Uutinen

Tuotetiedot verkkokaupoissa osa 2: Tuotekuvat

Verkkokauppa mies ostaa pädillä tuotteitta
Verkkokaupat hyödyntävät Synkassa annettuja tuotetietoja omilla sivustoillaan. Kun tuotetta ei ole fyysisesti kuluttajan nähtävillä ja tutkittavana, tehdään ostopäätökset tuotteista annettujen tietojen perusteella. Verkossa tuotetietojen merkitys korostuu, kun tuotetta ei näe. Tuotteen kuvaus ja markkinointi täytyy verkkokaupassa tehdä kuvin ja sanoin.

Tässä juttusarjassa esittelemme verkkokaupoissa näkyviä tuotetietoja ja annamme hyödyllisiä vinkkejä tietojen ilmoittamiseen Synkassa.

Verkkokaupoissa tuotekuva on kuluttajalle ehkä tärkein tunniste ja kuvaus myytävästä tuotteesta. Tutkimuksien mukaan kuluttajat jopa välttelevät tuotteita, joista kuvaa ei ole saatavilla. Myös EU:n kuluttajatietoasetus 1169/2011 velvoittaa, että kuluttajille on annettava yhteneväiset tiedot siitä riippumatta, ostaako kuluttaja tuotteen myymälästä vai verkosta.

Synkka-palvelusta tuotekuvat välitetään muiden tuotetietojen tapaan kaupparyhmille, tukuille ja Food service -toimijoille. Tuotekuvien lisäksi voidaan välittää myös muita digitaalisia aineistoja, kuten käyttöturvallisuustiedotteita.

 

Tuotekuva

Graafi-uutinen-tuotetiedot-verkkokaupassa_tuotekuva

 

 

 

 

 

 

Mediatoiminnallisuus Synkassa

Tuotekuvat tallennetaan Synkan Media-osiossa. Myös muiden media-aineistojen, kuten esimerkiksi pdf-liitteiden tallentaminen on mahdollista. 

Asiakastukisivustolla on ohjeet Tuotekuvat ja dokumentit >

Kuvaa tallennettaessa siitä kerrotaan mm. kuvan tyyppi, kuvakulma ja puoli, josta tuote on kuvattu. Yhdistettynä GTIN-koodiin näistä tiedoista muodostuu myös tuotekuvan standardimuotoinen nimi.

Tuotekuvien välittäminen Synkan kautta ei vaadi yritykseltä erillisiä toimenpiteitä, vaan kuvatoiminnallisuus on kaikkien asiakkaidemme käytössä ja ilman erillistä maksua

Synkassa tuotekuvia on koko ajan enemmän. Toukokuussa 2018 kuvia oli vain 14%:lla tuotteista, ja tällä hetkellä niitä on 44%:lla Synkkaan tallennetuista tuotteista. Edelleen määrän odotetaan kasvavan erityisesti verkkokauppojen kuvatarpeen vuoksi. 

Esimerkki kuvan merkityksestä tuotteen esittelyssä Tokmannin verkkokaupasta:

Kuva-uutinen-tuotetiedot-verkkokaupassa-fazer_tokmanni