Blogi

Vaivattomasti verkosta

Verkkokauppa nainen ostaa tuotteita kotona läppärillä
Verkko-ostamisen kasvu jatkuu. Esimerkiksi Postin Suuresta verkkokauppatutkimuksesta ilmenee, että 30 prosenttia suomalaisista on lisännyt ostoksia verkosta tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Ruokaostoksilla käynti ei ole minun juttuni. Pidän siitä silloin, kun ostoslista on lyhyt ja voin kiertää myymälää rauhassa tutkaillen hyllyihin tulleita uutuuksia ja sesongin nostoja. Päävastuu kaupassa käynnistä ja kotimme ruokahankinnoista onkin ajan saatossa lipunut miehelleni. Koronan myötä meille, kuten monelle muullekin, ruoan ostamisesta verkkokaupasta on kuitenkin tullut varteenotettava vaihtoehto perinteiselle kauppareissulle. 

Viime keväänä ruoan verkkokaupan uutisoitiin kasvaneen Suomessa 3–5 kertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna. Korona jokapäiväisti ruoan verkko-ostamista ja laajensi asiakaskuntaa kaupunkilaisista lapsiperheistä sinkkuihin ja kahden hengen talouksiin. Myös varttuneempi väki löysi tiensä verkkokauppaan, kun asiointi omassa kivijalkakaupassa ei ollut mahdollista.  

Verkko-ostamisen kasvu näyttää jatkuvan. Hiljattain julkaistusta Postin Suuresta verkkokauppatutkimuksesta käy ilmi, että reilut 30 % suomalaisista on lisännyt ostoksia verkosta tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Kesäkuussa tehdyn tutkimuksen aikaan lähes 70 % uskoi verkko-ostamisensa pysyvän samalla tasolla ja 16 % jopa kasvavan loppuvuonna. Myös pidemmällä jänteellä kuluttajat uskovat tekevänsä ostoksia entistä enemmän verkossa.  

Yllä olevat luvut kertovat verkko-ostamisesta kaikkien tuotekategorioiden osalta, mutta usko erityisesti ruoan verkkokaupan kasvuun on vahva. K-ryhmä julkisti kesäkuussa investoivansa kymmeniä miljoonia verkkokauppakeräilyn automatisointiin, ja puhtaasti ruoan verkkokauppaan keskittyvä Oda on käynnistämässä toimintansa Suomessa tämän vuoden aikana. S-ryhmä ilmoitti aloittavansa uusien ruoan verkkokaupan palveluiden testaamisen vielä lokakuussa. 

Ruoan verkkokaupan kehittyminen on minulle kuluttajana hyvä juttu. Olennaista on, että voin luottaa saavani tilaamani tuotteet sovitusti toimitettuna. Vähintään yhtä tärkeää on kuitenkin ostamisen helppous, se että löydän haluamani tuotteet nopeasti ja vaivattomasti verkkokaupan laajasta valikoimasta. Eikä yhtään haittaa, jos saan helposti eteeni uutuudet ja sesonkituotteet, joihin nykyisin kivijalkakaupassa tutustun. 

Verkkokauppa on meille GS1:llä lähellä sydäntä etenkin tuotetietojen näkökulmasta. Asiantuntijamme Anu Lahdenperä ja Katarina Bredenberg ovat koonneet lyhyen tietopaketin kuluttajalle tärkeimmistä tuotteisiin liittyvistä tiedoista verkkokaupassa, josta toivomme olevan apua etenkin tuotteita valmistaville yrityksille. Antoisia lukuhetkiä! Tuotetiedot kuluttajan silmin 

Blogin kirjoittaja Sanni Laine vastaa GS1:n myynnistä, asiakkuuksista ja asiakaspalvelusta.