Nainen skannaa älypuhelimellaan vaatteen hintalapun

Digitaalinen tuotepassi

Lähivuosina lähes kaikille EU:n markkinoille saatettaville tuotteille vaaditaan digitaalinen tuotepassi. Luvassa on siis kuluttajille tarjottavien tuotetietojen merkittävä uudistus, jonka toteuttamiseen GS1-standardit tarjoavat valmiit avaimet.

Tuotteen tiedot kuluttajille digitaalisesti

Digitaalinen tuotepassi on osa Euroopan komission julkaisemaa uutta kiertotalouspakettia, jota käsitellään parhaillaan Euroopan parlamentin valiokunnissa. Asetus koskisi lähes kaikkia EU:n markkinoille saatettavia fyysisiä tuotteita. Vain ruoka, rehu ja lääkkeet on tässä vaiheessa rajattu sen ulkopuolelle.

Digitaalisen tuotepassin tarkoituksena on tarjota kuluttajille tietoa esimerkiksi tuotteiden korjaamiseen ja kierrätykseen tai niiden materiaalien alkuperään liittyen. Tiedot, jotka kunkin tuoteryhmän tuotepassin tulee sisältää, tarkentuvat lopullisessa asetuksessa.

 

Mahdollista toteuttaa GS1:n standardien avulla

Ehdotuksessa digitaalisella tuotepassilla tarkoitetaan tuotteeseen liittyvien tietojen joukkoa, jonka tulee olla kuluttajan sähköisesti saatavilla tuotteessa olevan tiedonkantajan, kuten GS1 2D-koodin kautta. Tämän lisäksi digitaalista tuotepassia varten tarvittava tuotteen yksilöinti voidaan toteuttaa olemassa tunnistein. Kaikilla kaupoissa myytävillä tuotteilla on jo kassalla luettavaa viivakoodia varten olemassa GS1:n globaali GTIN-tuotetunniste, joka on hyödynnettävissä myös digitaalista tuotepassia toteutettaessa.

Digitaalista tuotepassia varten tullaan tarvitsemaan myös tuotteen raaka-aineiden ja materiaalien alkuperään sekä niiden prosessointiin liittyviä tietoja. Näiden tietojen tallentamiseen ja jakamiseen voidaan myös hyödyntää GS1-standardeja. GS1:n Global Traceability Standardissa on koottu yhteen, miten eri GS1-standardit yhdessä muodostavat tarvittavan kokonaisuuden. Teknisemmän määrittelyn tarjoaa GS1:n EPCIS-standardi, joka määrittelee standardoidun rakenteen jäljitettävyyden mahdollistavalle tapahtumatiedolle sekä auttaa sen jakamisessa organisaatioiden ja tietojärjestelmien välillä. 

 

GS1 osallistuu aktiivisesti digitaalisen tuotepassin valmisteluun

Asetusehdotuksen mukaan eri tuoteryhmien tuotepassien on oltava keskenään yhteentoimivia, mikä luo tarpeen eri toimialoilla avoimesti käytettävissä oleville yhteisille toimintatavoille. Digitaalisen tuotepassin kaikkien etujen hyödyntämiseksi tarvitaankin soveltuva rakenne muun muassa tuotteiden yksilöimiseen ja tunnistamiseen sekä tietojen turvalliseen ja tehokkaaseen jakamiseen monimutkaisten kansainvälisten toimitusverkostojen välillä. GS1:n maailmanlaajuisten toimitusketjun standardien avulla tällainen toimialojen ja maiden rajoista riippumaton rakenne on mahdollista luoda.

GS1 in Europe on osallistunut aktiivisesti digitaalisen tuotepassin työstämiseen viimeisen kahden vuoden aikana ja muun muassa tarjonnut asiantuntemustaan asetuksen käsittelyn tueksi. GS1-maat tekevät jo yhteistyötä määrittääkseen, miten digitaalisen tuotepassin käyttöönotto voidaan käytännössä toteuttaa sitten, kun asetus astuu voimaan. Myös Suomessa jatkamme valmistautumista digitaalisen tuotepassin käyttöönottoon.

FAQ: Digital Product Passport

GS1 Global on koonnut asiakaspalveluportaaliinsa vastauksia digitaalista tuotepassia koskeviin kysymyksiin.

Digitaalinen tuotepassi – Mistä on kyse?

Ensimmäisessä vaiheessa vaatimus digitaalisesta tuotepassista koskee tekstiilejä ja jalkineita, rakennustuotteita, sähköautoja, teollisuusakkuja, leluja, kemikaaleja, rautaa ja terästä, mutta sitä on tarkoitus laajentaa kaikille toimialoille. Ainoat poikkeukset ovat toistaiseksi lääkkeet, ruoka ja rehu. Niinpä yli 14 miljardilla tuotteella tulee olla digitaalinen tuotepassi vuoteen 2030 mennessä.

GS1 in Europe: GS1 Standards enabling the EU digital product passport

Lue GS1 in Europen julkaisusta, kuinka GS1-standardit tukevat EU:n digitaalisen tuotepassin käyttöönottoa ja edistävät jäljitettävyyttä tarjoamalla yhdenmukaisia tapoja tuotteiden, toimijoiden ja sijaintien tunnistamiseen sekä tietojen jakamiseen.

