Nainen skannaa älypuhelimellaan vaatteen hintalapun

Digitaalinen tuotepassi

Lähivuosina lähes kaikille EU:n markkinoille saatettaville tuotteille vaaditaan digitaalinen tuotepassi. Luvassa on siis kuluttajille tarjottavien tuotetietojen merkittävä uudistus, jonka toteuttamiseen GS1-standardit tarjoavat valmiit avaimet.

Tuotteen kierrätystiedot kuluttajille digitaalisesti

Digitaalinen tuotepassi on osa Euroopan komission julkaisemaa uutta kiertotalouspakettia, jota käsitellään parhaillaan Euroopan parlamentin valiokunnissa. Asetus koskisi lähes kaikkia EU:n markkinoille saatettavia fyysisiä tuotteita. Vain ruoka, rehu ja lääkkeet on tässä vaiheessa rajattu sen ulkopuolelle.

Digitaalisen tuotepassin tarkoituksena on tarjota kuluttajille tietoa esimerkiksi tuotteiden korjaamiseen ja kierrätykseen tai niiden materiaalien alkuperään liittyen. Tiedot, jotka kunkin tuoteryhmän tuotepassin tulee sisältää, tarkentuvat lopullisessa asetuksessa.

 

Mahdollista toteuttaa GS1:n standardien avulla

Ehdotuksessa digitaalisella tuotepassilla tarkoitetaan tuotteeseen liittyvien tietojen joukkoa, jonka tulee olla kuluttajan sähköisesti saatavilla tuotteessa olevan tiedonkantajan, kuten GS1 2D-koodin kautta. Digitaalista tuotepassia varten tarvittava tuotteen yksilöinti voidaan toteuttaa jo olemassa tunnistein. Kaikilla kaupoissa myytävillä tuotteilla on jo kassalla luettavaa viivakoodia varten olemassa GS1:n globaali GTIN-tuotetunniste, joka on hyödynnettävissä myös digitaalista tuotepassia toteutettaessa.

 

GS1 osallistuu aktiivisesti digitaalisen tuotepassin valmisteluun

Asetusehdotuksen mukaan eri tuoteryhmien tuotepassien on oltava keskenään yhteentoimivia, mikä luo tarpeen eri toimialoilla avoimesti käytettävissä oleville yhteisille toimintatavoille. Digitaalisen tuotepassin kaikkien etujen hyödyntämiseksi tarvitaankin soveltuva rakenne muun muassa tuotteiden yksilöimiseen ja tunnistamiseen sekä tietojen turvalliseen ja tehokkaaseen jakamiseen monimutkaisten kansainvälisten toimitusverkostojen välillä. GS1:n maailmanlaajuisten toimitusketjun standardien avulla tällainen toimialojen ja maiden rajoista riippumaton rakenne on mahdollista luoda.

GS1 in Europe on osallistunut aktiivisesti digitaalisen tuotepassin työstämiseen viimeisen kahden vuoden aikana ja muun muassa tarjonnut asiantuntemustaan asetuksen käsittelyn tueksi. GS1-maat tekevät jo yhteistyötä määrittääkseen, miten digitaalisen tuotepassin käyttöönotto voidaan käytännössä toteuttaa sitten, kun asetus astuu voimaan. Myös Suomessa jatkamme valmistautumista digitaalisen tuotepassin käyttöönottoon.

Haluatko, että otamme sinuun yhteyttä?

Haluaisimme kuulla yrityksenne ajatuksia ja suunnitelmia EU:n vaatimuksiin vastaamisesta. Kerromme myös mielellämme, miten GS1-standardit voivat olla avuksi digitaalisen tuotepassin toteuttamisessa. Jätä yhteystietosi lomakkeen kautta, niin olemme sinuun yhteydessä.

Yhteydenottolomake

Uutisia ja blogikirjoituksia

Deloitte: Impact of international, open standards on circularity in Europe

Deloitten julkaiseman raportin mukaan olemassa olevien tunnisteiden ja muiden avointen, globaalien ja hajautettujen standardien hyödyntäminen on taloudellisesti järkevin tapa toteuttaa digitaalinen tuotepassi.

GS1 in Europe: Digital Product Passport

GS1 in Europe osallistuu aktiivisesti digitaalisen tuotepassin työstämiseen ja muun muassa tarjoaa asiantuntemustaan asetuksen käsittelyn tueksi.

Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Kuva Laura kasvot

Laura Juntunen

Chief Growth Officer, Supply Chain Data
Kuva Petri kasvot2

Petri Leppänen

Development Manager