkan toimittajille uuden tuotetietojärjestelmämme käyttöönoton yhteydessä tuotelinjoittain infotilaisuudet, joissa kerroimme myös MRHI-kuvien vastaanottamisesta ja hyödyntämisestä. Lisäksi tuotetietotiimimme antaa tarvittaessa henkilökohtaista ohjeistusta.

Karkeasti arvioituna lokakuun valikoimalistauksen mukaan laskettuna MRHI-kuvien osuus on n. 7 % eli vielä suhteellisen pieni. Koska suurin osa K-Ruoka.fi:n asiakkaista käyttää verkkokauppaa mobiililaitteilla, toivomme toki, että tavarantoimittajat hyödyntäisivät tätä mahdollisuutta enemmänkin.


Talvikki Majanen
Tiiminvetäjä/Tuoteomistaja K-Ruoka.fi verkkokauppa
Kesko, Päivittäistavarakauppa, digitaaliset palvelut