2D-viivakoodi avaa uusia mahdollisuuksia niin kuluttajadialogille kuin tilaus–toimitusketjun optimoinnille
Verrataanpa sitä vaikka nykyiseen EAN-viivakoodiin: nykyinen viivakoodi eli EAN-koodi sisältää 13 numeroa, joiden avulla voidaan selvittää, mistä tuotteesta on kysymys. Tähän EAN-koodista saatava tieto kuitenkin jää. 2D-viivakoodi sen sijaan on rakennettu QR-koodin muotoon, jonka avulla siihen voidaan liittää lähes määrättömän paljon tietoa. Kuluttaja voi lukea koodin helposti älypuhelimensa kameralla, ja saada sitä kautta tietoa esimerkiksi tuotteen säilyvyydestä, alkuperästä, vastuullisuudesta ja käytöstä. Tuotteen valmistaja voi tuoda kaiken tämän tiedon kuluttajan ulottuville 2D-viivakoodin avulla.
Tällä hetkellä siirtymä kohti 2D-viivakoodia on jo käynnissä. Tähän mennessä käyttöönotto on Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ollut hitaampaa esimerkiksi Aasiaan verrattuna. Jos ennen koronapandemiaa saatoimme nähdä jopa skeptisyyttä 2D-viivakoodia kohtaan, ennustan nyt muuttuvan kuluttajakäyttäytymisen lisäävän tarvetta ja kiinnostusta älykkäämpää viivakoodia kohtaan.
2D-viivakoodi tarjoaa täysin ainutlaatuisia mahdollisuuksia brändeille päästä tuotteensa kautta suoraan vuoropuheluun kuluttajan kanssa.
Tuotteesta voidaan kertoa tai peräti näyttää sen alkuperä, kertoa missä ja milloin tuote on valmistettu sekä tuoda kuluttajan ulottuville vinkkejä, inspiraatiota ja ideoita tuotteen käyttöön esimerkiksi käyttövideoiden ja reseptivinkkien muodossa. Tämän päivän kuluttaja on entistä kiinnostuneempi ruoan alkuperästä ja tuotantotavoista – älypuhelimen avulla kuluttaja voidaan ohjata helposti ja saumattomasti tämän tiedon pariin.
Ruokaketjulle on myös valtava arvo sillä, että sama viivakoodi voi palvella niin kuluttajan kuin tilaus–toimitusketjunkin tarpeita. 2D-viivakoodin avulla voidaan tilaus–toimitusketjussa päästä erä- ja tuotekohtaisen tunnistamisen tasolle. Tietoa voidaan kerätä, tuottaa ja käyttää peräti uniikkiin yksilöön kohdistuen. Tämä tieto on erittäin arvokasta niin varastonhallinnan, hävikin minimoinnin kuin vaikkapa tuotteiden takaisinvetojen näkökulmasta.
Kuten alussa mainitsin, ei 2D-viivakoodia turhaan kutsuta älykkääksi viivakoodiksi.