GS1-standardit ja verkon kauppapaikat
Kauppapaikat ovat teknisiä alustoja, jotka eivät omista itse varastoja, vaan niiden tehtävänä on yhdistää myyjät ja kuluttajat kaupankäynnin mahdollistavan ekosysteemin avulla. Pelkästään EU:n alueella toimii noin 7 000 kauppapaikkaa, jos mukaan lasketaan myös ei-vähittäiskauppaan rajoittuneet alustat, kuten Facebook, Airbnb ja Über. Kauppapaikat ovat yksi alustatalouden ilmentymä, jonka uusia variaatiota syntyy ympäri maailman.
Kauppapaikat poikkeavat kivijalkakaupoista muun muassa siten, että myyntikanavan valitseminen, valikoimatyö ja valikoimaan päätyminen ei kestä kuukausia. Myyntitili on avattu minuuteissa ja tuote voi olla kuluttajan saatavilla jo saman päivän aikana. Kauppapaikat tarjoavat sekä pienille että suurille toimijoille mahdollisuuden tavoittaa suuren asiakaskunnan kohtuullisen pienellä vaivalla.
Amazon ja GS1-tunnisteet
Amazon on avannut oman kauppapaikkansa Ruotsiin. Tämä tuo Amazonin lähemmäs suomalaisia yrityksiä. Amazonin liiketoimintamalli tuo sinne liittyville yrityksille paljon uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita sekä pakottaa miettimään uudenlaisia ratkaisuja.
Tuotteiden yksilöinnissä Amazon luottaa GS1:n standardeihin. Jotta tuote voidaan listata Amazonin valikoimiin, tarvitaan sille useimmissa tuoteryhmissä oma yksilöllinen GTIN-koodinsa.
Tuotteen GTIN-koodi muodostetaan yrityksen omasta GS1-yritystunnisteesta. Mikäli tuotteelle on jo jotakin muuta myyntikanavaa varten luotu GTIN-koodi, toimii sama koodi myös Amazonissa tuotteen yksilöivänä tunnistenumerona.