Blogi

Mitä hyötyä digitaalisesta tuotepassista voi olla yritykselle?

Mies ja nainen tutkivat spray-purkin tietoja myymälässä
Digitaalisen tuotepassin tarkoitus on tarjota kuluttajille tietoa esimerkiksi tuotteiden korjaamiseen ja kierrätykseen tai niiden materiaalien alkuperään liittyen. Se tuo uuden suoran kanavan kuluttajaan, minkä kautta yritykset voivat vastuullisuusviestinnän avulla – ja sen ohella – sitouttaa asiakkaitaan ja lisätä heidän uskollisuuttaan yritystä kohtaan.

Lähivuosina EU-lainsäädännön mukanaan tuoma tuotteiden digitaalinen tuotepassi auttaa yritystä kertomaan tuotteensa vastuullisuudesta kuluttajille. Kuluttajien luottamus kasvaa, kun heille tarjotaan todennettua tietoa esimerkiksi tuotteen raaka-aineiden alkuperästä tai valmistusmenetelmistä. Asetuksen laatijat uskovat myös, että kun vastuullisuus tehdään jokaisen tuotteen kohdalla näkyväksi, se kannustaa yrityksiä kehittämään yhä vastuullisempia tuotteita. Yritysten on mahdollista saavuttaa aidoilla vastuullisuusteoillaan kilpailuetua, kun viherpesun mahdollisuus on poistettu.

Digitaalisen tuotepassin toivotaan ohjaavan yrityksiä myös kiertotaloutta edistäviin uusiin liiketoimintamalleihin. Yritys voisi esimerkiksi digitaaliseen tuotepassiin kerättävien tietojen avulla kehittää jälleenmyyntiohjelman, joka kannustaa kuluttajia tuomaan tuotteet kierrätettäviksi ja muutettaviksi takaisin käyttökelpoisiksi tuotteiksi.

Toisaalta yritys voisi suuntautua entistä vahvemmin tuotteensa korjaus- ja huoltopalveluihin tai tuotteeseen yhteensopivien lisäosien ja -ominaisuuksien myyntiin. Nämä lisämyynnin mahdollisuudet auttaisivat ylläpitämään asiakassuhdetta ja houkuttelemaan asiakkaita palaamaan yrityksen luokse. Ja kaikkiin digitaalinen tuotepassi tarjoaa oivan markkinointialustan.

Ja voidaanhan tuotepassit yhdistää myös olemassa oleviin kanta-asiakasjärjestelmiin tai käyttää niitä apuna asiakkaiden palkitsemisjärjestelmissä. Joka tapauksessa integroimalla digitaaliset tuotepassit osaksi liiketoimintaa yritykset voivat löytää uusia ansaintamahdollisuuksia ja edistää kiertotalouden periaatteita. Silloin tuotepassi ei ole vain lain vaatima pakko, vaan myös työkalu, joka mullistaa tapaa, jonka avulla yritykset viestivät ja innovoivat uutta.

 

Jäljitettävyys rakennettavissa GS1-standardien avulla

Digitaalinen tuotepassi ja sen tarjoamat uudet liiketoimintamahdollisuudet edellyttävät kuitenkin taakseen aivan uudenlaista tuotteiden jäljitettävyyden tasoa. Tässä kohtaa GS1-standardit astuvat kuvaan. Ne nimittäin tukevat tehokkaasti toimitusketjun yhteentoimivaa jäljitettävyyttä tarjoamalla kansainvälisiä ratkaisuja tuotteiden, toimitusten ja tapahtumien seuraamiseen koko niiden elinkaaren ajan.

GS1:n standardien mukaiset yksilöinnin tunnisteet sekä viivakoodit, kuten GS1 2D-koodi, luovat perustan tuotteiden jäljitettävyydelle. Kun voidaan todentaa, että esimerkiksi tietty tuote on juuri se mitä tarkoitetaan, on mahdollista myös seurata ja kirjata tuon tuotteen liikkeitä ja tapahtumia toimitusketjussa.

Tuotteen raaka-aineiden ja materiaalien alkuperään sekä niiden prosessointiin liittyvien tietojen tallentamiseen ja jakamiseen voidaan myös hyödyntää GS1-standardeja. GS1:n Global Traceability Standardissa on koottu yhteen, miten eri GS1-standardit yhdessä muodostavat tarvittavan kokonaisuuden. Teknisemmän määrittelyn tarjoaa GS1:n EPCIS-standardi, joka määrittelee standardoidun rakenteen jäljitettävyyden mahdollistavalle tapahtumatiedolle sekä auttaa sen jakamisessa organisaatioiden ja tietojärjestelmien välillä.

 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä! Kerron mielelläni, miten GS1-standardit voivat olla avuksi digitaalisen tuotepassin toteuttamisessa.