Tunnista

QR-koodi

QR-koodi on kaksiulotteinen (2D) viivakoodi, joka älypuhelimella skannattaessa avaa useimmiten jonkin verkkosivun. GS1:n standardien avulla QR-koodiin voidaan sisällyttää toimijoiden kesken rakenteeltaan yhdenmukaista tietoa ja se voidaan älypuhelimen lisäksi skannata myös kassapäätteillä.

QR-koodeja käytetään tarjoamaan lisätietoa. Neliön muotoinen koodi sisältää pieniä kuvioita, joissa tiedot on koodattu sekä vaaka- että pystysuunnassa. Toisin kuin perinteinen lineaarinen viivakoodi, QR-koodi voi sisältää suuriakin määriä koodattua tietoa.

 

Mitkä ovat GS1:n QR-koodin hyödyt?

Perinteisesti kuluttajatuotteissa käytetyt QR-koodit ovat markkinoinnillisia ja liittyvät usein yksittäiseen kampanjaan. Pakkaukseen painetun QR-koodin rinnalle tarvitaan tällöin myös EAN-viivakoodi toimitusketjun tarpeisiin. GS1:n QR-koodi yhdistää sekä markkinoinnin että toimitusketjun erilaiset tarpeet. Eri kohderyhmille suunnattujen verkkolinkkien lisäksi koodiin voidaan sisällyttää mikä tahansa GS1:n standardinmukainen tunniste, kuten GTIN, GLN tai SSCC. GS1:n koodin vahvuus onkin siinä, että yksi viivakoodi pakkauksessa kykenee tekemään kaiken sen mitä perinteinen QR-koodi on tehnyt ja sen lisäksi se toimii toimitusketjun tuotetunnistuksessa aina valmistajalta kaupan kassapäätteelle saakka.

 

Mitkä toimialat käyttävät GS1:n QR-koodeja?

GS1 käyttää QR-koodeja GS1 2D-koodin ja GS1 Digital Linkin yhteydessä. Niitä hyödyntävät yritykset toimivat yleensä vähittäiskaupan, elintarviketeollisuuden ja rakennusteollisuuden aloilla. Yritykset käyttävät koodia tarjotakseen enemmän tietoa tuotteistaan niin kuluttajille, kuin myös muille toimitusketjun osapuolille. 

Opas: Tekniset vaatimukset 2D-viivakoodien käyttöönotolle

Tässä oppaassa kuvataan kaksi erilaista maailmalla yleisesti käytettyä 2D-viivakoodia, QR-koodi ja GS1 Data-Matrix, jotka soveltuvat tunnistettujen käyttötapausten toteutukseen, ja jotka ovat yhteensopivia GS1-standardien kanssa.