Uutinen

Norjassa ensimmäiset GS1 2D-kooditetut tuotteet kaupoissa

Jauhelihapaketissa on GS1 2D-koodi
Norjalainen NorgesGruppen on aloittanut GS1 2D-koodien käyttöönoton omilla tuotemerkeillään. Ensimmäinen kaksiulotteisilla viivakoodeilla varustettu tuote löytyy nyt päivittäistavaraketjun myymälöistä.

GS1 2D-koodiin voidaan sisällyttää enemmän tietoa, kuin nykyisin käytössä oleviin EAN-viivakoodeihin. NorgesGruppenin GS1 2D-koodien käyttöönoton taustalla on ollut halu sisällyttää viivakoodiin tuotteen parasta ennen -päiväys, minkä avulla voidaan vähentää ruokahävikkiä.

– Jo vuonna 2014 alkanut työmme GS1 2D-koodin käyttöönottamiseksi päivittäistavarakaupassa on nyt tuottanut tulosta ja tietoisen kuluttajan tiedontarpeita voidaan tyydyttää aiempaa paremmin, GS1 Norwayn vanhempi neuvonantaja Terje Menkerud sanoo.

NorgesGruppen, Matvettja ja GS1 Norway käynnistivät syksyllä 2019 pilottiprojektin. Siinä 14 tuotteeseen lisättiin GS1 2D-koodi, joka sisältää GTIN-tuotetunnisteen, parasta ennen -päiväyksen ja painon. Pilotissa tietojen sisällyttäminen viivakoodiin vähensi hävikkiä liikevaihdolla mitattuna 18 %, ja se vaikutti siihen, että NorgesGruppen halusi ottaa 2D-koodin pysyvästi käyttöön omissa tuotteissaan.

Jauhelihapaketissa on GS1 2D-koodi
Folkets-tuotemerkin jauheliha on ensimmäinen Norjan ruokakaupoissa myytävä tuote, jossa on kassalla luettavissa oleva GS1 2D-koodi.

 

 

Viivakoodin tietojen avulla voidaan vähentää ruokahävikkiä

GS1 2D-koodiin voidaan tallentaa GTIN-tuotetunnisteen lisäksi esimerkiksi tuotteen parasta ennen -päiväys ja eränumero. Tuotteen koodi skannataan, kun se saapuu myymälän varastoon, kun sitä täydennetään hyllyille, ja kun se myydään kassalla. Kauppa saa näin digitaalisen tilannetiedon myymälässä olevista tuotteista, niiden sijainneista ja parasta ennen -päiväyksistä.

Tilannetieto voidaan kääntää konkreettisiksi toimenpiteiksi, jotka auttavat vähentämään ruokahävikkiä. Kauppa saa tietoa tuotteiden myynnistä, mikä helpottaa saldonhallintaa. Myymälä pystyy nykyistä tehokkaammin alentamaan parasta ennen -päivää lähestyvien tuotteiden hintoja. Eränumeron avulla on helppoa estää takaisin vedettyjen tuotteiden myynti.

Tuotteen pakkauksesta älypuhelimella luettavissa olevan GS1 2D-koodin kautta voidaan helposti jakaa myös kuluttajille tietoa, kuten tarjota erilaisia käyttöideoita, reseptejä ja säilyvyyden pidennysvinkkejä, jotta ruoka ei päätyisi roskiin. Verkossa on myös mahdollista ottaa vastaan kuluttajapalautetta, jolloin brändi saa arvokasta tietoa toimintansa kehittämiseksi edelleen.

 

Maailmanlaajuisesti käyttöön vuonna 2027

– Vaatimukset kuluttamiemme tuotteiden tietotarpeista ovat muutoksen edessä. Vaikka tänään GS1 2D-koodin käytön tärkeimmäksi arvoksi voidaan nähdä ruokahävikin vähentäminen, on se vain yksi koodin tarjoamista monista mahdollisuuksista, Terje Menkerud sanoo.

GS1:n tavoitteena on, että 2D-koodit otetaan tuotteissa käyttöön maailmanlaajuisesti, ja että ne ovat luettavissa myymälöiden järjestelmissä viimeistään vuoden 2027 loppuun mennessä. EAN-viivakoodi on edelleen olemassa niin kauan kuin sille on käyttöä. Siirtymävaiheessa perinteisiä viivakoodeja ja GS1 2D-koodeja käytetään yhdessä.

GS1 2D-koodi

Miltä viivakoodin tulevaisuus näyttää? Voiko yhtä koodia käyttää jatkossa palvelemaan sekä kaupan arvoketjua että kuluttajia? Tutustu uuden, älykkäämmän GS1 2D-koodin tarjoamiin mahdollisuuksiin.