Kuva-nainen-kaupassa-Carrefour-case
Blogi

Carrefour tehostanut toimitusketjun prosesseja GDSN-verkoston avulla

Ranskalaisen vähittäiskauppaketju Carrefour ja GS1 France tutkivat, mitä hyötyjä Carrefour on saavuttanut GS1:n GDSN-verkoston (Global Data Synchronisation Network) käytöstä 15-vuoden ajalta.

Ranskalaisen vähittäiskauppaketju Carrefourin ja GS1 Francen tekemässä case-tutkimuksessa selvitettiin, mitä hyötyjä Carrefour on saavuttanut GS1:n GDSN-verkoston (Global Data Synchronisation Network) käytöstä 15-vuoden ajalta ja kuinka se on parantanut kauppakumppaneiden välistä tietojen vaihtoa sekä viestintää globaalisti.

Tutkimuksen mukaan GDSN:n vaikutus näkyy lähes kaikilla päivittäisillä liiketoiminnan osa-alueilla. Verkosto parantaa muun muassa Carrefourin valmiuksia vastata yhä paremmin ja kattavammin kasvaviin kuluttajien odotuksiin tuotetietojen osalta.

GDSN on maailman laajin tuotetietopalveluiden verkosto, joka mahdollistaa yrityksille tuotetietojen jakamisen yli maan rajojen. Suomalaisille yrityksille GS1 Finlandin Synkka-tuotetietopalvelu tarjoaa yrityksille omien tuotetietosisältöjen tallentamisen ja synkronoinnin kauppakumppanien kesken samanaikaisesti myös kansainvälisille markkinoille.

Merkittävät ajansäästöt

Carrefour France havaitsi ensimmäisten yritysten joukossa GDSN:n mahdollisuudet toiminnan tehostamiseksi. "Lähtökohtana oli yksinkertaistaa tietojen vaihtoa meidän ja tavarantoimittajien välillä", kertoo Carrefourin Master Data IT -johtaja Marina Guégan.

Graafi-Carrefour-GDSN-Case

 

Ennen GDSN:n käyttöönottoa vaadittiin vähintään kolme tai neljä edestakaista tietojen vaihtoa Carrefourin ja tavarantoimittajien välillä ennen kuin tuotteet olivat myyntivalmiita. Yhden tuotteen tietojen välittämiseen kului aikaa aiemmin 8-10 minuuttia, mutta GDSN:n ansiosta siihen käytettävä aika on saatu laskettua lähes nollaan. Kun laskee yhteen kaikkiin tuotteisiin vaadittu aika, on kyse merkittävästi ajansäästöstä, jonka GDSN on mahdollistanut.

Carrefour on saavuttanut tehokkuutta myös suunnittelussa. Esimerkiksi uusia sisältömäärityksiä voidaan asettaa etukäteen käytettäväksi tulevissa tuotenäkymissä, mikä nopeuttaa ja helpottaa kauppakumppaneiden mahdollisuuden tuoda uusia tuotteita markkinoille yhä tehokkaammin.

Lue lisää, miten GS1 GDSN edisti Carrefourin liiketoimintaa vauhdittamalla digitaalista transformaatiota tästä linkistä (sisältö englanniksi).

Carrefour on yksi maailman suurimmista kauppaketjuista, jolla on 10 000 myymälää 30 maassa, ja se työllistää yli 400 000 alan ammattilaista.

GDSN hyödyt liiketoiminnalle

  • Reaaliaikainen tuotetietojen jakaminen samanaikaisesti kaikkien kauppakumppaneiden kesken
  • Alhaisemmat kustannukset ja ajan säästö tuotetietojen hallinnassa
  • Siirtyminen pois manuaalisista prosesseista pienentää virheiden määrää
  • Uusien tuotteiden helppo ja nopea lanseeraus markkinoille
  • Mahdollistaa brändien läpinäkyvyyden sekä tuottajille että kuluttajille