Blogi

Uusi tuotetietojen hallinnan palvelu: positiivista palautetta käytettävyystestauksista

Digitaalinen hyväksyntä
Käytettävyystestaukset ovat keskeisessä roolissa uuden tuotetietojen hallinnan palvelumme kehitystyössä. Niiden avulla varmistamme, että käyttöliittymä on selkeä ja suunnitteluratkaisut toimivat tarkoituksenmukaisesti. Tähän mennessä saatu positiivinen palaute viittaa, että kehitettävä palvelu vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja tekee tuotetietojen ylläpidosta entistä helpompaa ja sujuvampaa. Projektipäällikkö Piritta Kurtén kertoo tästä lisää.
Hei Piritta, mitä projektille kuuluu?

Projekti etenee vauhdilla. Olemme aloittaneet toteutuksen niin sanotusti konepellin alta, ja vuoden alussa siirrymme käyttöliittymän toteutukseen. Määrittelytyö etenee toteutusta hieman edellä, ja syksyn aikana keskityimme erityisesti tuotetiedon syöttämisen käyttöliittymän ja käyttökokemuksen suunnitteluun. Nyt joulun jälkeen jatkamme työskentelyä tuotetietojen julkaisuprosessin parissa.

 

Olette tehneet käytettävyystestauksia, kerrotko niistä lisää? 

Linjasimme jo projektin alussa, että käytettävyystestaukset ovat tärkeä osa suunnittelua. Testauksilla varmistamme, että uudistettu palvelu vastaa asiakkaidemme tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa. Olemme hyödyntäneet testauksia taataksemme suunnittelun perustana olevien oletusten ja valintojen toimivuuden. Ennen toteutuksen alkamista testaukset ovat auttaneet meitä tunnistamaan ja korjaamaan mahdolliset ajatusvirheet, mikä säästää kehitysaikaa. Tähän mennessä olemme toteuttaneet testauksia rautalankamalleilla ja demoilla, ja myös toteutusvaiheessa tulemme edelleen arvioimaan ja hiomaan kehitettyjen ominaisuuksien käytettävyyttä. Tämä lähestymistapa auttaa meitä varmistamaan, että lopputulos vastaa käyttäjien tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Millaista palautetta testauksissa saitte?

Uusi käyttöliittymäsuunnitelma sai paljon kiitosta erityisesti selkeydestä ja raikkaasta ulkoasusta. Käyttöä helpottamaan suunnitellut ominaisuudet herättivät käyttäjissä innostusta, ja suunnitelmaa pidettiin hyvin onnistuneena. Lisäksi saimme positiivista palautetta siitä, että olemme säilyttäneet suunnittelussa yhteyden nykyisiin palveluihimme – GS1 Synkan käyttäjät tunnistavat yhä omat tuotteensa, mutta nyt niiden ylläpitäminen oli entistä helpompaa. Toistaiseksi saatu palaute siis vahvistaa, että uusi käyttöliittymä tulee helpottamaan ja sujuvoittamaan asiakkaiden toimintaa merkittävästi.

 

Milloin ensimmäiset yritykset pääsevät pilotoimaan uutta palvelua?

Tämänhetkisen suunnitelman mukaan ensimmäiset käyttöliittymän pilotoinnit ovat tämän vuoden lopulla. Vaiheittainen käyttöönotto alkaisi huhtikuussa 2026. Siirtyminen uuden palvelun käyttöön on suunniteltu mahdollisimman vaivattomaksi, ja järjestelmärajapinnat toteutetaan muutoksia minimoiden, jotta integraatioasiakkaiden käyttöönotto sujuu ongelmitta.

Uusi tuotetietojen hallinnan palvelu