Ohje

GS1 Synkka – Tuotetietojen julkaisu muille kohdemarkkinoille

GS1 Synkasta on mahdollista välittää tuotetietoja myös muihin GDSN-tuotetietopalveluihin, esimerkiksi Ruotsin, Tanskan ja Saksan kohdemarkkinoille. Tässä ohjeessa on kerrottu, kuinka tuotetietojen julkaisu muille kohdemarkkinoille tapahtuu.

Tutustu kohdemarkkinan tietovaatimuksiin

Tuotetietovaatimukset vaihtelevat maasta toiseen. Kohdemarkkinalla saattaa olla myös kaupallisia käytäntöjä, jotka eroavat Suomen käytännöistä. Ota selvää toisen kohdemarkkinan tietovaatimuksista, ennen kun aloitat tuotetietojen tallentamisen GS1 Synkkaan. Näin säästät aikaa ja vaivaa, kun tietoja ei tarvitse jälkikäteen korjata. 

Tietoa kohdemarkkinan kaupallisista käytännöistä ja tuotetietovaatimuksista löydät parhaiten katsomalla ohjeet kohdemarkkinan GS1-maaorganisaation verkkosivuilta. Mahdolliset erityistarpeet tuotetiedolle saat selville keskustelemalla oman asiakkaasi kanssa. 

Kyselyn luominen ja näkyvyyden avaaminen

Tuotetietojen julkaisu muihin GS1:n GDSN-tuotetietopalveluihin edellyttää, että vastaanottajalla on voimassa oleva kysely tuotteesta, ja että tavarantoimittaja on avannut näkyvyyden tuotteisiin uudelle vastaanottajalle.

1.    Ilmoita asiakkaallesi/tuotetiedon vastaanottajalle, että tämä voi tehdä kyselyn (subscription) tuotteesta GTIN-koodilla tai tavarantoimittajan GLN-tunnisteella (vastaanottaja luo kyselyn omassa tuotetietopalvelussaan)
2.    Julkaise tuotetiedot GS1 Synkassa kyseiselle vastaanottajalle ja/tai kohdemarkkinalle.


Tuotetiedot julkaistaan julkisena/kohdemarkkinalle


Jos kyseessä ei ole yksinmyyntituote, tuotetiedot julkaistaan julkisena. Julkaisu tehdään käyttäen pelkkää kohdemarkkinaa, jolloin kaikki GDSN-verkostoon kuuluvat vastaanottajat voivat kysellä tiedot minkä tahansa GDSN-tuotetietopalvelun kautta.

Tuotetiedot julkaistaan rajatulla näkyvyydellä


Käytä rajattua näkyvyyttä vain yksinmyyntituotteille. Julkaisu tehdään valitsemalla haluttu kohdemarkkina ja vastaanottajan GLN-tunniste.

Perusta tuote käyttöliittymässä

Voit julkaista tuotetiedot toiselle kohdemarkkinalle kolmella eri tavalla:

  1. Luo uusi tuoteversio kopioimalla tuotetiedot olemassa olevasta Suomen kohdemarkkinalle julkaistusta tuotteesta. Tee tämän jälkeen toista kohdemarkkinaa varten tarvittavat muutokset ja lisäykset tuotetietoihin.
  2. Luo uusi pohja kopioimalla ainoastaan kaikille kohdemarkkinoille yhteiset tuotetiedot olemassa olevasta Suomen kohdemarkkinalle julkaistusta tuotteesta. Tee tämän jälkeen toista kohdemarkkinaa varten tarvittavat muutokset ja lisäykset tuotetietoihin.
  3. Luo kokonaan uusi tuote, jos sitä ei vielä ole GS1 Synkassa.

 

Uuden tuoteversion luominen kopioimalla

Suosittelemme, että julkaisu toiselle kohdemarkkinalle, erityisesti Ruotsiin, tehdään luomalla uusi tuoteversio kopioimalla Suomen markkinalle julkaistu tuote.

Kopioi jokainen tuotehierarkian taso (vähittäistuote, kuljetuspakkaukset, lava) erikseen.

Aloita vähittäistuotteesta. Avaa Suomen kohdemarkkinalle julkaistun vähittäistuotteen tuotetiedot. Näkymässä Kohdemarkkinat ja osapuolet lisää vähittäistuotteelle uusi versio toiselle kohdemarkkinalle valitsemalla Lisää kohdemarkkina.

Kuvakaappaus_kohdemarkkinan lisäys

Määritä seuraavaksi, mille kohdemarkkinalle tuotetietoversio luodaan ja valitse julkinen. Rajaus tuotetietojen näkyvyyteen tehdään tarvittaessa julkaisuvaiheessa. 

