Tietoa GS1 2D-koodin toteuttajalle
GS1 2D-koodi on tavallinen QR-koodi tai GS1 DataMatrix -koodi, jolla on GS1 Digital Link -standardin mukainen tietosisältö. Näistä GS1:n suosittelee QR-koodin käyttöä, sillä älypuhelimen kameralla skannattavana viivakoodina se toimii paremmin myös kuluttajaviestinnän tarpeisiin. Siksi tällä sivulla keskitytään QR-koodimuotoiseen GS1 2D-koodiin.
GS1 2D-koodi toimii linkkinä tuotteen digitaalisiin tietoihin, joten se sisältää aina tuotteen yksilöivän GTIN-koodin.
GS1 2D-koodin tietosisältö
GS1 Digital Link -standardin mukaisesti tiedot sisällytetään GS1 2D-koodiin URI-muodossa (Uniform Resource Identifier). URL (Uniform Resource Locator) on tietyntyyppinen URI, joka määrittää resurssin sijainnin internetissä. Sen sijaan, että GS1 2D-koodissa käytettäisiin verkkosivun suoraa URL-osoitetta, voidaan siihen luoda GS1 Digital Link -standardin mukaisesti pysyvä URL-osoite, joka sisältää myös tuotteen GTIN-koodin sekä mahdollisia lisätietoja. URL voidaan ohjata automaattisesti esimerkiksi kyseisen tuotteen tuotetietosivulle.
GTIN-koodin ja tarkentavat tiedot
Tuotteen yksilöinnin vuoksi, kuten EAN-viivakoodista, myös GS1 2D-koodista tulee löytyä vähintään tuotteen GTIN-koodi. Sen lisäksi siihen voidaan sisällyttää tarkentavana tietona esimerkiksi:
- eränumero
- sarjanumero
- parasta ennen päiväys
- viimeinen käyttöpäivä.
GS1 2D-koodiin verkkotunnuksen lisäksi sisällytettävä tieto riippuu käyttötarpeista. Esimerkiksi kuluttajaviestinnän kannalta katsottuna pelkkä GTIN on riittävä yksilöinnin taso, jos yritys haluaa ohjata kuluttajan kyseistä tuotetta koskeviin sisältöihin. Kun koodiin lisätään eränumero, voidaan kuluttaja ohjata tietoihin, jotka liittyvät kyseiseen tuotantoerään. Tästä on apua esimerkiksi tuote-erien takaisinvetoihin liittyvässä viestinnässä. Sarjanumerotasoiset koodit mahdollistavat tuoteyksilöä koskevan viestinnän.
Vaikka standardin mukaan GS1 2D-koodiin on mahdollista sisällyttää merkittävä määrä erilaista tietoa, GS1 suosittelee, että itse koodiin sisällytetään vain yksilöintitason tiedot (kuten GTIN, eränumero), ja että tuotetta koskevat yksityiskohtaisemmat tiedot (kuten ainesosat, alkuperä) viestitään koodin skannaamisen kautta avautuvalla verkkosivulla tai järjestelmässä. GS1 2D-koodin käyttöönoton yhteydessä on syytä myös miettiä, mikä yksilöinnin taso on liiketoiminnalle kulloinkin tarpeen: yksilöinnin tarkentaminen lisää aina kompleksisuutta, eikä kaikissa tapauksissa tuo lisähyötyjä tuotteen valmistajalle tai kuluttajalle.
Verkkotunnus
GS1 2D-koodissa voidaan käyttää mitä tahansa verkkotunnusta, koska se ei vaikuta tuotteen yksilöintiin ja tunnistamiseen. Verkkotunnus määrittää, minne GS1 2D-koodin skannaava henkilö ohjataan verkossa. Koodissa on siten mahdollista käyttää myös palveluntarjoajan verkkotunnusta, mutta on hyvä tiedostaa, että tästä voi seurata ns. vendor lock -tilanne, jolloin palveluntarjoajan vaihtaminen vaatii verkkotunnuksen muutoksen myötä myös pakkauksiin painettujen koodien vaihtamisen. Siksi GS1 suosittelee käyttämään koodissa yrityksen omaa verkkotunnusta. Näin tehdessään yritys voi edelleen ohjata sen tarvittaessa uudelleen palveluntarjoajan verkkotunnuksen alla olevaan sisältöön, jos sille koetaan tarvetta.
Suositeltu toimintapa on käyttää GS1 2D-koodissa varsinaisen verkkotunnuksen alle luotavaa, tuotteiden yksilöintitarpeisiin varattua aliverkkotunnusta. Aliverkkotunnus (alidomain) on varsinaisesta verkkotunnuksesta irrallinen osio, jota käytetään varsinaisen verkkotunnuksen rinnalla johonkin tiettyyn käyttötarkoitukseen. Aliverkkotunnuksen käyttö GS1 2D-koodissa mahdollistaa tuoteyksilöinnissä käytettävien URL-osoitteiden pysyvyyden ja riippumattomuuden varsinaisten verkkosivujen rakenteesta. Tämä tuo joustavuutta yrityksen verkkosivujen ylläpitoon, koska päivitysten yhteydessä ei tarvitse huolehtia 2D-koodissa olevasta linkistä, vaan koodista voidaan aina tehdä uudelleenohjaus päivitettyyn kohdesivustoon.
Aliverkkotunnus voidaan tehdä joko yrityksen verkkotunnuksen tai sen eri brändien verkkotunnusten perusteella. (Esimerkiksi yritys-x.fi > id.yritys-x.fi tai brand-x. fi > id.brand-x.fi). Mitä lyhyempi GS1 Digital Link URI on, sitä pienempään tilaan sen sisältävä GS1 2D-koodi mahtuu. Pitkien yritysnimien tai tuotemerkkien tapauksessa saattaa olla tarpeen harkita kokonaan erillisen lyhennetyn verkkotunnuksen luomista. Nimen lyhentämisessä on kuitenkin hyvä huomioida, että se voi vaikuttaa siihen kuinka luotettavana kuluttaja kokee koodissa olevan verkko-osoitteen.
