Blogi

Ei kuluttajaa kiinnosta (koodin vaihto)

GTIN
Kun tuotteen yksilöivä GTIN-koodi vaihdetaan, se pakottaa päivittämään tiedot kaikkialle. Näin kuluttajalle on tarjolla tieto juuri siitä tuotteesta, jota hän on ostamassa.

GTIN-säännöt kertovat milloin tuotteelle tai pakkaukselle pitää vaihtaa koodi. Tämä siis tarkoittaa, että tuotteessa on muuttunut jokin sen yksilöivä tieto sen verran että se katsotaan uudeksi tuotteeksi. Näistä saamme keskustella paljon, että onko muutos niin merkittävä vai olisiko se vain pientä ehostusta.  

Koodien vaihtamista halutaan välttää viimeiseen asti, ja kyllä me se täällä GS1:llä ymmärretään, miksi näin on. Kuitenkin meillä on tehtävänä vaalia, että globaalia GTIN-koodia (Global Trade Item Number), jolla yksilöidään tuotteet, käytetään oikein, siksi olemmekin kuin Gandalf-velho sillalla huutamassa ”You shall not pass”. Usein taikasanana eteenpäin jatkamiselle on se, että ”kyllä, annamme tuotteelle uuden koodin”.  

Monen koodinvaihdon taustalla on se, että se palvelee kuluttajaa. Usein tuohon sitten kuulee sanottavan, ettei kuluttajaa kiinnosta vaihdetaanko koodia vai ei. Totta tämäkin, ei kuluttaja yleensä noita koodeja tuolla kaupassa tiiraile, ellei satu olemaan GS1:n työntekijä. Kuitenkin se, että koodi vaihdetaan, palvelee kuluttajaa.  

Kuluttajan tavoitteena on saada juuri se tuote minkä haluaa ja löytää helposti sen tiedot. Myymälässä tiedot ovat helposti löydettävissä tuotteen pakkauksessa ja hinta löytyy hyllynreunaetiketistä.

Mutta, oletko itse ollut kuluttajana tilanteessa, ettei sitä hintaa löydykään tai et ole varma onko ilmoitettu hinta juuri tuon tuotteen? Tuotteella on nimi vaihtunut ja hyllynreunassa onkin vanha nimi, näin kuluttaja ei pysty tuotetta yhdistämään. Toki aina voi verrata hyllyreunaetiketissä olevaan GTIN-koodia tuotteen viivakoodin alla olevaan. Tarkkasilmäisimmät tämän voivatkin tehdä, mutta entäs ne, joilla suurennuslasi onkin jäänyt kotiin?  

Verkkokaupassa kuluttajan olisi saatava samat tiedot tuotteesta kuin mitä hän voisi myymälässä tuotteesta saada. Kuinka voidaan ilman koodin vaihtamista taata, että verkkokaupassa on oikeat tiedot, jos niissä on olennaista muutosta? Monissa tuotteissa kiertonopeus ei ole niin nopeaa, etteikö olisi uutta ja vanhaa pakkausta liikenteessä yhtä aikaa. Ja, jos sukelletaan vielä ravintolamaailmaan niin siellä tulee samat vaateet esiin. Toimituksessa tulee olla juuri se tuote, jonka tietoja on katseltu tilattaessa.  

Miten siis GTIN-koodi palvelee noissa tapauksissa? Kun koodi vaihdetaan, se pakottaa päivittämään tiedot kaikkialle. Näin kuluttajalle on tarjolla tieto juuri siitä tuotteesta, jota hän on ostamassa riippumatta siitä, missä tuota ostotapahtumaa ollaan tekemässä.  

Eli vastaus kysymykseen kiinnostaako kuluttajaa vaihtuuko koodi, ei kiinnosta, mutta kuluttajaa kiinnostaa se, että saa oikeat tiedot.  

Mitkä ovat nuo säännöt, joita pitää noudattaa, niistä saatte lukea myöhemmin.  

Blogin kirjoittaja Mirva Alatyppö toimii kehityspäällikkönä GS1 Finland Oy:ssä.