Blogi

Miksi, oi miksi kassa ei lue viivakoodia?

Kuva viivakoodi lukijan viiva
Mistä johtuu, että kassalla ei saada luettua viivakoodia ja tunnistettua tuotetta? Syyt voidaan jakaa kahteen eri osa-alueeseen, itse viivakoodissa oleviin ongelmiin tai koodin tunnistamisen ongelmiin.

Onko tuttu tilanne: kiire painaa ja juuri silloin kassajono jumittaa, kun jotain tuotetta ei saada luettua viivakoodista? Siinä alkaa jalka naputtaa lattiaa ja tekee mieli sanoa, että antaa olla, en tarvitsekaan tuota tavaraa. Tai katse alkaa pälyillä toisiin kassajonoihin, että eiväthän ne jumita, ja silmissä siintää kymmenen metrin syöksy toiselle kassalle. 

Mistä sitten johtuu, että kassalla ei saada luettua viivakoodia ja tunnistettua tuotetta? Syyt voidaan jakaa kahteen eri osa-alueeseen, itse viivakoodissa oleviin ongelmiin tai koodin tunnistamisen ongelmiin. 

Itse viivakoodissa olevat ongelmat johtuvat siitä, että koodi on vaurioitunut tai viivakoodin kohta on rutussa. Siksi kannattaa katsoa miten läpsii niitä vihannesvaa’asta saatuja tarroja pussiin - tai viivakoodin painamisessa on tapahtunut virhe. Nämä tuotteen pakkauksessa olevat virheet viivakoodissa ovat usein sellaisia, ettei viivakoodille ole tarpeeksi tilaa.

Jotta lukulaite tunnistaisi mistä viivakoodi alkaa ja loppuu, on viivakoodin ympärillä oltava tarpeeksi tyhjää tilaa. Joskus viivakoodit ovat liian matalia, jolloin vaaditaan kassalta tarkempaa tähtäystä tai käsilukijan käyttöä. Myöskin viivakoodin kontrasteissa voi olla haastetta. 

Vaikka olisi niin kiva käyttää taiteellista luovuutta viivakoodinkin kohdalla, niin valitettavasti tylsät mustat viivat valkoisella taustalla toimivat parhaiten. Viivakoodinlukijan lukuvalo on punainen, ja jos on painattanut pakkaukseen viivakoodin punaisella, lukulaite ei pysty sitä lukemaan. Nämä ongelmat pystytään ratkaisemaan sillä, että kassa naputtelee viivakoodin alapuolella olevan koodin manuaalisesti kassaan. 

GTIN-koodin eli viivakoodin alla olevan numerosarjan tunnistamisen ongelmat ovatkin sitten haastavampia ratkaista. Ongelma ei selviä sillä, että kassa naputtelee numerosarjan manuaalisesti, jos kassajärjestelmä ei tunnista tuota koodia, eikä siten osaa palauttaa tuotteen nimeä ja hintaa. Yleensä kassahenkilö yrittää pari kertaa lukea, ja kerran pari naputella koodia.

Jos se ei tuota tulosta, niin seuraavana vaihtoehtona on tarttua puhelimeen, soittaa osastolle ja pyytää sieltä lisätietoja, jotta tuotteelle saadaan jokin koodi ja hinta. Tuolloin usein käytetään jotain ”kaatokoodia”, jonka vuoksi tuotteen myyntisaldot eivät myöhemmin vastaa todellisuutta. 

Miksei sitten GTIN-koodia tunnisteta järjestelmässä, vaikka se tuotteen kyljessä köllöttääkin? Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että tuotteella olevaa koodia ei ole tallennettu kassajärjestelmään. Tähän taas voi olla useampiakin syitä. Tuote on voitu ottaa kokeiluun perusvalikoiman ulkopuolelta ja unohdettu avata järjestelmään. Tai tuotteen GTIN-koodi on vaihtunut eikä informaatio ole kulkenut asiasta niin, että koodi olisi päivitetty. Molemmissa tapauksissa kassalla on ruuhkaa ja mahdollisesti myös ärtynyt asiakas. 

Blogin kirjoittaja Mirva Alatyppö toimii kehityspäällikkönä GS1 Finland Oy:ssä.