Blogi

Kappahl ja Marimekko pilotoivat jo digitaalista tuotepassia

Matkapuhelimen selailu vaateliikkeessä
Vuoteen 2030 mennessä niin kutsutut digitaaliset tuotepassit ovat Euroopan Unionissa tekstiileille pakollisia. Tämä tarkoittaa, että kuluttajille tulee tarjota valintojen tueksi tietoa tuotteiden vastuullisuudesta, kuten ilmastojalanjäljestä ja kierrätettävyydestä. Muun muassa Kappahl ja Marimekko osallistuvat ruotsalaisen Trace4Value-hankkeen pilotointiprojektiin testatakseen tuotepasseja ja tutkiakseen, miltä uusi järjestelmä näyttää, mitä tietoa on kerättävä, ja miten se voidaan esittää asiakkaille.

Trace4Value-hanke kokoaa yhteen toimijoita eri toimialoilta ratkomaan vastuullisuuden systeemistä muutosta ja siirtymistä ilmastoneutraaliin ja kiertotaloutta tukevaan tuotantoon. Hanke kattaa yli 65 kumppania ja keskittyy jäljitettävyyteen ja tiedon jakamiseen eri toimialoilla. Hanke koostuu toimialuekohtaisista projekteista, joista yksi on EU:n tekstiiliteollisuuden digitaalisen tuotepassin pilotointi.

Keväällä 2022 käynnistyneessä pilotointiprojektissa ovat mukana GS1 Sweden, Marimekko, Kappahl, SIS, TrusTrace, Rudholm Group, Circularista, TexRoad Foundation ja Trimco Group. 

“Digitaalinen tuotepassi pyrkii lisäämään tuotteiden läpinäkyvyyttä ja jäljitettävyyttä, mikä mahdollistaa paremman kuluttajaviestinnän. Tämä pilottiohjelma auttaa alaa valmistautumaan suunniteltuihin säädöksiin, jotka vievät meidät askeleen lähemmäksi kiertotaloutta”, Marimekon vastuullisuuspäällikkö Marjut Lovio sanoo Trace4Valuen tiedotteessa.

Tarkoitus on, että pilottiin valikoiduista tuotteista kuluttaja pääsee digitaaliseen tuotepassiin skannaamalla älypuhelimellaan GS1 2D-koodin. Tuotepassissa käytetään nykyisiä globaaleja standardeja, joilla varmistetaan yhteentoimivuus ja sujuva tiedonvaihto arvoketjun kaikkien osapuolten kesken.

Kappahl on kertonut, että tammikuusta alkaen asiakkaat, jotka ostavat verkkokaupasta kevään Minories-malliston Göran-lastenhousut tai Olle-lastenvillapaidan, ovat voineet saada tietoja vaatteen materiaaleista, toimittajista, ympäristömerkinnöistä ja kierrättämisestä. Myös Marimekko on tuonut markkinoille fuksia Erna t-paidan, jossa pilotoidaan digitaalista tuotepassia.

"Kappahl haluaa olla edelläkävijä muodin vastuullisuudessa ja läpinäkyvyydessä ja on osa Trace4Value:n aloittamaa tekstiilien digitaalisten tuotepassien kehityksen pilotointiprojektia. Voimme nyt näyttää asiakkaillemme ensimmäisen version digitaalisesta tuotepassista tekstiileissä aina tuotannosta myyntiin asti”, Kappahlin Vice President Sustainability Sandra Roos kertoo Trace4Valuen tiedotteessa.

 

Projektissa laadittu mukautuva tietomalli

Tuotetietoja tarjoavan kuluttajakäyttöliittymän kehittämisen lisäksi projektissa on yhteistyössä kehitetty tietomalli, joka kuvaa digitaalisen tuotepassin tiedot. Niihin kuuluvat GS1:n tuotetunniste GTIN, muut kaupankäynnin koodit, sertifikaatit, huolta aiheuttavat aineet, tiedot valmistajasta ja paljon muuta.

“EU:n asetukselle ei ole vielä tietomäärityksiä, joten olemme kehittäneet tietomallin, joka on ladattavissa Trace4Valuen verkkosivuilta. Emme ole luomassa uutta erillistä standardia, vaan testaamassa ja oppimassa, ja päivitämme mallia jatkuvasti asetuksen yksityiskohtien muotoutuessa. Malli on suunniteltu joustavaksi, jotta voimme mukautua kaikkiin tuleviin muutoksiin”, TrusTracen perustaja ja toimitusjohtaja Shameek Ghosh kertoo tiedotteessa.

 

Lähteet

Trace4Value: TrusTrace partners with industry leaders in Trace4Value project to pilot Digital Product Passports in textiles

Trace4Value: Kappahl launches pilot with digital product passports together with Trace4Value

Digitaalinen tuotepassi

EU:n digitaalinen tuotepassi on mahdollista toteuttaa GS1-standardien avulla.