GS1 Digital Link
GS1 Digital Link -standardi laajentaa viivakoodien mahdollisuuksia verkossa. Sen avulla koodeihin voidaan linkittää tietoja, jotka esimerkiksi parantavat kuluttajaviestintää, tehostavat toimitusketjun jäljitettävyyttä ja tukevat potilasturvallisuutta.
GS1 Digital Link määrittää, miten GS1:n viivakoodit ohjataan eri verkkolinkkeihin standardoidulla tavalla. Se on esimerkiksi GS1 2D-koodin taustalla oleva standardi, joka mahdollistaa yhteydet sekä toimitusketjun tunnisteisiin että kuluttajaviestinnän sisältöihin. Kun tuotteessa on EAN-, QR-, NFC-koodi tai GS1 DataMatrix, ohjataan se GS1 Digital Linkin avulla eri url-osoitteisiin ja GS1:n toimitusketjun tunnisteisiin. Tuotemerkin omistaja määrittää, minne kyseinen koodi ohjaa.
Mitkä ovat GS1 Digital Linkin hyödyt?
Standardin etuna on, että kaikki arvoketjussa voivat skannata saman viivakoodin ja päätyä heille kohdennettuun tietoon. Näin se mahdollistaa pakkauksissa vain yhden viivakoodin käytön.
Hyödyntämällä GS1 Digital Link -standardia tuotteiden valmistajien on mahdollista esimerkiksi
- linkittää lukuisia erilaisia verkkosivustoja yhden viivakoodin taakse kuluttajien saataville
- kytkeä viivakoodiin toimitusketjun osapuolien tarvitsemaa tietoa aina kaupan kassapäätteelle asti
- tarjota digitaalisesti viranomaisille heidän tarvitsemiaan tietoja esimerkiksi tuotteiden alkuperästä
- hyödyntää tuotteen digitaalista aineistoa verkkokaupassa, jolloin verkkokaupan ylläpitäjän ei tarvitse sitä erikseen hallinnoida.
Mitkä toimialat käyttävät GS1 Digital Linkiä?
GS1 Digital Linkiä käytetään useimmiten päivittäistavarakaupassa, elintarviketeollisuudessa, apteekeissa ja terveydenhuollossa. Yritykset jakavat sen avulla tuotetietoa asiakkaille, kuluttajille ja muille osapuolille toimitusketjussa.