Aineistovaatimukset eri kuvatyypeille
Tarkista, että tuotekuvasi on aineistovaatimusten mukainen.
Myynti- ja markkinointikuvat
Myynti- ja markkinointikuvilla tarkoitetaan tuotteen myyntiin ja markkinointiin tarkoitettuja tuotekuvia.
Myynti- ja markkinointikuvan vaatimukset Synkka-palvelussa
- Tuote on kuvattu etupuolelta, jossa on lievä kallistuskulma
- Tiedostokoko max 40 Mt
- Väriavaruus: RGB
- Tiedostomuodot: TIFF (LZW-pakattu) tai JPG
- Kuvan pidemmän sivun suositusmitta 2401-4800 px (korkealaatuinen tuotekuva) kuitenkin vähintään 900 px (normaali tuotekuva)
- Kuva tulee olla rajattu mahdollisimman lähelle tuotetta ja siinä tulee olla läpinäkyvä tai valkoinen tausta
Tuote voi olla kuvattuna pakkauksessa tai ilman pakkausta. Jos on epävarmaa, mikä kuva olisi paras, GDSN-tuotetietostandardi suosittaa tarjoamaan tuotteesta kaksi kuvaa. Suomalaiset vastaanottajat edellyttävät, että kuvasta tallennetaan aina yksi versio, jossa tuote on kuvattu pakkauksessaan. Kustakin tuotteesta voi olla enintään kolme (3) eri näkymää markkinointikelpoista puolta kohti.
Suomalaiset vastaanottajat edellyttävät myös, että tavarantoimittajat merkitsevät yhden myynti- ja markkinointikuvan Synkka-mediapankissa tuotteen pääkuvaksi. Pääkuva on kuva, jota vastaanottajat käyttävät ensisijaisesti esimerkiksi mainonnassa tai verkkokaupassa. Yhdellä tuotteella (yksilöity GTIN-koodilla) voi olla enintään yksi pääkuva.
Huomioi lisäksi seuraavat ohjeet:
- Tuotteen parasta ennen -päiväys ei näy kuvassa.
- Kuvassa näkyvä tuote on edustavan näköinen: tuote ei ole lytyssä, likainen tai pölyinen eikä sen pakkaus ole hiertynyt rikki.
- Tuotteen pinnassa ei näy tarpeetonta kiiltoa.
- Kuvauksessa on käytetty suurta syväterävyysaluetta
- Tuote on kuvattu riittävässä valaistuksessa.
- Kuvassa on realistiset ja neutraalit varjot ja heijastukset.
- Kuvan värit ovat rikkaat ja tasapainoiset ja vastaavat tuotteen PMS-värejä. Jos PMS-väriä tai oikeuksia siihen ei ole saatavana, käyttäjien on verrattava väriä värinäytteisiin niin tarkasti kuin mahdollista tai värien tarkat RGB-arvot on mainittava.
- Kuva ei ole tärähtänyt.
- Kuvaa ei ole kuvankäsittelyllä yliterävöitetty.
- Kuvaa ei ole manipuloitu (interpoloitu) suurempiin pikselimittoihin siten, että kuvasta on kadonnut yksityiskohtia ja terävyyttä.
- Tuotteen etiketissä ei näy läikettä (ns. Moiré Pattern; ilmiö jossa etiketin rasteripisteet sekoittuvat toisiinsa ja aiheuttavat kuvassa epätasaisia liukusävyjä ja raidallisen kuvion).
- Kuvassa ei näy signeerauksia tai vesileimoja.
- Kuvankäsittelyssä ei ole käytetty alfakanavia tai muita maskeja.
Myynti- ja markkinointikuvan tiedot
Myynti- ja markkinointikuvien yhteydessä täytetään sekä pakollisia että vapaaehtoisia tietoja. Tietokentät löydät alta ja niihin on yhdistetty myös ohjeet jokaisen kentän hyödyntämisestä.
