GS1 Gollin ohjeet

Tältä sivulta löydät GS1 Gollin käyttöohjeen, jossa on yksityiskohtaiset kuvaukset palvelun käytöstä. Kerromme myös, miten pääset GS1 Gollin käytössä alkuun sekä tarjoamme ohjeistusta palvelun käyttäjiä useimmin askarruttaviin tilanteisiin.

GS1 Gollin käyttöohje

Käyttöohjeen versio 4.12.2023.

Kysymyksiä ja vastauksia GS1 Gollista

Miten seuraan saapuvia tilauksia? Pitääkö minun käydä GS1 Gollissa katsomassa?

Voit määrittää omissa asetuksissasi, että saat sähköposti-ilmoituksen saapuvista tilauksista.

 

Voinko poistaa tilauksia GS1 Gollista?

Voit poistaa tilauksen Tilaukset-välilehdellä Käsitelty muualla -painikkeella. Kun tilausvahvistus on lähetetty ja tilaus on siirtynyt Keräys-välilehdelle, et voi enää poistaa tilausta.

 

Muutin Tilaukset-välilehdellä tuotteen toimitusmääräksi nollan, koska emme pysty toimittamaan tuotetta. Keräyksessä huomasin, että tuotetta onkin varastossa. Saanko palautettua rivin tilaukselle?

Kun tilausvahvistus on lähetetty ja tilaus on Keräys-välilehdellä, et enää pysty palauttamaan riviä. Suosittelemme, että et nollaa rivejä käsittelyn alussa, ellei toimituspuutteesta ole täyttä varmuutta.

Tällaisessa tilanteessa, sinun täytyy pyytää tilaajalta uusi tilaus.

 

Miten toimin, kun tilaukselta puuttuu toimituspäivämäärä?

Toimituspäivämäärä tulee tilauksella ja on tilaajan määrittelemä. Jos toimituspäivämäärä puuttuu, tulee tuotteet pääsääntöisesti toimittaa seuraavana mahdollisena sovittuna toimituspäivänä.

Jos toimituspäivät ovat epäselviä, ole yhteydessä tilaajaasi.

 

Voinko lisätä tilaukselle tuotteita?

Tavarantoimittajana et voi lisätä tilaukselle tuotteita.

 

Miten voin alkaa vastaanottamaan tilauksia uudelta tilaajalta?

Sinun on sovittava tilaajan kanssa tilaustesi siirtämisestä GS1 Golliin. GS1 Gollissa ei tarvitse tehdä mitään muutoksia. Tutustu ohjeeseen: Sopiminen tilaajien kanssa

 

Kun toimituspäivä osuu arkipyhäpäivälle, siirtääkö GS1 Golli automaattisesti päivämäärää?

GS1 Golli ei tunnista arkipyhiä. Jos toimituspäivä osuu arkipyhään, tulee sinun valita manuaalisesti korvaava toimituspäivä, jonka olet tilaajan kanssa erikseen sopinut.

 

Kun toimituksen sisällössä onkin virhe, jonka tilaaja huomaa vastaanottovaiheessa, tuleeko tästä ilmoitus GS1 Golliin?

Ei. GS1 Golliin ei tehdä toimitusreklamaatioita.

 

Lähetyslistan tulostus onnistuu, mutta en saa rahtikirjaa näkyviin ja GS1 Golli antaa virhetekstin. Mistä tämä johtuu?

Rahtikirja voi mennä virheeseen, jos rahtikirjalle tulostettavia rivejä on niin paljon, että ne eivät mahdu yhdelle sivulle. Suuri rivimäärä voi johtua useista erilaisista kolleista. Tavallisesti rahtikirjalla ilmoitetaan esim. eurolavojen yhteismäärä yhdellä rivillä. Jos jokaisella kollilla on hieman toisistaan poikkeavat mitat, tulostuvat kaikki kollit erillisille riveille. Voit korjata ongelman käyttämällä vakiokokoisia lavatyyppejä.

 

Mitä minun pitää tehdä, kun yrityksemme y-tunnus muuttuu?

Sinun täytyy sopia GS1 Palvelutuen kanssa y-tunnuksen vaihtoon sopiva päivä. GS1 Golliin muutetaan yrityksenne OVT-tunnus siten, ettei se aiheuta ongelmia tilausten siirtymisessä.

Kuva Golli disclaimer