GS1 rakentaa uuden tuotetietojen hallinnan palvelun
– GS1 Synkka -tuotetietopalvelu ja sen edeltäjä Sinfos ovat palvelleet kauppakumppanien tiedonvälityksessä jo kaksi vuosikymmentä. Nyt jatkamme niiden vahvaa historiaa kehittämällä palvelun, joka vastaa asiakkaidemme tuotetietojen jakamisen ja vastaanottamisen tarpeisiin entistä kattavammin ja sujuvammin. Lisäksi yhdistämme palveluun GS1 Rekisterin, joka tällä hetkellä aiheuttaa päällekkäistä tallennustyötä, CCO Sanni Laine kertoo.
Uusi palvelu siis korvaa GS1 Synkka -tuotetietopalvelun sekä tunnisteiden hallintaan ja viivakoodien luomiseen tarkoitetun GS1 Rekisterin. Lisäksi palvelu suunnitellaan skaalautuvaksi, mikä mahdollistaa sen laajentamisen vastaamaan asiakkaiden kasvavia tarpeita myös tulevaisuudessa.
– Esimerkiksi EU:n lainsäädäntö on tuomassa mittavan määrän uusia vaatimuksia tuotetietojen kuljettamiseksi toimitusketjuissa. Haluamme, että uusi palvelumme toimii asiakkaillemme mahdollistajana, ei esteenä, kun vaatimuksiin haetaan ratkaisuja ja uusia toimintamalleja, Sanni Laine toteaa.
Käyttäjäkokemus keskiössä
Uuden palvelun kehitystyössä ensisijainen tavoite on rakentaa käyttöliittymä, joka tehostaa asiakkaiden tuotetietojen hallintaa sekä parantaa käyttökokemusta. Palvelun suunnittelutyö käynnistyy tutustumisella asiakkaiden nykyisiin prosesseihin ja tarpeisiin, minkä lisäksi asiakkaiden palautteita kerätään ja huomioidaan läpi projektin.
– Keskitymme palvelun kehityksessä erityisesti käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Voimme siksi luvata jo nyt, että se tuo mukanaan useita parannuksia, jotka helpottavat ja sujuvoittavat asiakkaidemme päivittäistä toimintaa, projektin päällikkönä toimiva Product Owner Piritta Kurtén sanoo.
– Lisäksi haluamme varmistaa, että integraatiota hyödyntäville asiakkaillemme siirtyminen uuteen palveluun on vaivatonta. Pyrimme siihen, että rajapinnat toimivat muuttumattomina, hän jatkaa.
Projekti on käynnistynyt palvelun suunnittelulla. Alustavan suunnitelman mukaan sen vaiheittainen käyttöönotto alkaa vuoden 2026 alussa.
– On tärkeää huomata, että meillä on vasta alustava aikataulurunko. Tiedotamme asiakkaillemme tarkemmista aikatauluista työn edetessä, Piritta Kurtén kertoo.