Blogi

Muutos tuotteessa vaikuttaa sen GTIN-koodiin

Nainen tarkastelee kaupassa kahta tuotepakettia
GS1:n tuotetunniste GTIN on kansainvälisesti tunnustettu koodi, jolla yksilöidään tuotteita ympäri maailman. GTIN-koodien oikea käyttö ja hallinta ovat avainasemassa tuotetietojen jakamisessa ja toimitusketjun tehokkuudessa. Oikea käyttö taas tarkoittaa muun muassa sitä, että jos tuotteessa tapahtuu olennainen muutos, pitää sen GTIN-koodi vaihtaa uuteen.

GTIN-koodi mahdollistaa tuotetietojen vastaanottamisen ja välittämisen toimitusketjun osapuolten välillä sekä tuotteiden seurannan koko toimitusketjun läpi. Se tehostaa erityisesti varastonhallintaa, myynnin seurantaa ja kassapäätetyöskentelyä minimoiden virheitä, viivästyksiä ja ylimääräisiä kustannuksia.

Kun tuotteessa tapahtuu olennainen muutos, on GTIN-koodin päivittäminen tärkeää, sillä se varmistaa, että eri toimijat toimitusketjussa, kuten jälleenmyyjät ja kuluttajat, voivat luottaa tunnisteeseen liitettyyn tietoon. Virheellinen tai vanhentunut GTIN voi johtaa muun muassa logistisiin sekaannuksiin ja vaikuttaa asiakkaiden luottamukseen.

GTIN-koodia täytyy muuttaa, kun vastaus on kyllä vähintään yhteen seuraavista kysymyksistä:

  • Onko kuluttajan ja/tai kauppakumppanin tarpeen erottaa muuttunut tai uusi tuote aiemmista tai nykyisistä tuotteista?
  • Edellyttääkö uusi laki tai muu vaatimus uuden tiedon antamista tuotteesta kuluttajalle ja/tai kauppakumppanille?
  • Vaikuttaako tuotteen muutos merkittävästi toimitusketjuun, esimerkiksi kuljetus-, varastointi- tai vastaanottotapaan?

 

Esimerkkejä tilanteista, joissa GTIN-koodi tulee vaihtaa

Ainesosa tai koostumus muuttuu: Kun tuotteen koostumukseen tai toiminnallisuuteen tehdään muutos, joka kuluttajan ja kauppakumppanin tulee huomioida, ja joka vaikuttaa pakkauksessa lakisääteisesti ilmoitettaviin tietoihin, tarvitaan uusi GTIN-koodi. Tällainen tilanne on esimerkiksi, kun suklaapatukkaan lisätään pähkinöitä, joille kuluttaja voi olla allerginen.

Koko tai pakkausmuoto muuttuu: Tuotteen koon tai pakkaustavan muuttuessa GTIN tulee vaihtaa, sillä niillä on merkittäviä vaikutuksia tuotteen myymäläsijoitteluun, varastointiin ja logistiikkaan. Esimerkiksi oluen siirtäminen 0,5 litran tölkeistä 0,33 litran pulloihin vaatii uuden GTIN-koodin.

Käyttötapa tai toiminnallisuus muuttuu: Kun esimerkiksi lasten turvaistuin suunnitellaan uudelleen turvallisemmaksi ja tämä muutos vaikuttaa asennustapaan, on aika uusia GTIN. Ruokaan liittyvä esimerkki tästä voisi olla tilanne, jossa aiemmin pakastettua lohta aletaan myydä tuoreena.

Brändinimi muuttuu: Kun tuote siirtyy toisen brändin alle, uusi brändinimi vaatii uuden GTIN-koodin. Kuluttaja yleensä ymmärtää eri brändit eri tuotteiksi, joten siksi myös GTIN-koodin tulee olla eri.

Pakkausmerkintä muuttuu: Kun pakkaukseen lisätään esimerkiksi sertifioitu ympäristömerkki, GTIN-koodi tulee uusia. Uusiminen on tarpeen myös, kun merkintä poistetaan.

Muutokset tuotteessa, sen brändissä, pakkauksessa tai siihen liittyvässä lainsäädännössä ovat keskeisiä hetkiä, jolloin GTIN-koodi tulee tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa.

Tarkemmat ohjeet GTIN-koodin vaihtamisesta löydät GTIN-säännöistä

Tarvitseeko tuotteeni uuden GTIN-koodin?

Tarjolla on myös kätevä työkalu, joka auttaa sinua selvittämään, milloin GTIN tulee vaihtaa.