GS1 Synkka – MRHI-kuva
MRHI-kuvalla (Mobile Ready Hero Image) tarkoitetaan digitaalista hyllykuvaa. MRHI-kuva soveltuu tilanteisiin, joissa kuva esitetään pienenä, esimerkiksi verkkokauppojen listaus- ja ruudukkonäkymissä sekä pienillä näytöillä.
MRHI-tuotekuvissa korostetaan seuraavaa neljää tärkeää tietoa, jotka ovat kuluttajille oleellisia oikean tuotteen valitsemiseksi:
- brändinimi
- tuotenimi
- variantti
- määrä, nettosisältö tai pakkauskoko
MRHI-kuvan vaatimuksena on kuvan selkeys. Tällä tarkoitetaan, että kuvassa näkyvien tietojen tulee olla luettavissa hyvin pienessä koossa.
MRHI-kuva ei korvaa ensisijaista tuotekuvaa, vaan täydentää ja tarkentaa sitä.
MRHI-kuvia tarvitaan erityisesti silloin, kun samankaltaisia tuotteita on paljon, esimerkiksi samasta tuotteesta on monia pakkauskokoja tai variantteja. Tuotteet ovat tyypillisesti usein ostettavia ja edullisia, ne ovat entuudestaan tuttuja, eikä niiden valintaan haluta käyttää paljon aikaa. Tällaisia tuotteita valittaessa kuluttajan huomio kiinnittyy pääosin kuvaan, eikä tuotteeseen liittyviä tekstejä lueta välttämättä ollenkaan.
Noudata seuraavia ohjeita kun teet MRHI-kuvia:
- Vaikka tuotepakkauksen kuvaa muokataan, täytyy mielikuva tuotteesta pysyä samana. Muotoilut tulee tehdä noudattaen aidon pakkauksen väriä, tyyliä ja designia.
- Tuotteen neljää tärkeintä tietoa (brändinimi, tuotenimi, variantti, määrä / nettosisältö / pakkauskoko) korostetaan suurentamalla tekstiä tai lisäämällä tiedot kuvaan.
- Tiedot lisätään pakkaukseen tai pakkauksen päälle. Tekstit eivät saa ylittää tuotteen rajoja.
- Määrän ilmaiseva elementti sijoitetaan ensisijaisesti kuvan oikeaan alanurkkaan. Määrän saa sijoittaa myös pakkauksen ulkopuolelle.
- Pienikokoiset ja tarpeettomat tekstit poistetaan.
- Kuvaan ei saa lisätä markkinointitekstejä tai myynnillisiä lisäelementtejä.
- Pakkausmerkkejä tai muita tietoja ei saa lisätä tai korostaa, mikäli ne eivät korostu aidossa tuotepakkauksessakaan.
- Taustan tulee olla läpinäkyvä tai valkoinen.
- Suositus on, että MRHI-kuva on muodoltaan neliö, ja että elementit pyritään sijoittamaan siten, että tyhjää taustaa on mahdollisimman vähän.
- Tuotteen muotoa tai kuvasuhdetta ei saa oleellisesti vääristää. Esimerkiksi pitkästä suorakaiteen muotoisesta tuotteesta ei saa tehdä neliön muotoista venyttämällä kuvaa neliöksi.
- MRHI-kuvassa osa tuotepakkauksesta voidaan rajata pois kuvasta, kunhan kaikki oleelliset tiedot näkyvät kuvassa.
- Joillekin tuotteille tietojen lisääminen MRHI-kuvaan on helpompi tehdä, jos kuvaa lähennetään ja tuotteesta näytetään vain osa.
- MRHI-kuvassa tuote on pakkauksessaan.
- Jos myytävä tuote on monipakkaus, yksittäinen tuote voidaan näyttää MRHI-kuvassa pakkauksen ulkopuolella.
MRHI-kuvan nimeäminen
Nimeä MRHI-kuva seuraavan rakenteen mukaisesti:
Kohta tiedostonimessä | Sisältö | Selvennys | Merkitys |
1-14 | GTIN | GS1-tunniste | Yhdistää kuvan tuotteeseen |
15 | - | alaviiva | Erottaa lisätiedot GTIN-koodista |
16 | H | Mobile Ready Hero Image | Kuvan tyyppi |
17 | 1 | Edestä | Puoli josta tuote on kuvattu |
18 | N | Ei kallistuskulmaa | MRHI-kuvalle ei tarvitse ilmoittaa kuvakulmaa |
19 | 1 | Pakkauksessa | MRHI-kuva aina pakkauksessa |
Esim. 06400001069015_H1N1.png
MRHI-kuvan aineistovaatimukset
GS1 Synkasssa MRHI-kuva erotetaan muista myynti- ja markkinointikuvista kuvatyypillä. Valitse tietokenttään Tyyppi (Id 2469) arvo Mobile Ready Hero Image.
Väriavaruus | RGB |
Tiedostomuodot | JPEG / PNG |
Koko | Pidempi sivu vähintään 600 pikseliä Suositellaan neliönmuotoista kuvaa |
Rajaus | Tyhjän alueen määrä tulee minimoida, jotta tuotteen digitaalinen kuva on mahdollisimman suuri |
MRHI-kuvan visuaalinen selkeys
MRHI-tuotekuvissa korostetaan seuraavaa neljää tärkeää tietoa, jotka ovat kuluttajille oleellisia oikean tuotteen valitsemiseksi:
- brändinimi
- tuotenimi
- variantti
- määrä, nettosisältö tai pakkauskoko
Tiedot tulee olla tunnistettavissa hyvin pienessä koossa. Yksi tapa varmistamiseen on kuvan sumentaminen kuvankäsittelyohjelmalla. Sumentamiseen käytetään Gaussian blur -suodatinta antamalla pikselimitaksi n. 1,1 % kuvan suuremman sivun pituudesta (esim. 33 px, kun kuvan leveys on 3000 px).
Sumentamisen jälkeen kuvasta pitää pystyä erottamaan tuotteen yllä mainitut tunnistetiedot.