GS1 2D-koodi – Tehokas kanava markkinointiin
Mikä on GS1 2D-koodi? Se on kaksiulotteinen viivakoodi, kuten QR-koodi, jolla on GS1 Digital Link -standardin mukainen tietosisältö. Ei ehkä kovin kiehtovan kuuloinen vastaus, mutta kiehtovaa on, mitä sillä voidaan markkinoinnin kannalta saada aikaan!
Perinteinen QR-koodi ohjaa kuluttajan aina tiettyyn verkkosijaintiin, mutta GS1 Digital Link tarjoaa mahdollisuuden ohjata kuluttajan (kuin myös toimitusketjun toimijan) tilanteen mukaan erilaisen tiedon äärelle. Pakkauksesta älypuhelimen kameralla luettava koodi pysyy samana, mutta se voi viedä kuluttajan eri verkkosijainteihin esimerkiksi sen mukaan, luetaanko koodi kotona, myymälässä vai ulkomailla.
Reaaliaikainen analytiikka tarjoaa tilastollista tietoa GS1 2D-koodin skannauksista ja avaa oven kuluttajien tarpeiden ja odotusten ymmärtämiseen uudella tavalla. Koodin skannausdata paljastaa, kuinka usein ja missä sitä käytetään, mikä auttaa markkinoinnin kohdentamisessa ja asiakasymmärryksen parantamisessa. Analysoimalla kuluttajakäyttäytymistä markkinointi voi tarkentaa kampanjoitaan ja tehdä päätöksiä faktojen pohjalta.
Tämä uuden sukupolven viivakoodi ei siis ainoastaan monipuolista tuote- ja kampanjatiedon jakamista kuluttajille, vaan se myös mahdollistaa joustavan reagoinnin muuttuviin markkinointitarpeisiin. Seuraavassa vielä tarkemmin, miten GS1 2D-koodi voi parantaa markkinointisi vaikuttavuutta ja brändisi kuluttajakokemusta.
Parantaa kuluttajakokemusta ja asiakkaiden sitouttamista
Kuluttajat odottavat entistä enemmän tietoa tuotteista ja he haluavat nopean pääsyn tuotetietoihin, jotka auttavat heitä tekemään ostopäätöksiä. GS1 2D-koodin avulla kuluttaja saa yhdellä skannauksella kaiken tärkeän tiedon tuotteesta – suoraan tuotepakkauksen viivakoodista. Koodi voi ohjata tietoon esimerkiksi tuotteen alkuperästä, vastuullisuudesta tai tarjota käyttöideoita, kampanjatarjouksia, palautekanavan tai jopa digitaalisen tuotepassin.
GS1 Digital Link mahdollistaa linkittämisen eri sisältöihin skannaajan älypuhelimen sijainnin, kielen tai muun kontekstin mukaan. Sama koodi voi esimerkiksi kotona avata käyttöohjeet ja vastuullisuustiedot, myymälässä näyttää kampanjatarjouksia ja ulkomailla ohjata paikallisen kielen mukaiseen verkkokauppaan. Tämä joustavuus takaa, että kuluttaja saa aina juuri hänelle relevanttia tietoa, mikä parantaa asiakaskokemusta huomattavasti.
Arvokasta tietoa kuluttajakäyttäytymisestä
Yritykset voivat kerätä yksityiskohtaista ja reaaliaikaista tietoa kuluttajakäyttäytymisestä, mikä tukee entistä tehokkaampaa ja kohdennetumpaa markkinointia. GS1 2D-koodin skannaukset voidaan yhdistää tarkkoihin tietoihin, kuten skannauksen sijainti, aika jonka kuluttaja viettää tuotetiedoissa tai kampanjasivuilla, ja liikkuminen eri sisältöjen välillä. Näiden tietojen avulla yritys voi ymmärtää paremmin, mitkä tuotteet, viestit ja sisällöt resonoivat kohderyhmän kanssa.
Analytiikka mahdollistaa personoidun markkinoinnin ja tarjousten kohdentamisen kuluttajan käyttäytymisen perusteella. Esimerkiksi usein saman tuotteen tietoja skannaavalle voidaan lähettää kampanjatarjous tai kestävyyteen liittyviä tietoja hakevalle voidaan tarjota lisätietoja ympäristöystävällisyydestä.
Reaaliaikaiset tiedot tukevat nopeita päätöksiä ja viestinnän optimointia. Yritys voi testata ja muokata kampanjoitaan nopeasti, koska digitaalista sisältöä voi päivittää ilman muutoksia pakkaukseen.
Syvempi käsitys asiakkaiden mieltymyksistä ja odotuksista auttaa suunnittelemaan tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat paremmin kysyntään. Yritys voi segmentoida kohderyhmänsä käyttäytymismallien perusteella, mikä tukee tarkempaa ja kustannustehokkaampaa viestintää.
Tarjoaa markkinoinnille joustavuutta
GS1 2D-koodin kautta näytettäviä tuotetietoja voidaan päivittää nopeasti ilman, että pakkauksia tai sen viivakoodia tarvitsee vaihtaa. Mikäli 2D-koodissa on tarkempaa tietoa, kuten päiväys tai erätieto, voi myös viestintää kohdentaa tarkemmalle tasolle.
Markkinointi voi helposti reagoida ajankohtaisiin kuluttajien tarpeisiin lisäämällä kampanjoita, kausittaisia tarjouksia tai muita tuotetietoja suoraan verkkoon, jonne koodi ohjaa.
Toisin kuin perinteiset markkinoinnilliset QR-koodit, GS1 Digital Link säilyttää arvonsa tuotteen koko elinkaaren ajan. Markkinoijat voivat päivittää sisältöä tarpeen mukaan, esimerkiksi lisäämällä tietoa tuotteen vastuullisuudesta tai uusia kampanjoita. Tämä tekee koodista pitkäaikaisen markkinointivälineen, joka mukautuu muuttuviin tarpeisiin. Kuluttaja voi palata koodin kautta tarkistamaan esimerkiksi tuotteen kierrätysohjeet tuotteen käyttöiän ollessa lopussa.
Vapauttaa pakkauksen tilaa
GS1 2D-koodin ansiosta kaikkea tuotetietoa ei tarvitse painaa pakkaukseen – se löytyy helposti skannauksen kautta verkosta. Lisäksi tulevaisuudessa, kun kassapäätteet osaavat lukea sekä 2D-koodeja että EAN-viivakoodeja, perinteinen EAN-viivakoodi voidaan jättää pois pakkauksista. Nämä molemmat vapauttavat pakkauksesta tilaa brändin visuaaliselle ilmeelle ja markkinointiviesteille.
GS1 2D-koodi ei siis ole pelkkä päivitetty viivakoodi tai markkinoinnin QR-koodi, vaan uusi tapa yhdistää tuotteet ja kuluttajat digitaaliseen ekosysteemiin. Se on markkinoijille monipuolinen työkalu, joka auttaa vastaamaan kuluttajien kasvaviin tietotarpeisiin sekä tukee samalla omaa markkinointikanavaa ja kohdennetumpaa markkinointia.
Uusi käyttöopas! GS1 2D-koodin hyödyntäminen kuluttajaviestinnässä
GS1 2D-koodin kuluttajaviestinnän käyttöopas kertoo, miten yritykset voivat edetä GS1 2D-koodin hyödyntämisessä.