Standardielämää: GTIN-koodin vartija
GTIN-hallintastandardi kertoo, milloin tuotteelle tai pakkaukselle pitää vaihtaa tuotteen yksilöivä GTIN-koodi (Global Trade Item Number). Sääntöjen mukaan tuote tarvitsee uuden koodin aina, kun tuotteessa on muuttunut jokin yksilöivä tieto sen verran, että se katsotaan uudeksi tuotteeksi. Keskustelua syntyy sitten usein siitä, onko muutos merkittävä vai vain pientä ehostusta.
Koodien vaihtamista halutaan välttää viimeiseen asti, ja kyllä me GS1:llä ymmärrämme miksi näin on. GS1:n tehtävänä on kuitenkin vaalia, että globaalia GTIN-koodia käytetään oikein. Siksi olemmekin kuin Gandalf-velho sillalla huutamassa ”You shall not pass”. Usein taikasanana eteenpäin jatkamiselle on ”Kyllä, annamme tuotteelle uuden koodin”.
Pääsääntöisesti syynä koodinvaihdon vaatimukseen on, että se palvelee kuluttajaa. Usein tuohon kuulee sanottavan, ettei kuluttajaa kiinnosta vaihdetaanko koodia vai ei. Totta. Ei kuluttaja yleensä koodeja kaupassa tiiraile (ellei satu olemaan GS1:n työntekijä). Kuitenkin se, että koodi vaihdetaan, palvelee kuluttajaa: Kuluttajan tavoitteena on saada juuri se tuote minkä hän haluaa ja löytää sen tiedot helposti. Myymälässä tiedot ovat helposti löydettävissä tuotteen pakkauksesta ja hinta löytyy hyllynreunaetiketistä.
Oletko itse ollut kuluttajana tilanteessa, ettei hintaa löydykään tai et ole varma, onko ilmoitettu hinta juuri kyseisen tuotteen? Onko tuotteen paketissa on nimi vaihtunut ja hyllynreunassa lukeekin vanha nimi? Toki voit aina verrata hyllyreunaetiketissä olevaa GTIN-koodia tuotepakkauksen viivakoodin alla olevaan numerosarjaan. Tarkkasilmäisimmät tämän voivatkin tehdä, mutta entäs ne, joilla suurennuslasi on jäänyt kotiin?
Verkkokaupassa kuluttajan olisi saatava samat tiedot tuotteesta, kuin mitä hän voisi myymälässä saada. Kuinka voidaan ilman koodin vaihtamista taata, että verkkokaupassa on oikeat tiedot, jos niissä on olennaista muutosta? Monissa tuotteissa kiertonopeus ei ole niin nopeaa, etteikö olisi uutta ja vanhaa pakkausta liikenteessä yhtä aikaa. Ja, jos sukelletaan vielä ravintolamaailmaan, niin siellä tulee samat vaateet esiin. Toimituksessa tulee olla juuri se tuote, jonka tietoja on tilattaessa katseltu.
Miten GTIN-koodi palvelee näissä tapauksissa? Kun koodi vaihdetaan, se pakottaa päivittämään tiedot kaikkialle. Näin kuluttajalle on tarjolla tieto juuri siitä tuotteesta, jota hän on ostamassa riippumatta siitä, missä ostotilanne tapahtuu. Eli vastaus kysymykseen kiinnostaako kuluttajaa, vaihtuuko koodi: ei kiinnosta, mutta kuluttajaa kiinnostaa se, että hän saa tuotteesta oikeat tiedot.
Tarvitseeko tuotteeni uuden GTIN-koodin?
Hyödynnä työkaluamme selvittääksesi, milloin tuotteesi GTIN-koodi tulee vaihtaa.
Standardielämää-blogisarjan kirjoittaja palvelukehityspäällikkö Mirva Alatyppö kutsuu itseään standardinkehittäjäksi ja standardinvartijaksi – jopa standardihörhöksi. Hän myös tunnustautuu uutuustuotebongariksi sekä allergeenien kyttääjäksi. Mirva on työskennellyt GS1:ssä ja sen edeltäjissä vuodesta 2003, joten hän todella tietää, miten GS1:n standardit ovat vuosien aikana eläneet.