GTIN ja Google hakutulosten parantaminen

Koodit Googleen

GTIN-tunniste auttaa Googlea tunnistamaan tuotteet ja parantamaan hakuja.
Tilaa GTIN verkkokaupasta

Miten Google tunnistaa tuotteet verkossa?

Google otti GTIN-tuotetunnisteet käyttöön standardina vuonna 2015, jotta myyjät voisivat tavoittaa enemmän asiakkaita verkossa. GTIN on lyhenne sanoista Global Trade Item Number. Se on GS1:n tuotetunniste, jota käytetään antamaan tuotteille ja pakkauksille maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen identiteetti.

GTIN auttaa Googlea yhdistämään tarjoukset tuotteisiin ja tuotteet oikeisiin hakukyselyihin. 

Kun tuotteita myydään useiden eri myyjien ja markkinapaikkojen kautta, tuotteiden rekisteröinti GTIN-järjestelmään tarjoaa kansainvälisesti tunnustetut vakiotunnisteet tuotteiden yksilölliseen tunnistamiseen sekä fyysisissä myymälöissä että sähköisen kaupankäynnin alustoilla. GTIN-tunnisteesta löydät lisää tietoa täältä.

 

Vinkkejä tuotemerkeille ja valmistajille

Tuotemerkit ja valmistajat voivat toimittaa tuotetietoja Google Manufacturer Centerin kautta ja jakaa osana tätä prosessia tuotetietoja, jotta tuotteet voidaan yksilöidä Googlelle yksiselitteisesti. Alla on joitakin vinkkejä, joilla varmistetaan, että Google ymmärtää toimittamasi tiedot: 

  • Varmista, että tuotteillasi on GTIN-tunnukset: Tuotteillasi on oltava yksilölliset Global Trade Item Numbers (GTIN), jotta voit käyttää Manufacturer Centeriä. Jos haluat tietää, miten saat tuotteillesi GTIN-tunnukset lue lisää täältä.
  • Älä käytä tuotetunnuksia uudelleen: GTIN-tunnuksia ei saa koskaan jakaa useille tuotteille; yksittäisen tuotteen on vastattava selkeästi yhtä GTIN-tunnusta. GTIN-tunnusten uudelleenkäyttö voi johtaa siihen, että markkinaluettelon tiedot vanhentuvat ja muuttuvat epäjohdonmukaisiksi, mikä aiheuttaa sekaannusta. Hankkimalla tuotetunnuksia luvattomista lähteistä (esimerkiksi konkurssimenettelyn kautta myydyt tunnukset) on vaarana, että identiteetti perustuu aiemmin rekisteröityyn tuotteeseen tai yritykseen.

 

Vinkkejä vähittäiskauppiaille ja kolmannen osapuolen myyjille

Vähittäiskauppiaiden olisi varmistettava, että tuotteet tunnistetaan tarkasti verkkosivustoillaan. GTIN-tunnuksia koskevien yleisten ohjeiden lisäksi Google suosittelee seuraavaa:

  • Toimita korkealaatuisia tuotetietoja: Toimita jäsenneltyjä tietoja Googlelle tuotesyötteenä tai lisää jäsenneltyjen tietojen merkintä sivustollesi.
  • Anna GTIN-tunnus, kun GTIN-tunnukset ovat olemassa: Jälleenmyyjien on annettava GTIN-tunnukset, kun ne myyvät tuotteita, joilla on GTIN-tunnus. GTIN-tunnus voidaan sisällyttää sekä tuotesyötteeseen että sivun jäsenneltyyn dataan. Jos tuotteella ei ole GTIN-tunnusta, vähittäiskauppiaiden ja kolmannen osapuolen myyjien on luotettava tuotemerkin ja valmistajan osanumeroihin tuotteen tunnistamiseksi.
  • Käytä voimassa olevia ja yksilöllisiä GTIN-tunnuksia: Älä käytä olemassa olevia GTIN-tunnuksia uudessa tuotteessa. Vähittäiskauppiaiden ei pitäisi keksiä GTIN-tunnuksia eikä rekisteröidä omia GTIN-tunnuksiaan GS1:lle, elleivät ne ole myös tuotteen valmistaja.

 

Vinkkejä verkkokustantajille

Kun julkaisijat luovat sisältöä, kuten tuotearvosteluja tai jakavat tietyn tuotteen viimeisimpiä tarjouksia, on tärkeää, että arvosteluissa esiintyvät tuotteet tunnistetaan tarkasti. Näin käyttäjät löytävät kyseiset arvostelut, kun he etsivät tuotteita Googlessa. 

Google suosittelee:

  • Käytä tarkkoja tuotenimiä: Julkaisijoiden tulisi mainita sivulla mainittujen tuotteiden tarkat nimet. Näin käyttäjien ja hakukoneiden on helpompi ymmärtää tarkalleen, mihin tuotteeseen viitataan.
  • Käytä jäsenneltyä dataa: Suosittelemme, että tuotteita tarkasteltaessa lisätään jäsenneltyä tietoa, mukaan lukien GTIN-tunnus. Tämä helpottaa hakukoneita ymmärtämään paremmin, milloin sivusi on näytettävä haussa.
  • Käytä kelvollisia ja yksilöllisiä GTIN-tunnuksia: GTIN-tunnuksia ei saa koskaan keksiä tai "lainata" muista tuotteista vain siksi, että sisällössä olisi GTIN-tunniste.
  • Tuotteen identiteetti on ratkaisevan tärkeä kaupankäynnissä, koska sen avulla varmistetaan, että yritykset ja kuluttajat ymmärtävät tarkasti tuotteen alkuperän ja yksilöllisen identiteetin. Tämä koskee myös verkkoa ja Google-hakua, jossa tuotteen tarkka tunnistaminen auttaa näyttämään oikean tuotteen oikealle käyttäjälle oikeaan aikaan.

 

Katso, miksi GTIN-tunnukset ovat niin tärkeitä verkossa

This content is only visible when the visitor has consented to marketing cookies.
Please accept marketing-cookies to watch this video.