Synkka tuotteen mittaaminen
Blogi

Suklaapatukka on helppo syödä, mutta vaikeampi mitata

Tuotteiden mittatietojen oikeellisuuteen kannattaa panostaa. Oikeilla mittatiedoilla varmistetaan, että jokainen tuote ja pakkaus mahtuu sille suunniteltuun paikkaan kaupassa ja varastossa.

Maailmaan mahtuu paljon herkullista suklaata! Suklaa voi tulla patukan, konvehdin tai vaikka suklaalevyn muodossa. Kaikki ne on helppo syödä, mutta miten mittaisit kädessäsi olevan suklaapatukan? Mikä on patukan leveys, syvyys ja korkeus? Entä mitataanko suklaapatukan kuljetuspakkaus samalla tavalla, kuin yksittäinen suklaapatukka?

GS1 Mittausstandardi antaa näihin kysymyksiin vastaukset. Kyseessä on maailmanlaajuinen standardi, joka antaa ohjeet ja säännöt erityyppisten tuotteiden mittaamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suklaapatukka mitataan kaikkialla maailmassa samalla tavalla. Tämä on hyvä asia, sillä se tehostaa tilaus- ja toimitusketjua kauppakumppaneiden välillä ja mahdollistaa muun muassa varastoinnin automatisoinnin.

Mittaamisen lähtökohta

Mittaamisen ensimmäisessä askeleessa määritellään, onko mitattava tuote kuluttajatuote. Kuluttajatuote on nimensä mukaisesti sellainen, joka on tarkoitettu kuluttajan ostettavaksi tai hyödynnettäväksi.

Tämä meidän suklaapatukkamme, on kuluttajatuote ja sen mittaaminen aloitetaan määrittelemällä tuotteen etupuoli. Se on kääritty kiiltävään yhdistelmämateriaaliin ja sen sivut on liimattu kiinni niin että siinä on resorit. Resorit – ne mainitaan standardin ohjeissa ihan erikseen! Jos ne ovat pehmeät ja joustavat, niin silloin niitä ei oteta mukaan mittaan lainkaan, eli vain itse patukka mitataan.

Myös suklaapatukan kuljetus pakkauksesta tarvitaan mittatiedot ja tässä standardi opastaa meitä mittaamaan kuljetuspakkaus varastointiasennossa, jonka jälkeen standardi antaa meille hyvän muistisäännön – syvyys on aina suurempi mitta kuin leveys.

Oikeat mitat varmistavat tuotteiden oikean sijoittelun kaupan hyllyille

Tuotteiden mittatietojen oikeellisuuteen kannattaa panostaa. Oikeilla mittatiedoilla varmistetaan, että jokainen tuote ja pakkaus mahtuu sille suunniteltuun paikkaan kaupassa ja varastossa.

Helpoin keino oppia mittaamisen perusperiaatteet, on tutustua GS1:n mittausohjeeseen tai osallistua koulutukseen. Sen jälkeen on helppo ottaa mittanauha tai työntömitta käteen ja aloittaa tuotteiden sekä pakkausten mittaaminen.

Jäitkö miettimään miksi suklaapatukan resoreita ei mitata? Tai miksi kuluttajatuotteen mittaamisen lähtökohtana on sen etupuoli? Resorit - no ne taipuvat tuotteen alle, eikä niitä silloin tarvitse huomioida kaupan hyllytilan suunnittelussa. Ja kun kuluttajatuotteen etupuoli on aina mittaamisen lähtökohtana, niin silloin meidän ei koskaan tarvitse miettiä, miten päin tuote asetetaan hyllyyn. Helppoa eikö vaan?

Blogin kirjoittaja Katarina Bredenberg vastaa GS1:llä asiakkuuksista ja myynnistä tavarantoimittajille sekä kouluttaa niin uusia kuin kokeneempia GS1-palveluiden käyttäjiä. 

Osallistu ensi viikon koulutukseen

Jos haluat näihin asioihin selkeyttä, niin osallistu GS1:n järjestelmään koulutuswebinaariin keskiviikkona 13.10.2021 kello 9:00 - 9:45. Koulutuksessa opitaan muun muassa miten mitat ja painot annetaan pakkaushierarkiassa sekä, miten kuluttajatuotteen ja kuljetuspakkauksen mittaaminen eroaa toisistaan.

Lue lisää koulutuksesta ja ilmoittaudu mukaan

Kuva-Kata-kasvot

Katarina Bredenberg

Sales Manager

Asiakkuudet ja myynti, tavarantoimittajat, koulutukset

+358 400 553 074
katarina.bredenberg@gs1.fi