Uutisia ja blogikirjoituksia

Jäljitettävyys digitaalisen tuotepassin ytimessä – tämän GS1-standardit mahdollistavat
Matkapuhelin kädessä, dataa ja pilvenpiirtäjä
Blogi

Jäljitettävyys digitaalisen tuotepassin ytimessä – tämän GS1-standardit mahdollistavat

Fashion360-webinaarisarja kertoo yrityksille, mitä EU:n digitaalinen tuotepassi käytännössä tarkoittaa ja miten siihen kannattaa valmistautua. GS1...

Digitaalisen tuotepassin perusvaatimukset – näin GS1-standardit auttavat
Digitaalinen tuotepassi
Blogi

Digitaalisen tuotepassin perusvaatimukset – näin GS1-standardit auttavat

Fashion360-webinaarisarja tarjoaa yrityksille käytännönläheistä tietoa siitä, mitä EU:n digitaalinen tuotepassi käytännössä tarkoittaa ja miten siihen...

Mitä hyötyä digitaalisesta tuotepassista voi olla yritykselle?
Mies ja nainen tutkivat spray-purkin tietoja myymälässä
Blogi

Mitä hyötyä digitaalisesta tuotepassista voi olla yritykselle?

Digitaalisen tuotepassin tarkoitus on tarjota kuluttajille tietoa esimerkiksi tuotteiden korjaamiseen ja kierrätykseen tai niiden materiaalien...

Kaupan alan standardit käyttöön myös digitaalisten tuotepassien toteutuksissa
Nainen tutkii pesuaineen tuotetietoja
Uutinen

Kaupan alan standardit käyttöön myös digitaalisten tuotepassien toteutuksissa

Digitaalisten tuotepassien toteuttamiseksi tulisi hyödyntää ja laajentaa kaupan alalla jo nykyisin käytössä olevia avoimia standardeja, eikä kehittää...

Kappahl ja Marimekko pilotoivat jo digitaalista tuotepassia
Matkapuhelimen selailu vaateliikkeessä
Blogi

Kappahl ja Marimekko pilotoivat jo digitaalista tuotepassia

Vuoteen 2030 mennessä niin kutsutut digitaaliset tuotepassit ovat Euroopan Unionissa tekstiileille pakollisia. Tämä tarkoittaa, että kuluttajille...

Euroopan parlamentti ja Euroopan neuvosto alustavaan sopimukseen ESPR-asetuksesta
Vaatteen tuotelapun skannaus
Uutinen

Euroopan parlamentti ja Euroopan neuvosto alustavaan sopimukseen ESPR-asetuksesta

Euroopan parlamentti ja neuvosto ovat päässeet alustavaan sopimukseen kestävien tuotteiden ekologista suunnittelua koskevasta asetuksesta (ESPR)...

Pohjoismainen yhteistyö digitaalisen tuotepassin käyttöönottamiseksi aloitettu
Vaatteen tuotelapun skannaus
Uutinen

Pohjoismainen yhteistyö digitaalisen tuotepassin käyttöönottamiseksi aloitettu

Tulevaisuudessa lähes kaikille EU:n markkinoille saatettaville tuotteille vaaditaan digitaalinen tuotepassi. Se on osa Euroopan komission uutta...

Katse tulevaan: GS1 osallistuu aktiivisesti digitaalisen tuotepassin valmisteluun
Nainen skannaa älypuhelimellaan vaatteen hintalapun
Blogi

Katse tulevaan: GS1 osallistuu aktiivisesti digitaalisen tuotepassin valmisteluun

Digitaalinen tuotepassi on osa Euroopan komission keväällä 2022 julkaisemaa uutta kiertotalouspakettia. Parhaillaan tätä ESPR-asetusehdotusta...

EU:n digitaalinen tuotepassi mahdollista toteuttaa GS1-standardien avulla
Digitaalinen tuotepassi
Blogi

EU:n digitaalinen tuotepassi mahdollista toteuttaa GS1-standardien avulla

Digitaalinen tuotepassi on osa Euroopan komission keväällä 2022 julkaisemaa uutta kiertotalouspakettia. Asetusluonnoksessa tuotepassilla tarkoitetaan...

GS1 in Europe: Digital Product Passport

GS1 in Europe osallistuu aktiivisesti digitaalisen tuotepassin työstämiseen ja muun muassa tarjoaa asiantuntemustaan asetuksen käsittelyn tueksi.

Deloitte: Impact of international, open standards on circularity in Europe

Deloitten julkaiseman raportin mukaan olemassa olevien tunnisteiden ja muiden avointen, globaalien ja hajautettujen standardien hyödyntäminen on taloudellisesti järkevin tapa toteuttaa digitaalinen tuotepassi.

Haluatko, että otamme sinuun yhteyttä?

Haluaisimme kuulla yrityksenne ajatuksia ja suunnitelmia EU:n vaatimuksiin vastaamisesta. Kerromme myös mielellämme, miten GS1-standardit voivat olla avuksi digitaalisen tuotepassin toteuttamisessa. Jätä yhteystietosi lomakkeen kautta, niin olemme sinuun yhteydessä.