Kosmetiikkatuotteet

Tärkeimmät tietokentät kosmetiikkatuotteen tallennuksessa

Tähän ohjeeseen on koottu tärkeimpiä kosmetiikkatuotteen tallennuksessa muistettavia asioita ja Synkan oleellisimpia tietokenttiä. Erityisesti huomiota on kiinnitetty tietokenttiin, joita hyödynnetään eniten verkkokaupoissa.

Kaikki kosmetiikkatuotteen tallenuksessa huomioitavat tietokentät on listattuna excel-muotoiseen ladattavaan erillisohjeeseen.

Instruction steps

Tuotteen kuvailu ja kuluttajaohjeet

Keskeisimmät kuluttajille näkyvät tunnistetiedot ovat:

  • Brändinimi (Id 3336)
    • Huomioi että brändi on kirjoitettu aina täsmällisesti samalla tavalla
  • Täydellinen tuotenimi (Id 3318)
    • Tuotenimi koostetaan seuraavista osista kattavasti ilman välimerkkejä: brändi, alabrändi (jos on), tuotteen yleisnimi, variantti (jos on) sekä nettosisältö

Tuotetta kuvailevia ja kuluttajan ostamista helpottavia tietokenttiä:

  • Markkinointiteksti (Id 1083)
    • Kerro tuotteen ominaisuuksista, hyödyistä ja käytöstä. Ole ytimekäs ja selkeä.
  • Käyttöohje (Id 356)
    • Jos tuotteeseen liittyy oleellisia käyttöohjeita, joita ei pysty lyhyesti toteamaan markkinointitekstissä, lisää ne erikseen tähän
  • Kierrätysohje kuluttajalle (Id 4659)
    • Pakkauksen eri materiaalien lajitteluohjeet

 

Väritiedot

Värikosmetiikassa on tärkeää antaa väriä koskevat tiedot oikeissa tietokentissä:

  • Värikoodi (Id 3346)
    • Värin numerokoodi. Usein toimittajan oma numerointi väreille
  • Värijärjestelmän ylläpitäjä (Id 3347)
    • Useimmiten valitaan arvo: Toimittajan määrittelemä
  • Värin kuvaus (Id 3351)
    • Tarkka värin nimi
  • Väriryhmä (Id 4652)
    • Valitaan 18 päävärivaihtoehdosta. Hyödynnetään verkkokauppojen hauissa ja ryhmittelyissä

 

Tuotekuvat

Tuotteesta tarvitaan aina vähintään yksi hyvälaatuinen kuva. Kosmetiikkatuotteille voidaan lisäksi antaa erilaisia lisätietokuvia mm. tuotteen yksityiskohdista tai mm. värisävyistä.

  1. Ensisijainen tuotekuva, tyypillisesti tuote pakkauksessaan edestä päin kuvattuna
    • Tyyppi: Product Image
    • Kuvan tyyppi: esimerkiksi korkealaatuinen myynti- ja markkinointikuva
    • Merkitse yksi Product Image pääkuvaksi
  2. Lisätietokuva, kosmetiikassa esimerkiksi huulipunan tai peitevoiteen värimalli tai lähikuva ripsivärin harjasta
    • Tyyppi: Product image
    • Kuvan tyyppi: 
      • Content/Texture, jos värimalli, sipaisukuva
      • Detail Image, jos yksityiskohta tuotteesta
  3. Mobile Ready Hero Image, tietokoneella muokattu ja selkeytetty kuva
    • Tyyppi: Mobile Ready Hero Image

Tuotekuvista lisää ohjeita erilliseltä ohjesivulta.

Webinaarivideo kosmetiikkatuotteen tallennus

Kosmetiikkatuotteen tallennus