Finnair Kitchen – virheetön tuotetieto on tärkeää lentoateriapalveluissa
Finnair Kitchenin tuotantotiloissa Vantaalla tehdään ruokaa isossa mittakaavassa. Kun arki Helsinki-Vantaan lentoasemalla pyörii täydellä teholla, Finnair Kitchen toimittaa lennoille jopa 12 000–15 000 ateriaa päivässä. Sen lisäksi tarvitaan muun muassa 55 000 kuppia kahvia, 2400 litraa mustikkamehua ja 15 000 suklaakonvehtia.
"Ruokafilosofiamme on yhdistelmä pohjoismaista ja aasialaista makumaailmaa. Huolehdimme noin 370 ammattilaisen voimin Finnairin ja muutamien muiden lentoyhtiöiden lentoateriapalveluista, kertoo Finnair Kitchen Oy:n Content and Marketing Manager Elina Wahlman.
Lentoateriapalveluiden tuotekehitys on jatkuvaa työtä ja vaatii erityistä ammattitaitoa. On tiedettävä, miten raaka-aineet toimivat ja maistuvat lentojen aikana. Tarkat tiedot käytettävien raaka-aineiden ainesosista, ravintoarvoista ja mahdollisista allergeeneistä ovat erityisen tärkeitä, kun valmistetaan lennoilla nautittavia aterioita.
”Tiedon tarve korostuu entisestään silloin, kun valmistamme ruokaa erityisruokavaliota noudattaville asiakkaille. Heitä on useita päivässä, noin viisi prosenttia kaikista matkustajista”, Wahlman kertoo.
Wahlmanin mukaan GS1:n tuotetietopalvelu Synkka on Finnair Kitchenille erinomainen apuväline tuotetietojen hallinnassa. Synkka on otettu Finnair Kitchenissä käyttöön vuoden 2020 aikana.
Synkka on helpottanut ja nopeuttanut prosesseja. Kun käyttämiemme raaka-aineiden tuotetiedot löytyvät keskitetysti Synkasta, meidän ei tarvitse erikseen kontaktoida tavarantoimittajia. Synkasta saamme kaiken tarvitsemamme tiedon kootusti oikeassa muodossa, jolloin vähenee myös kaikenlaisten virheiden mahdollisuus
- Elina Wahlman, Finnair Kitchen Oy
Ideasta kaupan hyllylle kuudessa viikossa
Finnair Kitchen hyödyntää Synkkaa sekä tuotetietojen vastaanottajan että tallentajan roolissa. Tallentajan rooli tuli ajankohtaiseksi syksyllä 2020, kun Finnair Kitchen toi ensin Vantaan Tammiston K-Citymarketissa ja sittemmin myös useissa muissa vähittäiskaupoissa tarjolle annospakatut Taste of Finnair -ateriat.
Wahlmanin mukaan Taste of Finnair -aterioissa hyödynnetään Finnairin lentojen business-luokasta tuttua makumaailmaa. Matka ideasta tuotekehitykseen ja kaupan hyllylle kesti vain kuusi viikkoa.
”Aterioiden vastaanotto oli upeampi kuin uskalsimme odottaa, ja lanseeraus herätti valtavasti myös maailmanlaajuista kiinnostusta. Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö, joka on tuonut ateriansa kauppojen hyllylle. Suunnittelemme tästä pysyvää liiketoimintaa lentoateriapalveluiden rinnalle”, Wahlman kertoo.
Elina Wahlmanille Synkka ja tuotetietojen tallentajan rooli on ollut uusi kokemus. ”Synkkaa oppii kyllä nopeasti käyttämään, sillä ohjeet ovat selkeät ja ohjelma kertoo koko ajan, jos tallennetuissa tiedoissa on puutteita. Tarvittaessa olen saanut nopeasti ja sujuvasti neuvoja GS1:n asiakaspalvelusta.”
Wahlman suosittelee Synkkaa myös muille HoReCa-alan toimijoille, sillä tuotantoprosessien sujuvuuden takia on hyödyllistä, että kaikki tarvittava tuotetieto löytyy yhdestä ja samasta palvelusta. ”Meille on erityisen tärkeää, että se vähentää virheiden mahdollisuutta”, Wahlman sanoo.