P&G kannattaa globaalia siirtymistä GS1-standardeja hyödyntäviin 2D-viivakoodeihin
P&G:n toimitusjohtaja Jon Moeller on lähettänyt kansainvälisen Consumer Goods Forumin (CGF) hallitukselle kirjeen, jossa hän korostaa tarvetta maailmanlaajuiselle siirtymiselle tehokkaampien 2D-viivakoodien käyttöön kaikissa tuotepakkauksissa. CGF on järjestö, joka yhdistää vähittäiskaupan ja tuotevalmistajat maailmanlaajuisesti. Moeller painottaa kirjeessään, että perinteisten viivakoodien korvaaminen uudella ja monipuolisemmalla versiolla tulisi olla alan keskeinen painopiste.
Nykyisin pakkauksissa käytössä oleva GS1-viivakoodi täytti tänä vuonna 50 vuotta. Sen käyttöönotto vuonna 1973 mullisti toimitusketjut ja muutti pysyvästi ostamisen ja myymisen prosesseja. Viivakoodeja skannataan yli 10 miljardia kertaa päivässä, ja niistä on tullut kaupalle ja teollisuudelle lukuisia etuja. Silti on selkeä tarve viedä viivakooditeknologia seuraavalle tasolle.
Kuluttajat haluavat tietoa ostopäätöstensä tueksi
Kuluttajien odotukset ja käyttäytyminen ovat muuttuneet dramaattisesti viime vuosina. Kuluttajat ovat jatkuvasti verkossa ja haluavat tutkia tuotetietoja ennen ostopäätöksen tekemistä. Tuotteiden vastuullisuudesta halutaan yhä enemmän tietoa, kuten ohjeita tuotteiden käyttöön tai oikeaoppiseen kierrättämiseen. Tehokkaampien GS1 2D-viivakoodien käyttö vastaa tähän tarpeeseen. Maailman suurimman kulutushyödykkeitä valmistavan yrityksen toimitusjohtaja Jon Moeller painottaa: "GS1 2D-koodit hyödyttävät kuluttajia ja ostajia, koska ne voivat tarjota pakkauksen tietojen ohella erittäin tarkkaa tuotetietoa, kuten käyttö- ja turvallisuusohjeita, ainesosa- ja ravitsemustietoja, sertifikaatteja, kierrätysohjeita, tarjouksia ja paljon muuta."
2D-viivakoodit ovat perinteisiä viivakoodeja monipuolisempia, sillä ne voivat sisältää huomattavasti enemmän tietoa. Kun 2D-viivakoodi koodataan GS1 Digital Link -standardin mukaisesti, se mahdollistaa koodin skannaamisen niin älypuhelimella kuin myös kassapäätteellä. Tämä avaa ovet kattavampaan tietoon niin kuluttajille, vähittäiskauppiaille, valmistajille kuin viranomaisillekin. Tieto auttaa sekä yrityksiä että kuluttajia tekemään kestävämpiä, turvallisempia ja tietoisempia valintoja.
Tavoitteena käyttöönotto vuoteen 2027 mennessä
50 vuotta alkuperäisen viivakoodin käyttöönoton jälkeen GS1 työskentelee yhdessä kaupan ja teollisuuden kanssa vaihtaakseen vähitellen kaikki nykyiset viivakoodit uuteen teknologiaan. Olemme menossa siirtymävaiheeseen, jossa yhä useammat tuotteet kantavat sekä perinteisiä että uusia GS1 2D-koodeja. Tavoitteena on varmistaa täysi siirtyminen vuoteen 2027 mennessä.
"Uskomme, että GS1 2D-koodien käyttöönotto etenee eri tahtia eri puolilla maailmaa, mutta yksi asia on varma: ne, jotka ensimmäisinä omaksuvat tämän muutoksen, ovat parhaassa asemassa hyödyntääkseen uusia arvokkaita mahdollisuuksia ja niiden tarjoamia etuja", Jon Moeller vakuuttaa.
Consumers demand more information about the products they’re purchasing, regulators require the disclosure of more information and there’s an ongoing need to more effectively track and trace products through the supply chain. We can resolve this with 2D barcodes with GS1 standards inside – a single bar code that has the power to provide all the information consumers need and desire, improve traceability through the supply chain, and scans at checkout.
Jon R. Moeller
Chairman of the Board, President and Chief Executive Officer
Procter & Gamble
Lue lisää GS1 2D-koodista verkkosivuiltamme
- GS1 Finland: GS1 2D-koodi
- GS1 Global: 2D barcodes
P&G:n toimitusjohtaja Jon Moellerin kirje CGF:n hallitukselle
Maailman suurimman kulutushyödykkeitä valmistavan yrityksen Procter & Gamblen toimitusjohtaja Jon Moeller on lähettänyt kansainvälisen Consumer Goods Forumin hallitukselle kirjeen, jossa kehottaa kaupan ja teollisuuden johtajia siirtymään perinteisistä viivakoodeista GS1 2D-koodien käyttöön.