Blogi

Standardielämää: Uutuustuotebongari

Standardielämää: Uutuustuotebongari
En ole mikään luontoihminen. Tirpat, öttiäiset ja marjat saavat olla minun puolestani ihan rauhassa metiköissä. Kuitenkin tästä huolimatta olen intohimoinen bongari. Kohteenani on urbaanisti uutuustuotteet. Se on iloa ja riemua, kun myymälästä löytää itselleen sopivan uutuustuotteen. Se tunne, kun pääsee hypistelemään uutta pakkausta, lukemaan sen tekstejä, saa laittaa sen ostoskoriin ja kotona pääsee varsinaisesti tutustumaan itse tuotteeseen!

Myymälöissä pitää aina olla valmiina havainnoimaan uutuuksia. Usein ne kyllä ovat hyvin esillä, mutta välillä pääsee löytämään piilotettuja aarteita. En ole rajannut bongailuani mihinkään tuoteryhmään, vaan olen suhteellisen avoin kaikille vaihtoehdoille. Perheessä oleva useampi eri ruokavalio antaa myös mahdollisuuden hyvin erityyppisille tuotteille.

Perhe suhtautuu erittäin myötämielisesti uutuustuotteisiin, porukalla niitä maistellaan, mutta bongailureissuille he eivät enää halua osallistua. Kuulemma heidän noloudensietokykynsä tuli täyteen, kun kampesivat vertikaalisesti hiukan rajoittunutta äiti-ihmistään pois pakastealtaasta, kun sinne piti syöksyä viimeisimmän uutuustuotteen perässä. Vaikka olinkin pää alaspäin ja jokin toinen pää ylöspäin, sain haluamani tuotteen.  

Korona-aikoina ostokseni keskittyivät verkkokauppaan ja tämä bongailu vaikeutui huomattavasti. Verkkokaupasta on uutuustuotteiden löytäminen välillä haasteellista. Monia uutuustuotteita on mennyt ohi tai tiedon saa vasta sitten kun ne ovat jo ’vanhoja’. Eri nettiryhmistä kyllä saa vinkkejä, mutta ei se tuo samaa löytämisen riemua. Enkä valitettavasti ole niin omistautunut, että seuraisin kaikkien valmistajien sivustoja uutuustuotteista.  

En halua olla järkevä kuluttaja, vaan haluan ruokakaupassakin seikkailua, kokemuksia, löytää uusia ihastuksia ja välillä myös pettymyksiä. Haluaisinkin haastaa verkkokaupat miettimään, miten ne tämän voisivat tarjota. Jos haluatte tutkia standardien mahdollisuuksia asiassa, ottakaa yhteyttä! Ja jos haluatte oppia, miten Synkka-tuotetietopalvelu tässä auttaa, osallistukaa koulutukseemme. Pakastealtaaseen jumiutumista ei tosin tarvitse verkossa tarjota, se jääköön ihan live-elämykseksi.

Koulutus: Myy tuotetiedoilla

Tässä webinaarimuotoisessa Synkka-tuotetietopalvelun koulutuksessa opit, mitä tuotetietoja välitetään verkkokauppoihin ja miten tuot tuotteen ominaisuudet tehokkaasti esiin.

Standardielämää-blogisarjan kirjoittaja palvelukehityspäällikkö Mirva Alatyppö kutsuu itseään standardinkehittäjäksi ja standardinvartijaksi – jopa standardihörhöksi. Hän myös tunnustautuu uutuustuotebongariksi sekä allergeenien kyttääjäksi. Mirva on työskennellyt GS1:ssä ja sen edeltäjissä vuodesta 2003, joten hän todella tietää, miten GS1:n standardit ovat vuosien aikana eläneet.