Luo uusi tuoteversio kopioimalla olemassa olevat tuotetiedot. Valitse kohdemarkkina Suomi sekä kopioitava versio.

Täydennä ja muokkaa tuotetiedot siten, että ne vastaavat toisen kohdemarkkinan tietovaatimuksia.

 

Tuotetietojen tarkistus

Kun tuotetiedot on julkaistu toiselle kohdemarkkinalle, kohdemarkkinan tuotetietopalvelu tarkistaa julkaistut tuotetiedot sekä kohdemarkkinan että vastaanottajan tietovaatimuksia vasten. Jos ne eivät vastaa vaatimuksia, tuotteen tila on Sanomat-osiossa Tarkista. Sinun tulee tällöin tarkistaa, korjata ja julkaista tuotetiedot uudelleen. Kun virheitä tai puutteita ei löydy, tuotteen tila on Vastaanotettu ja tuotetiedot on välitetty vastaanottajille.

Hae Sanomat-osiossa tuotetta aina hierarkian ylimmän tason GTIN-koodilla. Huomioi, että tuotteen tila ei päivity välttämättä heti tuotteen julkaisun jälkeen, vaan vasta, kun vastaanottajan tuotetietopalvelu on lähettänyt joko hyväksyntäkuittauksen tai virheraportin.

 

Kohdemarkkinan pakkaushierarkiat

Huomioithan, että pakkaushierarkiat voivat olla rakenteeltaan erilaisia eri kohdemarkkinoilla. 

Esimerkiksi alla olevassa Pakkaushierarkia-näkymän kuvassa lavan kohdalla on punainen huomiomerkki. Kuva on tilanteesta, jossa ollaan Ruotsin kohdemarkkinalle tallennetun vähittäistuotteen tiedoissa. Lavaa ei ole lisätty Ruotsin kohdemarkkinalle, mutta Suomen kohdemarkkinalle on, miksi GS1 Synkka näyttää huomiomerkin. Lava voidaan lisätä myös Ruotsin kohdemarkkinalle klikkaamalla huomiomerkkiä.

Kuvakaappaus_pakkaushierarkia eri kohdemarkkinoilla

Julkaiseminen integraatiolla

Kun tuotetietoja julkaistaan integraation kautta muille kuin Suomen kohdemarkkinalle, muodostetaan sanomalle jokaiselle kohdemarkkinalle tai vastaanottajalle oma catalogueItemNotification-osio. Nämä voidaan lähettää joko samalla sanomalla tai erikseen omina CIN-sanominaan (CatalogueItemConfirmation).

Virheilmoitukset tulevat muista tuotetietopalveluista CIC-sanomilla, ja ne voivat sisältää joko tuotetietopalvelun tarkistuksen tulokset tai asiakaskohtaisia virheilmoituksia.

GS1 Finlandin verkkosivuilla olevat skeemapaketit sisältävät kaikki standardin sisältämät attribuutit. Attribuuttien xpath-polut löytyvät kunkin kohdemarkkinan omista ohjeista. Voit myös pyytää kaikki attribuutit sisältävän metadata-Excelin GS1 Finlandin asiakaspalvelusta.

Tuotetietojen ylläpidossa huomioitavaa

GS1 Synkan tuotetietokentät ovat joko globaaleja (kaikille yhteisiä), kohdemarkkinakohtaisia tai vastaanottajakohtaisia. Tuotetietoja julkaistaessa sinun tulee huomioida kyseisen kohdemarkkinan ohjeet ja vaatimukset tuotetiedoille.
Voit tarkistaa tietokentän tyypin käyttöliittymässä Ohje-painikkeen takaa tai Suomen tietoprofiili -dokumentista.

Jos tuotteesta on useita versioita, kiinnitä huomiota tuotetietoja ylläpitäessäsi siihen, onko kyseessä yhteinen tieto kaikille tuoteversioille, tai voiko se poiketa tuoteversioiden välillä.

  • Ylläpidettäessä kaikille yhteistä tietoa käyttöliittymässä mille tahansa tuotteen versiolle tuotteen kaikki versiot päivittyvät automaattisesti.
  • Kun päivitetään kohdemarkkinakohtaista tuotetietoa käyttöliittymässä, kaikki kyseiselle kohdemarkkinalle julkaistut versiot päivittyvät automaattisesti.
  • Kun päivitetään vastaanottajakohtaista tuotetietoa käyttöliittymässä, tieto päivitetään ainoastaan kyseiselle vastaanottajalle määriteltyyn tuoteversioon ja muut versiot eivät muutu.

Tulevaisuuden versiota ei tule käyttää julkaistaessa tuotetietoja muille kohdemarkkinoille kuin Suomeen.