Uutinen

Meira Novan Kati Korhonen: "Luotettavat ja täydelliset tuotetiedot ovat kilpailuetu, jota yhä useampien tulisi osata hyödyntää"

Kati Korhonen, Meira Nova
Tuotetietojen ja -kuvien merkitys on kasvanut ja monipuolistunut. Tänä päivänä ne ovat selkeä kilpailuetu. Foodservice-alan tukkutoimija Meira Nova hyödyntää GS1 Synkkaa tuotetietojen vastaanottamiseen teollisuudelta ja välittämiseen edelleen asiakkailleen.

Meira Novan valikoimahallintapäällikkö Kati Korhonen korostaa tuotetietojen merkityksessä asiakasturvallisuutta. Kunnolliset ja ajan tasalla olevat tuotetiedot sisältävät esimerkiksi tiedot tuotteen ainesosista allergioiden osalta.

– Asiakkaan tulee myös tietää, ovatko tuotteet sertifikoituja, luomua tai esimerkiksi sydänmerkki-tuotteita. Käytännössä kaikkea vastuullisuuteen liittyvää, Korhonen toteaa. 

 

Tuotekuvien merkitys on korostunut

Valokuvat jäävät tuotetieto-keskustelussa usein vähemmälle huomiolle, mutta niiden merkitys on äärimmäisen tärkeä ja korostunut. Laadukas tuotekuva erottuu niistä kilpailijoista, joilla kuvat ovat heikkotasoisempia tai ne puuttuvat kokonaan.

– Jos toimittajalla tuotetiedot ovat vajavaiset tai puutteelliset, saattaa asiakkaalle herätä kysymys, voiko tietoihin ylipäätään luottaa. Huolellisesti tehtynä tämä kaikki luo kilpailuetua ja on samalla myös mitä parhainta markkinointia.

– Jos valittavana on kaksi tuotetta, joista toisessa on kuva ja tuotetiedot täydellisemmät kuin toisessa, niin yhdeksän kymmenestä asiakkaasta valitsee tuotteen, jossa on kuva ja täydellisemmät tuotetiedot, Korhonen veikkaa.

Korhonen nostaa esiin myös ylimääräisen työn ja siitä aiheutuvat kustannukset, jotka syntyvät siitä, mikäli asiakas joutuu tekemään ostopäätöksen puutteellisin tiedoin.

– Otetaan esimerkiksi astiat. Jos tuotetta ainoastaan kuvaillaan sanallisesti tuotetiedoissa, mutta itse kuva puuttuu, saattaa tuote olla perille päästyään erilainen, millainen asiakas kuvitteli sen olevan. Jos esimerkiksi paistinpannun osalta tuotetiedoissa ei lue, että kyseinen pannu ei sovi induktioliedelle, asiakas huomaa vasta tuotteen saatuaan, ettei se sovikaan hänen tarkoitusperiinsä.

– Tällaisista tapauksista aiheutuu reklamaatiota, joka työllistää yhtä lailla myyjää kuin asiakasta. Syntyy kustannuksia ja hyvityksiä, eikä avattua tuotetta voi yleensä myydä enää eteenpäin, Korhonen listaa.

 

Keskitetty tuotetietojärjestelmä tuo yhdenmukaisuutta ja selkeyttä

Korhonen korostaa, kuinka tärkeä nimenomaan keskitetty tuotetietojärjestelmä on. Kun tuotetiedot viedään yhteen järjestelmään, kaikki toimijat pääsevät siihen yhtälailla käsiksi. Muussa tapauksessa jokainen jokainen toimija joutuisi lisäämään ja viestimään erikseen tuotetiedot, joka lisäisi merkittävästi työn määrää.

– Keskitetystä järjestelmästä on helppo imuroida tietoa, joka on ajan tasalla. Tämä koskee myös asiakkaita. Kun tuotteen tietoihin tulee muutoksia, myös asiakas pysyy niistä tietoisena.