Pakollisuuden kohdalla:
M = pakollinen tieto
O = vapaaehtoinen tieto
Tietokenttä | Selite | Tietokentän tyyppi | Pakollisuus |
---|---|---|---|
Aineiston tyyppi | Määrittelee, minkä tyyppinen kuva on kyseessä | Koodilista | M |
Tiedosto/kuva tyyppi | Määrittelee, minkä laatuinen kuva on kyseessä | Koodilista | M |
Tuotteen puoli, facing | Määrittelee, mistä suunnasta tuote on kuvattu | Koodilista | M |
Kuvakulma | Määrittelee, mistä kuvakulmasta tuote on kuvattu | Koodilista | M |
Pakkaus | Määrittelee, onko kuvan tuote pakkauksessa vai ilman pakkausta tai vaihtoehtoisesti esim. tyylitelty tai mallin päällä. | Koodilista | M |
Pääkuva | Jokaiselle myynti- ja markkinointikuvalle valitaan yksi pääkuva. Tästä painikkeesta voit määritellä kuvan pääkuvaksi. | Painike | M |
Kieli | Kertoo, mitä kieltä tuotekuvassa esiintyy. Käytetään mikäli tuotteesta julkaistaan monta eri kuvaa, joissa esiintyy eri kieliä. | Koodilista | O |
Järjestysnumero | Erottelee kaksi saman nimistä kuvaa toisistaan. Annetaan kaksinumeroisena lukuna. | Numeerinen | O |
Aineiston voimaantulopäivä | Määrittelee päivämäärän, mistä lähtien aineisto on voimassa. | Pvm | O |
Aineiston voimaantulopäivän päättymispäivä | Määrittelee, milloin aineisto ei enää ole käytössä. Jos kentän jättää tyhjäksi, aineisto pysyy julkisena. | Pvm | O |
Myynti- ja markkinointikuvan nimeäminen
Jos tuote on tallennettu Synkka-palveluun, kuvatiedosto on nimetty standardinmukaisesti ja kuva noudattaa Synkka-palvelun aineistovaatimuksia, kuvan voi julkaista palveluun ilman ylimääräisiä manuaalisia työvaiheita. Jos tiedostoa ei ole nimetty ennen lataamista standardin mukaisesti, on pakolliset tiedot annettava kuvalle manuaalisesti Synkka-palvelun käyttöliittymässä.
Kun vastaanottaja lataa myynti- ja markkinointikuvan järjestelmästä, sen tiedostonimi on standardinmukainen riippumatta siitä, minkä niminen tavarantoimittajan alun perin järjestelmään lataama tiedosto on ollut.
Ennen tuotteiden nimeämistä tulee määrittää tuotteen etupuoli (front face). GDSN-tuotetietostandardi määrittelee etupuoleksi sen sivun, jolla valmistaja ”myy” tuotteen kuluttajalle. Etupuolessa näkyy esimerkiksi tuotenimi. Joillakin tuotepakkauksilla sama pinta-ala tarjoaa useampia mahdollisia etupuolia. Nämä tuotteet voidaan panna esille hyllyihin sekä pysty- että vaakasuoraan. Jos tuotepakkauksella on useampia mahdollisia etupuolia, korkein puoli katsotaan oletusarvoiseksi etupuoleksi.
Standardin mukainen pituus myynti- ja markkinointikuvan nimelle ilman lisätietoja on 19 merkkiä. Nimeämiskäytäntö on kuvattu sivun Tiedostot-osiossa.
Mobiilioptimoidut tuotekuvat
Mobiilioptimoiduilla tuotekuvilla (MRHI, Mobile Ready Hero Image) tarkoitetaan tuotteen verkkokauppamyyntiin käytettävää kuvaa, joka on muokattu erityisesti pienikokoisilta mobiilinäytöiltä tai matkapuhelimilta katseltavaksi. Kuvaa on selkeytetty niin, että kuluttaja voi helposti tunnistaa tuotteen, vaikka kuva on pieni ja tuotteiden selailua tehdään nopeasti.
Mobiilioptimoiduissa tuotekuvissa korostetaan neljää tärkeää tietoa, jotka ovat oikean tuotteen valitsemiseksi kuluttajalle oleellisimpia:
- Brändinimi
- Tuotenimi
- Variantti
- Määrä, nettosisältö tai pakkauskoko
Tarvittaessa näiden lisäksi voidaan korostaa muuta oleellista, variantin kaltaista sisältötietoa, esimerkiksi: ikäryhmä, koko, käyttökerrat, annosmäärä, talouspaperin kerrokset jne.
