Synkka-tuotetietopalvelua on kehitetty media-aineistojen lisäämisen osalta
Kuva on nimen ja markkinointitekstin ohella tärkeimpiä verkkokaupassa kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti päivittäistavaroita ostetaan yhä enemmän mobiililaitteilla, ja ostopäätös tehdään nopeasti kuvan avulla. Päätöstä helpottamaan on kehitetty MRHI-kuvat.
MRHI eli Mobile Ready Hero Image tarkoittaa kuvatyyppiä, joka on muokattu erityisesti verkkokauppaan sopivaksi. Kuvan avulla kuluttaja tunnistaa tuotteen nopeasti. Kuvassa tuotteen tärkeimmät elementit eli brändi, tuote, variantti ja määrä tai nettosisältö on korostettu tunnistamisen ja valinnan helpottamiseksi.
Mobiilioptimoitujen tuotekuvien aineistovaatimukset
Mobiilioptimoiduilla tuotekuvilla (MRHI, Mobile Ready Hero Image) tarkoitetaan tuotteen verkkokauppamyyntiin käytettävää kuvaa, joka on muokattu erityisesti pienikokoisilta mobiilinäytöiltä tai matkapuhelimilta katseltavaksi. Kuvaa on selkeytetty niin, että kuluttaja voi helposti tunnistaa tuotteen, vaikka kuva on pieni ja tuotteiden selailua tehdään nopeasti.
Mobiilioptimoiduissa tuotekuvissa korostetaan neljää tärkeää tietoa, jotka ovat oikean tuotteen valitsemiseksi kuluttajalle oleellisimpia:
- Brändinimi
- Tuotenimi
- Variantti
- Määrä tai nettosisältö
MOBIILIOPTIMOITU TUOTEKUVA (Kuva: Metsä Tissue)
Tarvittaessa näiden lisäksi voidaan korostaa muuta oleellista, variantin kaltaista sisältötietoa, esimerkiksi: ikäryhmä, koko, käyttökerrat, annosmäärä, talouspaperin kerrokset jne. Kampanjoihin liittyviä merkintöjä tai esimerkiksi valmistajan omia pakkausmerkkejä ei tule korostaa.
Mobiilioptimoidun tuotekuvan vaatimukset Synkka-palvelussa
- Ilman kallistus- tai kuvakulmaa (suositus)
- Resoluutio: 90 ppi
- Väriavaruus: sRGB
- Tiedostomuodot: JPG/PNG
- 600x600 (minimi), suositellaan neliön muotoista kuvaa
- Valkoisen alueen määrä tulee minimoida, jotta tuotteen digitaalinen kuva olisi mahdollisimman suuri
- Syväyspolku vapaaehtoinen
- Kuva tulee nimetä GDSN-standardin mukaisesti