QR-koodi
QR-koodi on kaksiulotteinen (2D) viivakoodi, joka älypuhelimella skannattaessa avaa useimmiten jonkin verkkosivun. GS1:n standardien avulla QR-koodiin voidaan sisällyttää toimijoiden kesken rakenteeltaan yhdenmukaista tietoa ja se voidaan älypuhelimen lisäksi skannata myös kassapäätteillä.
QR-koodeja käytetään tarjoamaan lisätietoa. Neliön muotoinen koodi sisältää pieniä kuvioita, joissa tiedot on koodattu sekä vaaka- että pystysuunnassa. Toisin kuin perinteinen lineaarinen viivakoodi, QR-koodi voi sisältää suuriakin määriä koodattua tietoa.
Mitkä ovat GS1:n QR-koodin hyödyt?
Perinteisesti kuluttajatuotteissa käytetyt QR-koodit ovat markkinoinnillisia ja liittyvät usein yksittäiseen kampanjaan. Pakkaukseen painetun QR-koodin rinnalle tarvitaan tällöin myös EAN-viivakoodi toimitusketjun tarpeisiin. GS1:n QR-koodi yhdistää sekä markkinoinnin että toimitusketjun erilaiset tarpeet. Eri kohderyhmille suunnattujen verkkolinkkien lisäksi koodiin voidaan sisällyttää mikä tahansa GS1:n standardinmukainen tunniste, kuten GTIN, GLN tai SSCC. GS1:n koodin vahvuus onkin siinä, että yksi viivakoodi pakkauksessa kykenee tekemään kaiken sen mitä perinteinen QR-koodi on tehnyt ja sen lisäksi se toimii toimitusketjun tuotetunnistuksessa aina valmistajalta kaupan kassapäätteelle saakka.
Mitkä toimialat käyttävät GS1:n QR-koodeja?
GS1 käyttää QR-koodeja GS1 2D-koodin ja GS1 Digital Linkin yhteydessä. Niitä hyödyntävät yritykset toimivat yleensä vähittäiskaupan, elintarviketeollisuuden ja rakennusteollisuuden aloilla. Yritykset käyttävät koodia tarjotakseen enemmän tietoa tuotteistaan niin kuluttajille, kuin myös muille toimitusketjun osapuolille.