Mobiilioptimoidun tuotekuvan vaatimukset
- Ilman kallistus- tai kuvakulmaa (suositus)
- Väriavaruus: RGB
- Tiedostomuodot: JPG/PNG
- 600x600 (minimi), suositellaan neliön muotoista kuvaa
- Valkoisen alueen määrä tulee minimoida, jotta tuotteen digitaalinen kuva olisi mahdollisimman suuri
- Syväyspolku vapaaehtoinen
- Kuva tulee nimetä GDSN-standardin mukaisesti
Katso myös kuvallinen ohjeemme, löydät sen sivun Tiedostot-osiosta.
Hyllykuva
Hyllykuva on kuva, jota käytetään myymälän hyllykuvien (planogrammi) piirtämiseen piirto-ohjelmalla. Kun hyllykuvia on useampia, piirto-ohjelma pystyy muodostamaan niistä kolmiulotteisen hyllykuvan.
Hyllykuvien vaatimukset Synkka-palvelussa
- Hyllykuvat otetaan tuotteesta aina ilman kallistus- tai kuvakulmaa
- Resoluutio: 72-150 ppi
- Tiedostokoko suositeltu koko noin 100 Kt
- Väriavaruus: RGB
- Tiedostomuodot: PNG (pakkaustaso ei alle 10) tai JPG
- Kuva tulee olla rajattu mahdollisimman kiinni tuotteeseen ja siinä tulee olla läpinäkyvä tai valkoinen tausta
- Kuva tulee nimetä GDSN-standardin mukaisesti. Suosittelemme nimeämään kuvat ennen palveluun lataamista nopeuttaaksenne niiden lisäämistä järjestelmään.
Pakatut tuotteet kuvataan enintään kuudelta (6) eri puolelta (facing). Kuvattujen puolien vähimmäismäärä on kolme (3): suoraan edestä, suoraan ylhäältä ja suoraan vasemmalta. Sisäpakkauksesta on tarvittaessa oltava ylimääräinen kuva suoraan edestä. Jos tuote voidaan latoa hyllyyn joko pystyyn tai vaakaan, on luontevaa tarjota siitä enemmän kuin kolme (3) hyllykuvaa. Tällaisia tuoteryhmiä ovat tyypillisesti esimerkiksi vaipat ja keksipaketit. Tuotteet, joita ei tuoteta pakkauksissa, kuten vasarat, kuvataan kolmelta (3) eri puolelta: suoraan edestä, suoraan ylhäältä ja suoraan vasemmalta.
Huomioi lisäksi seuraavat ohjeet:
- Kuvassa on esitetty vain yksi kappale kyseistä tuotetta tai yksi esillepanopakkaus.
- Ensisijaisessa kuva-alassa ei saa olla lavasteita tai muita tuotteita.
- Tuotteen asettelu noudattaa asetettuja kuvakulmasääntöjä.
- Laatikkotyyppiset tuotteet on rajattu tuotteen reunoihin ja esitetään valkoisella taustalla.
- Pyöreämuotoiset ja epäsäännöllisen muotoiset tuotteet on syvätty ja esitetään läpinäkyvällä taustalla.
- Pyöreämuotoiset ja epäsäännöllisen muotoiset tuotteet voidaan myös rajata tuotteen reunoihin ja esittää valkoisella taustalla.
Lisätietokuvat
Lisätietokuvat ovat kuvia, joilla tarkennetaan tuotteen jotakin kuluttajalle oleellista yksityiskohtaa tai ominaisuutta tai annetaan ostamista helpottavaa lisätietoa. Esimerkiksi ripsivärillä lisätietokuva voi olla suurennos harjaosasta, tai vaatteella lisätietokuvana on lähikuva kangaslaadusta.
Lisätietokuvien tyyppi on PRODUCT IMAGE.
Kuvan tyyppinä käytetä kahta vaihtoehtoista arvoa:
- Yksityiskohtakuva (Detail/Technology Image)
- Sisältö-/tekstuurikuva (Content/Texture)