Tietojen järjestys GS1 Digital Link -standardin mukaisesti
GS1 Digital Link -standardin mukaan GS1 2D-koodissa esitettävien tietosisältöjen järjestyksellä on väliä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koodin yksilöintitietojen järjestys etenee yleisemmästä yksityiskohtaisempaan (esimerkiksi GTIN > erä > sarjanumero).
Lisäksi tietosisällöissä hyödynnetään olemassa olevia GS1-sovellustunnuksia (Application Identifier, AI). Ne ovat numeerisia etuliitteitä, joita käytetään viivakoodeissa tietoelementtien merkityksen määrittelyyn ja muotoiluun, jotta erilaiset koodia lukevat ja tulkitsevat järjestelmät ja sovellukset osaavat hyödyntää tietoa.
Lisätietoa GS1 Digital Link -standardista
QR-koodin generoiminen
GS1-standardien merkittävä etu on, että ne ovat avoimia. Tämä merkitsee muun muassa sitä, että GS1 2D-koodimerkintä voidaan luoda useilla eri verkosta löytyvillä viivakoodigeneraattoreilla ilmaiseksi tai yleisimmillä merkintäohjelmistoilla ilman erillistä kustannusta.
GS1 2D-koodin sijoittaminen pakkaukseen
GS1 2D-koodin sijainnilla pakkauksessa on merkitystä erityisesti kassaluennan kannalta. Siirtymäaikana, jolloin kaikki vähittäiskaupan toimijat eivät vielä ole valmiita lukemaan GS1 2D-koodia kassapäätteellä, tulee pakkauksessa edelleen löytyä myös EAN-viivakoodi. Kun pakkauksessa on sekä GS1 2D-koodi, että EAN-viivakoodi, tulee nämä sijoittaa kassaluentaa varten lähelle toisiaan. GS1 suosittelee sijoittamaan GS1 2D-koodin 50 millimetrin säteelle EAN-viivakoodin keskipisteestä. Tämä mahdollistaa sen, että kassahenkilön tai kuluttajan ei tarvitse tietää, kumpi koodeista tulee skannata kassapäätteellä. Jos GS1 2D-koodi sisältää GTIN-koodin lisäksi muita tietoja, voidaan kassapäätteen viivakoodilukija ohjelmoida ensisijaisesti välittämään tiedot GS1 2D-koodista kassajärjestelmään, jolloin se jättää vieressä olevan EAN-viivakoodin huomioimatta.
EAN-viivakoodi on useissa tuotteissa sijoitettu pakkauksen takaosaan tai jopa tuotteen pohjaan. Nämä eivät ole kuluttajaviestinnän kannalta optimaalisimpia paikkoja. Kuluttajaviestinnän näkökulmasta kannattaakin harkita GS1 2D-koodin sijoittamista myös pakkauksen etuosaan, jossa se on helpommin huomattavissa esimerkiksi myymälän hyllyllä.
Tuotetasoinen, ainoastaan GTIN-tasoisen yksilöinnin sisältävä GS1 2D-koodi voidaan esipainattaa pakkaukseen aivan kuten EAN-viivakoodi. Erä- ja päiväystietoja sisältävät GS1 2D-koodit pitää pystyä tulostamaan tuotannon yhteydessä eli käytännössä tuotantolinjalla. Sarjanumeroidut koodit voidaan painaa pakkauksiin etukäteen, mutta niiden hyödyntäminen edellyttää yleensä, että jakeluun päätyvien pakkausten koodit aktivoidaan linjastolla.
Eri sisällön näyttämisen eri kohderyhmille
Koodin GS1 Digital Link -standardi mahdollistaa...
Uudelleenohjaus
Uudelleenohjauksella tarkoitetaan verkkosivun vierailijan ohjaamista tietystä osoitteesta toiseen osoitteeseen. Pysyvästä GS1 Digital Link -standardin mukaisesta URL-osoitteesta tapahtuva uudelleenohjaus voidaan päivittää milloin tahansa, joten GS1 2D-koodista kuluttajalle näytettäviä sisältöjä voidaan muuttaa helposti ilman muutoksia pakkauksiin. Uudelleenohjaus on kaikkien verkkopalvelinten vakioominaisuus ja uudelleenohjauksia voidaan yleensä hallita saman julkaisujärjestelmän kautta, jolla verkkosivujen sisältöä hallitaan. Etenkin pienemmällä tuotemäärällä uudelleenohjaukset voidaan tehdä verkkosivujen julkaisujärjestelmässä ja se mahdollistaa GS1 2D-koodin pilotoinnin kevyesti.
GS1 2D-koodin käytön koskiessa suurempaa määrää tuotteita, on syytä arvioida erillisen uudelleenohjausten hallintaan käytettävän resolver-ratkaisun hyödyntämistä. Kuluttajaviestinnän yhteydessä resolverin merkitys on toimia GS1 2D-koodin uudelleenohjauksen työkaluna. Yritys voi rakentaa resolverin itse osaksi omia järjestelmiä avointen lähdekoodien avulla tai ostaa sen erillisenä palveluna sopivalta palveluntarjoajalta. Resolverissa hallitaan siis GS1 2D-koodissa olevasta osoitteesta uudelleenohjaus haluttuihin kohdesivuihin ja sen avulla näiden uudelleenohjausten hallinnointi on selkeämpää kuin tekemällä ne verkkosivujen julkaisujärjestelmässä.