GS1 Synkka – Tuotteen mittaaminen
Tuotteiden ja pakkausten mittatiedot ovat tärkeitä myymälän hyllytilan, varastoinnin ja logistiikan suunnittelussa. Mittaa tuote aina ohjeiden mukaan, jolloin tuotetiedot vastaavat todellisen tuotteen mittoja, eikä väärinkäsityksiä pääse syntymään.
Mittaamisessa yleisesti huomioitavia asioita:
- Pituusmitat ilmoitetaan millimetreissä (mm) ja painot grammoissa (g). Millimetrit pyöristetään aina ylöspäin täyteen kokonaislukuun.
- Pakkauksesta mitataan suurin mahdollinen etäisyys eli mitoissa huomioidaan pakkauksessa kiinni olevat ulokkeet, kuten korkit ja lisätuotteet.
Kuluttajatuotteet ja kuljetuspakkaukset mitataan eri tavoin
Se, onko kyseessä kuluttajatuote vai kuljetuspakkaus, määrittelee mittaamisen lähtökohdat:
- Kuluttajatuotteen mittaamisen lähtökohta on tuotteen etupuoli eli "face". Kuluttajatuote on tuote tai pakkaus, joka on tarkoitettu kuluttajan ostettavaksi ja/tai käytettäväksi. Myös pakkaus, jota myydään sekä kuluttajille että foodservice-sektorille, mitataan kuluttajatuotteena. (Onko kuluttajatuote (id 3066) saa GS1 Synkassa arvon Kyllä.)
- Kuljetuspakkauksen mittaamisen lähtökohta on pakkauksen luonnollinen pohja. Kuljetuspakkaus on pakkaus, joka ei ole tarkoitettu kuluttajan ostettavaksi ja/tai käytettäväksi. (Onko kuluttajatuote (id 3066) saa GS1 Synkassa arvon Ei.)
Kuluttajatuotteen mittaaminen
Aloita kuluttajatuotteen mittaaminen määrittelemällä tuotteen etupuoli eli "face".
- Etupuoli on suurin pinta pakkauksesta, johon on merkitty muun muassa tuotteen nimi.
- Etupuolta pakkauksesta valmistaja käyttää tuotteen myymiseen kuluttajalle.
Käännä tuotteen etupuoli itseäsi kohtaan ja mittaa:
- Korkeus: alhaalta ylös
- Syvyys: edestä taakse
- Leveys: vasemmalta oikealle
Mittaa pakkauksesta suurin mahdollinen etäisyys, eli huomioi mitoissa pakkauksessa kiinni olevat ulokkeet, kuten korkit ja lisätuotteet. Sinun ei tarvitse huomioida, miten tuote asetetaan kaupan hyllylle, vaan mittaaminen tapahtuu aina tuotteen etupuolen perusteella.
Kuljetuspakkauksen mittaaminen
Aloita kuljetuspakkauksen mittaaminen määrittämällä tuotteen luonnollinen pohja.
Hyvä muistisääntö on, että leveys on aina lyhyempi kuin syvyys.
Huomioithan, että sinun on ilmoitettava tuotteen esillepanon mittatiedot, mikäli kuljetuspakkauksen mittatiedot eroavat esillepanon eli myymälässä myyntikunnossa olevan pakkauksen mittatiedoista.
Eri pakkaustyyppien mittaaminen
Seuraavassa on esimerkkejä yleisimpien pakkaustyyppien mittaamisesta. Tarkempia ohjeita eri pakkaustyypeistä löydät tämän ohjesivun tiedostoista.
Joillakin tuotepakkauksilla on useampi mahdollisia etupuolia, jolloin tuotteet voidaan panna esille sekä pysty- että vaakasuoraan. Jos tuotepakkauksella on useampia mahdollisia etupuolia, korkein puoli katsotaan etupuoleksi.
Pystyssä seisovan pussin sauma tai saumat toimivat pohjana, minkä ansiosta tuote pysyy tukematta pystyssä. Pystyssä seisova pussi mitataan sen ollessa pystyasennossa tasaisella alustalla saumat mukaan lukien.
Esimerkkejä tämäntyyppisistä tuotteista ovat monet pähkinäpussit ja nestettä sisältävät pussit.
Usein pehmeässä pakkauksessa olevan tuotteen sisältö määrittää pakkauksen koon ja muodon. Tuote mitataan siten, että ylimääräinen pakkausmateriaali (resorit) taitetaan pakkauksen päälle ja pakkaus mitataan sen jälkeen. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi myslipatukat ja tyhjiöpakatut juustot.
Pehmeä pakkaus, jonka sisältö on irtonaista mitataan kumossa alustan päällä sisältö tasattuna. Saumat vedetään suoriksi ja vapautetaan, jonka jälkeen pakkaus mitataan saumat mitoissa huomioiden. Tällaisia pakkauksia ovat esimerkiksi karkki- ja sipsipussit.
Pehmeä pakkaus, jossa on sulkija, mitataan sulkijan ulkoreunaan asti.
Jos pakkauksessa on piikkireikä, se otetaan mukaan mittaan.