GS1 Rekisteri on käytettävissä jo 5600 yrityksellä
Tuotenumerot, viivakoodit ja tuotteiden perustiedot yhdessä paikassa
GS1 Rekisteri on maksuton työkalu kaikille yritystunnisteasiakkaille. Rekisterin avulla yritys voi luoda kaikki GS1-yritystunnisteesta muodostettavat tuotenumerot (GTIN-koodit eli "enarit") sekä GLN-osapuolitunnisteet. Palvelun avulla yritys voi myös tehdä ja tulostaa viivakoodit tuotteillensa. Asiakkaidemme toiveesta rakennettu palvelu auttaa merkittävästi tunnistenumeroiden ja viivakoodien muodostamisessa sekä kertoo kuinka monta koodia yrityksellä on vielä käytettävissä. Jatkossa yritysten ei tarvitse pitää erillistä kirjaa Excelissä tai muualla käyttämistään koodeistaan vaan tieto on kätevästi sekä reaaliaikaisena Rekisterissä. Rekisteriin tallennetaan myös tuotteen perustiedot, jotta tiedetään mistä tuotteesta kyseisen koodin kohdalla on kyse.
Rekisterin käyttö parantaa lisää tuotteiden myyntimahdollisuuksia ja vähentää koodien väärinkäyttöä
Kansainvälisen kaupan ja erityisesti verkkokaupan kasvun seurauksena tuotetunnisteiden oikeellisuuden merkitys on kasvanut. Maailman suurimmat verkkokauppa-alustat, kuten Amazon ja Ebay edellyttävät myynnissä olevilta tuotteilta yksilöllistä GTIN-koodia. Tällä varmistetaan se, ettei kahdella eri tuotteella voi olla samaa koodia ja asiakas voi tilatessaan tuotteen olla varma siitä, että kyse on juuri oikeasta tuotteesta. Rekisteri tuo apua myös tähän haasteeseen, sillä 114 eri GS1-maassa käyttöönotettavat rekisteripalvelut tulevat olemaan yhteydessä toisiinsa yhteisen GS1 Registry Platformin kautta. Näin ollen Suomessa Rekisteriin tallennetut tuotteet ovat nähtävissä ja hyödynnettävissä myös muissa maissa.
GS1 Rekisterin käyttöönotto
GS1 Rekisterin käyttöön otto alkoi keväällä 2020. Ensimmäisessä vaiheessa GS1 Rekisteriä pääsivät käyttämään uudet yritystunnisteasiakkaat ja loppuvuodesta 2020 lähtien käyttö on laajentunut myös muille asiakkaillemme. Helmikuussa 2021 Rekisteriä pääsivät käyttämään yli 4500 asiakasyritystämme ja myöhemmin tämän vuoden aikana Rekisterin käyttö tulee mahdolliseksi myös Synkka-asiakkaillemme. GS1 on yhteydessä asiakkaisiinsa kun käyttöönotto on ajankohtaista.
Tuleeko Rekisterin käytöstä pakollista?
Vuoden 2021 loppuun mennessä kaikissa GS1-maissa tulee olla rekisteri käytössä ja yhteys globaaliin rekisteriin. Suomen rekisterin käyttöönoton jälkeen kaikilta uusilta yritystunnisteasiakkailta edellytetään Rekisterin käyttöä. Nykyiset asiakkaat ottavat rekisterin käyttöönsä vaiheittain vuosien 2020 ja 2021 aikana. Tämän jälkeen GTIN-koodien tallentaminen Rekisteriin on pakollista kaikille yritystunnisteasiakkaille.
Paljonko Rekisterin käyttö maksaa?
GS1 Rekisterillä ei ole erillistä käyttömaksua ja sen käyttö sisältyy yritystunnisteen vuosimaksuun.
Pitääkö Rekisteriin tallentaa myös Private Label -tuotteet?
Rekisteriin tallennetaan myös Private Label -tuotteiden koodit. Tallentamisesta vastaa yritys, jonka yritystunnisteesta koodit on muodostettu, eli pääsääntöisesti Private Label -tuotteiden brändin omistava yritys.
Pitääkö Rekisteriin tallentaa myös sisäisessä käytössä olevat tuotteet?
Rekisteriin tallennetaan kaikki GTIN-koodit, jotka on muodostettu käytössä olevasta yritystunnisteesta. Jos GTIN-koodi on sisäisessä käytössä, se merkitään tiedolla ”Ei kuluttajatuote”, jolloin tiedot GTIN-koodista eivät välity globaaliin rekisteriin.
Pitääkö Rekisteriin tallentaa myös myyntierät tai lavat?
Kyllä, Rekisteriin tallennetaan kaikki GTIN-koodit, jotka on muodostettu käytössä olevasta yritystunnisteesta.
Kuka voi katsella Rekisteriin tallennettuja tietoja?
Jokainen yritys hallinnoi oman rekisterin käyttäjätunnuksia ja voi myöntää katseluoikeuksia valitsemilleen henkilöille. Tietojen hakeminen globaalista rekisteristä tulee mahdolliseksi vuonna 2022, jonka jälkeen GS1 Rekisteristä voi katsella myös toisten yritysten koodeja. Katselumahdollisuus tulee edellyttämään GS1 Finlandin asiakkuutta.