Tuotetiedot verkkokaupoissa osa 1: Markkinointiteksti
Tässä juttusarjassa esittelemme verkkokaupoissa näkyviä tuotetietoja ja annamme hyödyllisiä vinkkejä tietojen ilmoittamiseen Synkassa.
Kotimaisissa verkkokaupoissa mm. elintarvikkeista on jo kuluttajille paljon tietoa tuotesisällöstä. Näitä ovat esimerkiksi ainesosaluettelot sekä allergeenitiedot. Edellä mainitut tiedot ovat lainsäädännönkin vuoksi pakollisia tietoja ja ne on näytettävä verkkokaupassa - ihan niin kuin fyysisen pakkauksen kyljessäkin.
Pakollisten tietojen lisäksi kannattaa pohtia, millaisena kuluttaja näkee ja kokee verkkokaupassa myytävän tuotteen. Onko tuotteesta näytettävä kuva hyvä ja onko ominaisuuksista kerrottu riittävästi. Asiaa voi lähestyä esimerkiksi kysymällä itseltään, mitä tietoa itse haluaisin saada kun ostan tuotteen verkkokaupasta. Ja vastaavasti, mikä on se tieto, mitä ilman tuote jää ostamatta.
Useimmille tuotteille parhaita lisätietoja ovat sanalliset, tuotetta markkinoivat täsmälliset kuvaukset sekä tarvittaessa käyttöohjeet. Synkan avulla voi välittää näitä tekstejä kauppakumppaneille muutaman tärkeimmän tietokentän avulla. On erityisen tärkeää tallentaa tieto oikeaan paikkaan, jotta se välittyy myös verkkoon kuluttajan nähtäville.
Markkinointiteksti
1083, Markkinointiteksti, Trade Item Marketing Message
Markkinointitekstiksi annetaan tieto, jota voidaan hyödyntää tuotteen myynnissä ja markkinoinnissa. Markkinointiteksti välitetään verkkokauppaan kuluttajan nähtäville. Kerro tässä tuotteesi ominaisuuksista ja hyödyistä.
Tällä hetkellä Synkassa olevilla tuotteilla vain n. 10%:lla on annettuna myös Markkinointiteksti. Kuluttajalle markkinointitekstillä voi olla suuri merkitys, kun samankaltaisia tuotteita vertaillaan keskenään. Sanallinen kuvaus täydentää ainesosalistan ja ravintosisällön tietoja.
Esimerkki Synkassa annetun markkinointitekstin näkyvyydestä Foodie.fi-palvelussa: