Kuva aitokarvahiiri
Blogi

Aitokarvahiiri

Tuotteiden koodittamisella ja niiden yksilöinnillä palvellaan kuluttajia, jotta heille voidaan tilaus-toimitusketjun kautta tarjota haluttuja tuotteita.

Minulla on ongelma, taas eilen tein turhan reissun eläintarvikekauppaan etsimään ruskeita aitokarvahiiriä. Tarjolla oli vain mustia ja valkoisia. Nämä värit eivät kelpaa yhdelle kotini valtiaalle,  koska aitokarvahiirien tulee olla ruskeita tai hätätapauksessa kelpuutetaan harmaat, mutta valkoiset ja mustat ovat ihan plääh, sillä niillä ei voi leikkiä. Miksi siis en saa haettua kollilleni oikeanlaisia hiiriä? Syynä on se, että hiiret myydään pakettina kauppaan ja paketti sisältää kaikenvärisiä hiiriä. He eivät voi siis tilata täydennystä ruskeisiin hiiriin vaan odottavat, että hiirivarasto hupenee ja tilaavat uuden satsin. Tässä tapauksessa loppukäyttäjällä eli kissallani olisi tarve erottaa eri väriset hiiret toisistaan.

Tämä on kysymys, joka esitetään minulle usein GS1:n edustajana, että missä tapauksessa tuotteen eri varianteille (esimerkiksi väri tai koko) on annettava erilliset koodit, sillä voihan kuluttaja valita kaupassa vapaasti myymälässä minkä värisen tai kokoisen tuotteen haluaa. Haaste tuleekin siitä, ettei myymälään voida tilata täydennystä tiettyä kokoa tai väriä, jos niitä ei ole eroteltu toisistaan. Ei sitä kauppaistakaan naurata, jos toimitetaan lisää mustia hiiriä, joita on jo laatikko täynnä, vaikka tarve olisi saada muita värejä.

Tuotteiden koodittamisella ja niiden yksilöinnillä palvellaan kuluttajia, jotta heille voidaan tilaus-toimitusketjun kautta tarjota haluttuja tuotteita. Kaikkien toimitusyksiköiden koodittaminen palvelee myös tätä tarkoitusta, koska tehokas toimitusketju lopulta toimii kuluttajan eduksi.

Vaikka kollini ei ole tuotteen maksaja, niin kyllä maukumalla tulleet vaateet ohjaavat vahvasti minun rahankäyttöäni. Niin se vain on, että hemmotellun kissanroikaleen palvova palvelija tekee kaikkensa, jotta oikeanlainen virike löytyy. Eli ruskeita aitokarvahiiriä olisi etsinnässä.

Blogin kirjoittaja Mirva Alatyppö toimii kehityspäällikkönä GS1 Finland Oy:ssä.