Viivakoodi täyttää 50 vuotta ja muuttaa jälleen elämämme
Vuonna 1973 GS1-organisaation markkinoille tuoma viivakoodi muutti tapaamme tehdä ostoksia. Ostaminen nopeutui merkittävästi, kun hintojen näpyttelyn sijaan tuotteet voitiin skannata kassalla helposti ja sujuvasti. Nykyisin tuo symboli on yli miljardissa tuotteessa, se skannataan yli 10 miljardia kertaa päivässä ja tuotteet tunnistetaan sen avulla 150 maassa. "Piippaus" kassalla tunnetaan kaikkialla maailmassa. BBC kutsuukin viivakoodia yhdeksi 50 asiasta, jotka synnyttivät modernin talouden.
Kaikki viivakoodit voivat näyttää samalta, mutta voima on niiden sisällä. GS1:n maailmanlaajuisten standardien avulla viivakoodin skannaus yhdistää fyysisen tuotteen sen digitaaliseen tietoon. Viivakoodit ja niiden takana olevat standardoidut eli rakenteeltaan yhdenmukaiset tiedot mahdollistavat tehokkaat, luotettavat ja läpinäkyvät tietovirrat raaka-ainetuotannosta kauppaan.
Seuraavan sukupolven viivakoodi tarjoaa uuden tietosisällön tason
Seuraavaksi GS1 tuo markkinoille uuden sukupolven viivakoodin, jolla on aiempaa laajempi tietosisältö. GS1 2D-koodi antaa perinteisiä viiva- ja QR-koodeja enemmän mahdollisuuksia tarjota kuluttajille, jälleenmyyjille, valmistajille ja viranomaisille yksityiskohtaisempaa ja räätälöityä tietoa. Kassapisteillä perinteisen viivakoodin tapaan toimiva GS1 2D-koodi voi auttaa kauppaa ja teollisuutta esimerkiksi tuoteväärennösten tunnistamisessa ja ruokahävikin vähentämisessä.
Älypuhelimella skannatessa GS1 2D-koodi vie kuluttajan verkkoon, mistä hän voi löytää tarkempaa tietoa esimerkiksi juuri kyseisen tuotteen alkuperästä, ainesosista ja pakkauksen kierrättämisestä. Perinteisemmän kuluttajatiedon lisäksi viivakoodiin voidaan linkittää muun muassa tuotteen vastuullisuustietoja, kilpailuja, reseptejä ja alennuksia. Tämä uusi läpinäkyvyyden taso auttaa kuluttajia vertailemaan tuotteita nykyistä helpommin ja tekemään arvoihinsa perustuvia ostopäätöksiä.
– Uudella älykkäällä viivakoodilla on huomattava potentiaali muuttaa Suomen päivittäistavarakauppaa sellaisena kuin me sen tunnemme. Ensinnäkin jo koodin sisältämän päiväystiedon avulla pystytään myymälässä torjumaan merkittävästi ruokahävikkiä. Teollisuusyrityksille kuluttajan verkkoon ohjaava koodi tuo viestimiseen valtavasti uusia mahdollisuuksia, GS1 Finlandin toimitusjohtaja Jukka Kehusmaa sanoo.
Maailmanlaajuinen siirtymä on jo käynnissä
GS1 käynnisti vuoden 2020 lopussa siirtymän perinteisistä viivakoodeista uuden sukupolven viivakoodeihin yhdessä päivittäistavarakaupan avaintoimijoiden kanssa. Yli 20 maata ja aluetta, mukaan lukien Yhdysvallat, Kiina, Australia ja Brasilia, ovat jo toteuttaneet onnistuneita pilotteja.
– Australialainen vähittäistavarakauppaketju Woolworths on yksi 2D-viivakoodipilotin toteuttajista ja onnistunut saavuttamaan merkittäviä tuloksia. Pilottiin valituissa tuotekategorioissa esimerkiksi vanhentuneiden tuotteiden määrää on pystytty vähentämään jopa 44 prosenttia, Jukka Kehusmaa kertoo.
Suomessa GS1 on käynnistänyt valmistelut GS1 2D-koodin käyttöönottamiseksi ja meneillään on selvitystyö kaupan ja elintarviketeollisuuden yritysten valmiuksista. Samalla haetaan yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan edelläkävijöinä koodin käyttöönotossa Suomessa.
– Olemme Suomessakin jo 48 vuoden ajan kokeneet, kuinka maailmanlaajuinen viivakoodi on muuttanut tapaamme ostaa ja myydä asioita. Tänä päivänä kuluttajat ja viranomaiset vaativat oikeutetusti tuotteista enemmän ja parempaa tietoa. Myös planeettamme tulevaisuus edellyttää maksimoimaan datan tehon vastuullisten ja tehokkaiden päätösten tueksi. Siksi käynnistämme nyt siirtymän perinteisistä viivakoodeista seuraavan sukupolven koodeihin ja toivotamme kaikki tälle matkalle mukaan, Jukka Kehusmaa sanoo.
Lue lisää: 50 vuotta paremman huomisen puolesta