Ohje

GS1 Synkka – MRHI-kuvat

MRHI-kuvilla (Mobile Ready Hero Image) tarkoitetaan digitaalista hyllykuvaa. MRHI-kuva soveltuu tilanteisiin, joissa kuva esitetään pienenä, esimerkiksi verkkokauppojen listaus- ja ruudukkonäkymissä sekä pienillä näytöillä. 

MRHI-tuotekuvissa korostetaan seuraavaa neljää tärkeää tietoa, jotka ovat kuluttajille oleellisia oikean tuotteen valitsemiseksi:

  1. brändinimi
  2. tuotenimi
  3. variantti
  4. määrä, nettosisältö tai pakkauskoko
     

MRHI-kuvan vaatimuksena on kuvan selkeys. Tällä tarkoitetaan, että kuvassa näkyvien tietojen tulee olla luettavissa hyvin pienessä koossa. 

MRHI-kuva ei korvaa ensisijaista tuotekuvaa, vaan täydentää ja tarkentaa sitä. 

MRHI-kuvia tarvitaan erityisesti silloin, kun samankaltaisia tuotteita on paljon, esimerkiksi samasta tuotteesta on monia pakkauskokoja tai variantteja. Ne ovat tarpeen erityisesti tuoteryhmissä, joissa samankaltaisia tuotteita on paljon. Tuotteet ovat tyypillisesti usein ostettavia ja edullisia, ne ovat entuudestaan tuttuja, eikä niiden valintaan haluta käyttää paljon aikaa. Tällaisia tuotteita valittaessa kuluttajan huomio kiinnittyy pääosin kuvaan, eikä tuotteeseen liittyviä tekstejä lueta välttämättä ollenkaan.

 

Noudata seuraavia ohjeita kun teet MRHI-kuvia:

  • Vaikka tuotepakkauksen kuvaa muokataan, täytyy mielikuva tuotteesta pysyä samana. Muotoilut tulee tehdä noudattaen aidon pakkauksen väriä, tyyliä ja designia.
  • Tuotteen neljää tärkeintä tietoa (brändinimi, tuotenimi, variantti, määrä / nettosisältö / pakkauskoko) korostetaan suurentamalla tekstiä tai lisäämällä tiedot kuvaan.
  • Tiedot lisätään pakkaukseen tai pakkauksen päälle. Tekstit eivät saa ylittää tuotteen rajoja.
  • Määrän ilmaiseva elementti sijoitetaan ensisijaisesti kuvan oikeaan alanurkkaan. Määrän saa sijoittaa myös pakkauksen ulkopuolelle.
  • Pienikokoiset ja tarpeettomat tekstit poistetaan.
  • Kuvaan ei saa lisätä markkinointitekstejä tai myynnillisiä lisäelementtejä.
  • Pakkausmerkkejä tai muita tietoja ei saa lisätä tai korostaa, mikäli ne eivät korostu aidossa tuotepakkauksessakaan.
  • Taustan tulee olla läpinäkyvä tai valkoinen.
  • Suositus on, että MRHI-kuva on muodoltaan neliö, ja että elementit pyritään sijoittamaan siten, että tyhjää taustaa on mahdollisimman vähän.
  • Tuotteen muotoa tai kuvasuhdetta ei saa oleellisesti vääristää. Esimerkiksi pitkästä suorakaiteen muotoisesta tuotteesta ei saa tehdä neliön muotoista venyttämällä kuvaa neliöksi. 
  • MRHI-kuvassa osa tuotepakkauksesta voidaan rajata pois kuvasta, kunhan kaikki oleelliset tiedot näkyvät kuvassa.
  • Joillekin tuotteille tietojen lisääminen MRHI-kuvaan on helpompi tehdä, jos kuvaa lähennetään ja tuotteesta näytetään vain osa.
  • MRHI-kuvassa tuote on pakkauksessaan. 
  • Jos myytävä tuote on monipakkaus, yksittäinen tuote voidaan näyttää MRHI-kuvassa pakkauksen ulkopuolella.

 

MRHI-kuva:

MRHI-tuotekuva esimerkki

 

Kuva tuotepakkauksesta:

Tuotekuva esimerkki

 

 

 

 

MRHI-kuva:

Kuvaaesimerkki jäätelö MRHI

 

Kuva tuotepakkauksesta:

Esimerkkikuva kuva jäätelö

 

MRHI-kuvan nimeäminen

MRHI-kuva nimetään seuraavasti:

Kohta tiedostonimessäSisältöSelvennysMerkitys
1-14GTINGS1-tunnisteYhdistää kuvan tuotteeseen
15-alaviivaErottaa lisätiedot GTIN-koodista
16HMobile Ready Hero ImageKuvan tyyppi
171Edestä Puoli josta tuote on kuvattu
18NEi kallistuskulmaaMRHI-kuvalle ei tarvitse ilmoittaa kuvakulmaa
191PakkauksessaMRHI-kuva aina pakkauksessa

Esim. 06400001069015_H1N1.png

MRHI-kuvien aineistovaatimukset

GS1 Synkasssa MRHI-kuva erotetaan muista myynti- ja markkinointikuvista kuvatyypillä. Tietokenttään Tyyppi (Id 2469) valitaan arvo Mobile Ready Hero Image.

VäriavaruusRGB
TiedostomuodotJPEG / PNG
Koko

Pidempi sivu vähintään 600 pikseliä

Suositellaan neliönmuotoista kuvaa

RajausTyhjän alueen määrä tulee minimoida, jotta tuotteen digitaalinen kuva on mahdollisimman suuri

MRHI-kuvan visuaalinen selkeys

MRHI-tuotekuvissa korostetaan seuraavaa neljää tärkeää tietoa, jotka ovat kuluttajille oleellisia oikean tuotteen valitsemiseksi:

  • brändinimi
  • tuotenimi
  • variantti
  • määrä, nettosisältö tai pakkauskoko
     

Tiedot tulee olla tunnistettavissa hyvin pienessä koossa. Yksi tapa varmistamiseen on kuvan sumentaminen kuvankäsittelyohjelmalla. Sumentamiseen käytetään Gaussian blur  - suodatinta antamalla pikselimitaksi n. 1,1 % kuvan suuremman sivun pituudesta (esim. 33 px kun kuvan leveys on 3000 px).

Sumentamisen jälkeen kuvasta pitää pystyä erottamaan tuotteen yllä mainitut tunnistetiedot. 

Kuvaesimerkki MRHI