– Nykypäivänä suurelle osalle asiakkaista tuotetietomuutokset siirtyvät Synkasta eri kanavia pitkin sähköisesti heidän omiin toiminnanohjausjärjestelmiin hyvinkin nopeasti, mikä vähentää väärän informaation määrää.

Korhonen alleviivaa sitä, että tuotetietojen laadusta ja määrästä ei tulisi karsia, vaikka niille on määritelty lainmukainen minimi. Tässä asiassa ei kannata mennä sieltä, missä aita on matalin.

– Asiakkaat janoavat kaikkea saatavilla olevaa tuotetietoa. Suosittelen itse lämpimästi, että teollisuus täydentää aina mahdollisimman nopeasti myös Synkkaan tulevat uudet tietokentät, vaikka ne eivät olisikaan pakollisia kenttiä.

Korhonen kertoo, että tarve näiden uusien kenttien lisäämiselle on useimmiten tullut joko viranomaisvaateen kautta tai puhtaasti asiakkaiden toiveista.

– Eli nyt kiireesti täydentämään Synkkaan esimerkiksi pakkaustiedot, tuotteiden kieliversiot, käyttöturvallisuustiedotteet ja kuvat. Kohta me kyselemme puuttuvien tuotetietojen perään, koska meille ja asiakkaillemme ne ovat erityisen tärkeitä, Korhonen muistuttaa.

Korhonen peräänkuuluttaa juurikin sitä, että laadukkaat tuotetiedot olisivat teollisuudelle ylpeys ja niiden hallinta olisi yksi tärkeimmistä asioista. Kaikki tiedot eivät ole pakollisia, mutta täydelliset tuotetiedot ovat kilpailuetu.

– Ja kaikessa tässä voittaa teollisuuden ohella ennen kaikkea asiakas.

 

GS1 Synkan myötä sama tieto kulkeutuu laajalle

Meira Nova hyödyntää Suomen kattavinta tuotetietopalvelua GS1 Synkkaa, josta tiedot siirtyvät yrityksen omaan tietojärjestelmään ja sitä myötä myös verkkokauppaan asiakkaalle. Tiedot kulkeutuvat myös logistiikan käyttöön, mikä niin ikään selkeyttää myös heidän prosessejaan. Niitä käytetään myös vastuullisuusraportoinnin lähteenä.

GS1 Synkka mahdollistaa tietojen siirron myös kansainvälisesti. Korhonen nostaakin esiin myös tuotetietojen eri kieliversiot.

– Erilaiset kieliversiot eivät ole pakollisia, mutta ne hyödyttävät meitä tukkutoimijoita verkkokaupassamme, ja sitä myötä myös asiakasta. Jos esimerkiksi asiakas ei ymmärrä suomen kieltä, hän pystyy myös englanniksi tilaamaan tuotteen ilman tuotetietojen kääntämistä. Tässä säästyy aikaa merkittävästi ja asiakas tulee tilanneeksi varmasti oikean tuotteen, jota hänen ei tarvitse myöhemmin palauttaa.

Korhonen toivoo, että jokainen teollisuuden osa-alue osaisi arvostaa tuotetietojen tärkeyttä. GS1 Synkan avulla tuotteiden tiedot ja kuvat pysyvät luotettavasti oikeassa muodossa ja ajantasaisina.

Korhonen muistuttaa, että loppupeleissä tämä kaikki sataa myös myyjän laariin. Laadukkaat tuotetiedot määrittelevät pitkälti sen, minkä tuotteen asiakas valitsee esimerkiksi verkkokaupassa.

GS1 Synkka – Suomen kattavin tuotetietopalvelu

GS1 Synkka on keskitetty palvelu tuotetiedon välittämiseen ja vastaanottamiseen. Palvelun avulla tuotteiden tiedot ja kuvat ovat aina oikeassa muodossa ja ajantasaisina niin kauppapaikoilla, tiedon tarvitsijoilla kuin myös yrityksen sisäisten prosessien hyödynnettävissä.