Tuotetiedot vahvistavat arvotekijöihin perustuvaa ostamista
Tuotetiedon käsitys ja merkitys ovat kehittyneet paljon oman GS1-urani aikana ja etenkin edelliset 1,5 vuotta ovat kiihdyttäneet muutosta entisestään. Vuonna 2012 karrikoidusti sanottuna riitti, että silloisesta Sinfos-tuotetietopankista löytyivät tuotteen pakkaukseen painetut ja lain vaatimat tiedot.
Kuluttajien kiinnostus ympäristöä, terveyttä, ruokavaliota ja muita arvotekijöitä kohtaan ovat kasvussa. Tämä on ohjannut kertomaan tuotteista myös sellaisia ominaisuuksia, joilla on pystytty kohdistamaan tuotteita paremmin oikeille kohderyhmille.
Arvotekijöistä on tullut myyntivaltteja ja oikeelliset tuotetiedot ovat entistä tärkeämpiä, koska ne ovat kuluttajien saatavilla silmänräpäyksessä. Empiirisiä kokemuksia jaetaan faktoina sosiaalisen median kanavilla ja nämä leviävät käsittämättömällä nopeudella uusien kuluttajien verkkokalvoille.
Nykyisin käytössä olevan GS1 Synkka -tuotetietopalvelun kautta välitetään monenlaista ”pakkauksen ulkopuolista” tuotetietoa. Esimerkiksi markkinointitekstin tarkoituksena ei ole myydä tuotetta keskusliikkeiden valikoimavastaaville vaan se on tarkoitettu suoraan kuluttajille suunnatuksi, tuotetta kuvailevaksi lisätiedoksi.
Markkinointitekstiä voi hyödyntää kuvaamaan tuotetta vapaamuotoisemmin, mahdollistaen esimerkiksi varsinaisen Master datan ulkopuolisten arvotekijöiden viestimisen kuluttajille ja tuotteen kohderyhmälle. Tuotetieto antaa brändinomistajalle mahdollisuuden luoda tuotteelleen lisäarvoa.
Artikkelin kirjoittaja Hannu Lehtonen toimii GS1 Synkka -tuotetietopalvelun kehityspäällikkönä.