Blogi

Uusi tuotetietojen hallinnan palvelu: projekti keskittyy käyttäjäkokemukseen ja skaalautuvuuteen

Ilahtunut tietokoneen käyttäjä
GS1 Finlandin tuotetietojen hallinnan palveluiden uudistusprojekti on käynnissä. Seuraavassa projektipäällikkö Piritta Kurtén kertoo, miten uuden palvelun kehitystyö on käynnistynyt ja mitä sillä tavoitellaan.
Hei Piritta, toimit tuotetietojen hallinnan palveluidemme uudistusprojektin projektipäällikkönä. Kerrotko ensin hieman itsestäsi?

Aloitin GS1 Finlandissa Product Ownerina huhtikuussa. Aiempaa työkokemusta minulla on laajasti ohjelmistokehityksen ja nyt viimeksi verkkokaupan toimialoilta, joten pääsen nyt mukaan itselleni uuteen tuotetietostandardien maailmaan tutusta palvelukehityksen kulmasta.

Tehtävänäni on tosiaan toimia uudistusprojektin projektipäällikkönä, eli suunnittelen, koordinoin, budjetoin ja niin edelleen uuden palvelualustan toteutusta. Tähän mennessä tehtävä on ollut erittäin mielenkiintoinen ja innostava. Pääsemme haastamaan tässä oikein kunnolla itseämme, kun pohdimme miten parhaiten tuottaisimme asiakkaillemme arvoa.

 

Mitä projektissa tehdään?

Rakennamme projektissa asiakkaillemme uuden palvelun tuotetietojen hallintaan. Tarkoituksena on ensimmäisessä vaiheessa yhdistää ja korvata GS1 Synkka -tuotetietopalvelu sekä tuotteiden, sijaintien ja osapuolien rekisteröimiseen tarkoitettu GS1 Rekisteri -palvelu. Niiden sisältämissä tiedoissa ja toiminallisuuksissa on jotain päällekkäisyyksiä, mistä haluamme eroon. Lisäksi haluamme parantaa palveluidemme käyttäjien käyttökokemusta.

Tämä on kuitenkin vasta projektin ensimmäinen vaihe, jonka jälkeen kehitystyö jatkuu. Tarkoitus on tehdä alustasta skaalautuva ja joustava, niin että voimme sen avulla vastata entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa.​

 

Mitä GS1 Synkkaa ja GS1 Rekisteriä käyttöliittymällä käyttävät asiakkaamme voivat odottaa uudelta palvelulta?

Keskitymme kehitystyössämme erityisesti käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Voimme siksi luvata jo nyt, että uusi palvelumme tuo mukanaan useita parannuksia, jotka helpottavat ja sujuvoittavat asiakkaidemme päivittäistä toimintaa.

Olemme jo selvittäneet käyttöliittymäasiakkaidemme näkemyksiä ja toiveita käyttöliittymän ja palvelun käytettävyyden kehittämiseksi. Myöhemmin pyydämme heitä mukaan myös käyttöliittymän testaukseen.

 

Entä miten integraatiota hyödyntävien asiakkaiden tulisi varautua uuden palvelun käyttöönottoon?

Yksi projektimme päätavoitteista on varmistaa, että integraatiota hyödyntäville asiakkaillemme siirtyminen uuteen palveluun on mahdollisimman vaivatonta. Lähiviikkoina keskustelemme GS1 Synkan tuotetiedon hyödyntäjien kanssa. Tarkoitus on kartoittaa uuden palvelun vaikutuksia heidän toimintaansa nyt, sekä kerätä mahdollisia jatkokehitystarpeita.

 

Mitä projektissa tehdään parhaillaan? Entä mitä seuraavaksi?

Tällä hetkellä työstämme palvelun teknistä suunnitelmaa sekä käyttöliittymän ”raameja” keskeisten käyttäjäpolkujen osalta. Ne valmistuvat syyskuussa. Tämä tarkoittaa, että teknisen toteutuksen aikataulu varmistuu syksyn aikana. Pääsemme myös tekemään uusien käyttöliittymäratkaisujen käytettävyystestausta aivan tässä lähiaikoina.

 

Millaisia terveisiä haluaisit lähettää tuotetietojen hallinnan palveluidemme käyttäjille?

Suunnitellessamme uutta olemme ottaneet tarkasti huomioon nykyisten palveluidemme käyttäjiltä saamamme palautteet ja ideat. Niillä on ollut merkittävä rooli projektissa, ja olemme kiitollisia kaikista kommenteista. Toivon, että pääsemme pian jakamaan työn tuloksia ja jalostamaan niitä asiakkaidemme kanssa edelleen.

Uusi tuotetietojen hallinnan palvelu