Näin voit parantaa tuotteesi tietojen selkeyttä ja löydettävyyttä verkkokaupoissa
Kaupan liiton 7.4.2024 julkaiseman selvityksen mukaan suomalaiset arvostavat kotimaisia verkkokauppoja ja kärkikahinoissa on vuodesta toiseen ollut samoja kotimaisia erikois- ja brändikauppoja. Tänä vuonna mukaan tuli myös ruokakauppa, nimittäin K-ruoka! Hieno saavutus Keskolta, joka on viime vuosina selkeästi panostanut ruuan verkkokauppaan.
Selvityksessä kuluttajilta kysyttiin myös tuotetiedoista, mm.
- miten helppoa on löytää tuote
- kuinka selkeästi tuotetieto on esitetty.
Kun verkkokaupassa kuluttaja etsii itselleen soveltuvaa tuotetta, hän saattaa katsoa ruudulta useampaa eri tuotetta ja niiden tuotetietoja ennen, kuin pystyy ostopäätöksen tekemään. Esimerkiksi allergeenit ja ravitsemukselliset väitteet ovat monille tärkeitä.
Tuotetiedot, jotka verkkokaupassa näkyvät, ja minkä perusteella kuluttaja ostopäätöksen tekee, ovat tavarantoimittajan tai brändinomistajan vastuulla. Nämä tuotetiedot ylläpidetään ja välitetään verkkokauppoihin usein GS1 Synkka -tuotetietopalvelun kautta.
Seuraavassa on vinkkejä, miten voit GS1 Synkassa vaikuttaa tuotteiden tietojen selkeyteen ja löydettävyyteen verkkokaupoissa.
Tuotekuva
Verkkokaupoissa tuotekuva on kuluttajalle ehkä tärkein tunniste ja kuvaus myytävästä tuotteesta. Yksi hyvälaatuinen tuotekuva riittää, mutta jos haluat erottua digitaalisessa tuotehyllyssä, niin lisää tuotteelle myös MRHI-tuotekuva! MRHI-kuvalla pystyt korostamaan mm. tuotteen brändiä, nimeä ja määrää. Kurkkaa blogikirjoitus MRHI-kuvien hyödyistä Keskon verkkokaupassa.
Tuotenimi
Tuotekuvan lisäksi myös tuotenimellä on tärkeä tehtävä tuotteen tunnistamisessa. Tuotenimestä kuluttaja löytää brändin, tuotekuvauksen, variantin ja nettosisällön. Mökkiloma saaressa saa nopeasti ikävän käänteen, jos perillä huomaa tilanneensa väärää pakkauskokoa ja vieläpä sitä lasten inhokkimakua tuotteesta…
Markkinointiteksti
Tee tähän ytimekäs kuvaus tuotteesta! Hyvä muistisääntö markkinointitekstin koostamiseen on OKH, eli kerro tuotteen ominaisuudet, käyttö ja hyödyt. Nämä ovat tärkeää tietoa niille kuluttajille, keille tuote ei ole ennestään tuttu.
Avainsanat
Last but not least! Tuotteen löydettävyyden kannalta GS1 Synkan tärkeimmät tuotetiedot ovat tuotenimi, markkinointiteksti ja avainsanat. Avainsanat ovat asiasanoja tai termejä, joilla kuluttajat etsivät tuotetta verkkosivuilta ja verkkokaupasta. Hyviä avainsanoja ovat esim. väärinkirjoitukset ja synonyymit. Kurkkaapa aiempi blogikirjoitukseni aiheesta.