Fazer, S-ryhmä, KLINGER Finland ja GS1 testaavat yhdessä 2D-koodia, joka tuo älyä kuluttajapakkauksiin
Makeispussin takana oleva QR-koodin näköinen 2D-koodi on uusi globaali merkintätapa, jonka avulla pakkauksen mukana voidaan välittää entistä tarkempaa dataa. GS1 2D-koodi sisältää yksilöllisen tuotenumeron, GTIN-koodin, jonka kaupan kassa lukee samalla tavoin kuin EAN-viivakoodin. Perinteiseen EAN-koodiin verrattuna 2D-koodi sisältää linkin kuluttajalle suunnattuun verkkosisältöön sekä muuttuvaa eräkohtaista tietoa toimitusketjulle, esimerkiksi parasta ennen -päiväyksen ja valmistuserätiedon.
– GS1 2D-koodi tarjoaa useita hyötyjä: se mahdollistaa tarkemman tuotetiedon jakamisen, parantaa tuotejäljitettävyyttä ja antaa kuluttajille lisätietoa tuotteesta helposti saatavilla olevassa muodossa. Koodi tehostaa myös kaupan ja valmistajan välistä tiedonkulkua ja avaa uusia mahdollisuuksia esimerkiksi hävikin hallintaan ja asiakaskokemuksen parantamiseen, kertoo pakkauskehitysjohtaja Katja Santala Fazerilta.
Pitkällä aikavälillä 2D-koodi voi syrjäyttää EAN-viivakoodit
Yhteisen pilotin tavoitteena on kartoittaa GS1 2D-koodin käyttöönoton edellytyksiä kuten tietosisältöä, tiedonsiirtoa järjestelmissä sekä pakkausteknologian vaatimuksia merkintä- ja laadunvarmistusratkaisuille.
– Tuotteiden jäljitettävyyteen liittyvä sääntely kasvaa koko ajan, ja dynaaminen 2D-viivakoodi on yksi ratkaisu, jolla tätä tietoa saadaan sekä kaupan että kuluttajien käyttöön tulevaisuudessa. Vaikka olemme vielä alkumetreillä kehityksessä, tämä pilotti antaa meille mahdollisuuden arvioida tarkemmin mitä hyötyjä 2D-viivakoodi konkreettisesti tuo kaupan arvoketjussa ja toisaalta mitä prosessimuutoksia sen hyödyntäminen edellyttää tulevaisuudessa. Odotamme innolla pilotin tuloksia, pohtii kehitysjohtaja Mikko Hänninen S-ryhmän marketkaupasta.
– On hienoa, että Suomessa toteutetaan nyt ensimmäisiä käytännön kokeiluja dynaamisen GS1 2D-koodin hyödyntämisestä. Ne vievät kehitystä kohti entistä älykkäämpää ja läpinäkyvämpää toimitusketjua. GS1 2D-koodi perustuu globaaliin standardiin, joten sen sisältämä tieto liikkuu sujuvasti ja yhteen toimivasti toimitusketjun eri toimijoiden välillä – myös kansainvälisesti. Kun erätieto kulkee ketjussa, voidaan vahvistaa tuoteturvallisuutta ja vastuullisuutta linkittämällä siihen esimerkiksi tarkempaa tietoa tuotteen alkuperästä, Kimmo Keravuori GS1 Finlandista sanoo.
Kuluttajalle 2D-koodi näyttäytyy QR-koodina, jonka voi skannata puhelimen kameralla. Pilotissa koodi ohjaa kuluttajan Remix 30 v. -kampanjasivulle osallistumaan arvontaan. Tulevaisuudessa koodin kautta voisi esimerkiksi tarkastella tuotteen vastuullisuustietoja tai lähettää kyseisestä tuotteesta kuluttajapalautetta vaivattomammin.
Yhteistyö mahdollistaa pilotin toteutumisen
– Valmistajana Fazer ei hyödy dynaamisen koodin pilotoinnista yksin, vaan tarvitsemme kaupan kumppaniksi, jotta voimme hahmottaa, miten ja missä tämä uusi standardi voisi tehostaa tiedonjakamista, Santala kertoo.
Fazer Remix valmistetaan Fazerin Lappeenrannan makeistehtaalla. Jokainen juhlapakkaus saa oman eräkohtaisen GS1 2D-koodinsa, joka tulostetaan KLINGER Finlandin toteuttamalla merkintäratkaisulla suoraan pakkauslinjalla, toisin kuin perinteiset pakkauksen painoaineistoon lisättävät QR-koodit.
– Tässä pilottihankkeessa roolimme oli toteuttaa luotettava ja kustannustehokas merkintäkokonaisuus, jossa tuotteen merkintä ja automaattinen laaduntarkistus yhdistyvät. Yhteistyössä päämiehemme Domino Printing Sciences:n kanssa suunnittelimme ja toteutimme ratkaisun, joka hyödyntää uuden sukupolven kalvotulostustekniikkaa ja Dominon R-sarjan kameravalvontaa. Kameravalvonnan avulla varmistamme, ettei yksikään tuote poistu pakkauslinjalta ilman oikeanlaista merkintää, kertoo KLINGER Finlandin Jari-Pekka Eskelinen.
Pilotti: 2D-koodi tuo älyä Remix 30-vuotisjuhlapussiin
- 2D-koodi sisältää GTIN-tuotenumeron, verkkolinkin sekä tarvittaessa muuta standardinmuotoista tietoa. Se tehostaa koko toimitusketjun tiedonjakoa.
- Koodin taakse voi sisällyttää paljon kuluttajalle merkittävää tietoa, jota voi päivittää ja muuttaa nopeasti.
- Pilotissa yritykset käyvät aktiivista keskustelua koodin hyödyistä ja mahdollisista käyttötapauksista.
- Pitkällä aikavälillä 2D-koodi voisi syrjäyttää EAN-viivakoodit.
- Pilotti ei vielä tähtää varsinaiseen käyttöönottoon, vaan toimii tärkeänä oppimisalustana kaikille osapuolille.
Lisätietoja